تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اجازه گشایش دفتر «شورای آمریکاییان و ایرانیان» در تهران

دولت آمریکا به انجمن غیردولتی و باسابقه «شورای آمریکائیان و ایرانیان» اجازه داد که دفتری در ایران تاسیس کند.

این مجوز را «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» دولت آمریکا پس از هماهنگی با وزارت‌خارجه و وزارت خزانه‌داری این کشور صادر کرده است.

این نخستین بار است که دولت آمریکا پس از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور، به یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی اجازه گشایش دفتر در ایران را می‌دهد.

«شورای آمریکائیان و ایرانیان» (American Iranian Council) یک سازمان غیردولتی (NGO) است که برای برقراری روابطه فرهنگی و اجتماعی میان ایران و آمریکا تلاش می‌کند.

هوشنگ امیراحمدی، استاد دانشگاه و فعال در زمینه برقراری روابط ایران و آمریکا، ریاست این شورا را برعهده دارد.
وی در طول ماه‌های اخیر، چندین‌بار به ایران سفر کرده و در مورد امکانات و شرایط برقراری روابط دو کشور با برخی مقامات جمهوری اسلامی، دیدار و گفتگو کرده است.


دکتر هوشنگ امیراحمدی

آقای امیراحمدی در مورد هدف از تاسیس دفتر این شورا در ایران، به رادیو زمانه گفت: «هدف شورا، ایجاد درک بهتر از مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و روابط دیپلماتیک دو کشور است تا وسیله‌ای برای گفتگوهای شفاف در سطح مورد قبول دنیای امروز باشد.»

وی در عین حال افزود: «این دفتر هیچگونه ماموریت سیاسی و دیپلماتیک ندارد و برای گشایش آن، با مقامات ایران صحبت شده و منتظر دریافت پاسخ آنها هستیم.»

> انجمن ایرانی آمریکایی - دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا

وب‌سایت شورای آمریکائیان و ایرانیان نیز با درج گزارش کوتاهی در این خصوص، آورده است که این شورا می‌کوشد تا از این امکان، برای پیشرفت موثر تلاش‌ها برای برقراری گفتگو و تفاهم بین مردم و حکومت دو کشور ایران و آمریکا در شرایط خطیر کنونی استفاده کند.

روابط جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا از سال ۵۸ و پس از حمله «دانشجویان پیرو خط امام» به سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفتن دیپلمات‌ها و کارکنان این سفارت در آبان ماه همان سال، قطع شد.
اکنون 29 سال است که هیچگونه روابط دیپلماتیک مستقیمی بین دو کشور وجود ندارد و سفارت سوئیس در ایران، حفاظت از منافع آمریکا در جمهوری اسلامی را بر عهده گرفته است.

در طول سه ماه گذشته، برخی دیپلمات‌های آمریکایی از امکان گشایش دفتر حفاظت از منافع آمریکا در تهران و با کارمندان آمریکایی سخن گفته بودند.

به طور مشخص، هفت سناتور برجسته آمریکایی با ارسال نامه‌ای به جورج بوش رئیس جمهوری این کشور از ایده بازگشایی دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران حمایت کردند.
وزارت‌خارجه آمریکا این گزارش‌ها را به‌طور تلویحی تائید کرده، اما هنوز اقدام مشخصی در این زمینه صورت نگرفته است.

مقامات وزارت‌خارجه ایران نیز گفته‌اند که در صورت دریافت درخواست رسمی آمریکا در این باره، آن را مورد بررسی قرار خواهند داد.
محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران هم با استقبال از ایده یادشده گفته بود که برای نزدیکی دو ملت ایران و آمریکا از هر پیشنهادی حتی اگر از سوی کاخ سفید هم باشد، حمایت می‌کند.

این در حالی است که تشکل دانشجویی «جنبش عدالتخواه دانشجویی» که یک تشکل نزدیک به محافظه‌کاران است، مقامات جمهوری اسلامی را تهدید کرد که چنان‌چه با راه‌اندازی دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران موافقت کنند باید در انتظار «اقدام انقلابی دیگری از سوی دانشجویان انقلابی پیرو خط رهبری در تعطیلی این دفتر» باشند.


در همین رابطه:
«سمبل رابطه با آمریکا شده‌ام»
حمایت هفت سناتور از ایده گشایش دفتر حافظ منافع
استقبال احمدی‌نژاد از راه‌اندازی دفتر حافظ منافع آمریکا
تهدید به اشغال «دفتر حافظ منافع آمریکا» در تهران

نظرهای خوانندگان

آقاي امير احمدي اشتباه كردند.اگر كانديداي انتخابات مي شدند احتمالا جهت شكاندن آرا خاتمي تاييد صلاحيت مي شدند.ولي با اين كار احتمالش بسيار كم شد.

-- وفايي ، Oct 1, 2008

خلاصه شعارهاي تند ضد آمريكائي ته كشبده و آقايان احمدي نزاد و شريعتمداري و سازمان اطلاعات و بطور كلي جمهوري اسلامي هم در خدمت كذاري به عمو سام موفق شدند .
آقاي امير احمدي اين دفتر ماموريتي ندارد مثل شما كه ماموريتي نداشتيد

-- فرهاد-فرياد ، Oct 1, 2008

آقای امیر احمدی خب که چه؟
کسی مخالف صلح وسازش نیست ولی نه اینگونه.

-- مهرو ملالی ، Oct 1, 2008

مبارك باد اكتبرسورپرايزهاي جديدبر ايرانيان

-- اميرمنصور ، Oct 2, 2008

از هر قدم مثبتی در راه تنش زدائی باید استقبال نمود

-- علی ، Oct 3, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)