تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و ‌گو با دکتر هوشنگ امیراحمدی، رییس شورای آمریکایی‌ها و ایرانیان

هوشنگ امیراحمدی: سمبل رابطه ایران و آمریکا شده‌ام

نیک‌آهنگ کوثر
[email protected]

Download it Here!

دکتر هوشنگ امیراحمدی، تحلیل‌گر سیاسی، این روزها خودش به خبر تبدیل شده است. این استاد دانشگاه در آمریکا و رییس شورای آمریکایی‌ها و ایرانیان، که سال‌ها است برای ایجاد فضای گفت و گو بین ایران و آمریکا تلاش می‌کند، در سفر دومش به تهران با واکنش‌های تند رسانه‌های محافظه کار و تندروی اصول‌گرا روبه‌رو شد.

چند روز پیش یکی از خبرنگاران در تهران از رییس‌جمهوری ایران در این باره سؤال کرد که آقای احمدی‌نژاد حضور امیراحمدی را رد نکرد و از آمدن همه ایرانیان خارج از کشور حتی مخالفان نظام استقبال نمود. با دکتر امیراحمدی که در حال حاضر در تهران است، در این باره گفت و گو کردم.


دکتر هوشنگ امیراحمدی

آقای دکتر! چرا این قدر حساسیت روی شما زیاد است؟

راستش را بخواهید، من نمی‌دانم. البته من فکر می‌کنم به جناح‌بازی‌های درون حکومت برمی‌گردد.

من خودم آدم بسیار مستقلی هستم. در هیچ کدام از این جناح‌بازی‌ها نیستم. جناح‌های مختلف فکر می‌کنند که شاید من دارم با جناح خاصی یا حرکت‌های خاصی می‌کنم که البته این اشتباه است. روزنامه‌هایی مثل کیهان و امثالهم هم هستند که به این نوع برخوردها دامن می‌زنند.

مشکل دیگر هم این است که رابطه ایران و آمریکا دارد به جای بسیار حساسی می‌رسد و من به شکلی سمبل این رابطه شده‌ام و درست یا غلط، حضور من خودش جریانی شده است.

به یک شکلی حضور دو دفعه اخیر من در تهران با یک سری حرکت‌های خیلی مهم در رابطه ایران و آمریکا مصادف شده است و سعی می‌کنند روی این تجزیه و تحلیل بگذارند. فرهنگ سیاسی این کشور هم فرهنگ «تئوری توطئه» است.

مجموعه این‌ها باعث می‌شود که وقتی من وارد تهران می‌شوم، مجموعه‌ای که امیراحمدی را می‌سازد، کنار گذاشته شود و تنها چیزی که باقی می‌ماند این است که ایشان رابط ایران و آمریکاست؛ بنابراین حضورش حتما باید بخشی از این حرکت باشد.

البته خیلی‌ها به من گفته‌اند که وقتی شما وارد ایران می‌شوید، همیشه مردم آن را به فال نیک می‌گیرند؛ چون حضور تو خود به خود برای مردم به این معنی است که دولت با آمریکا دارد کنار می‌آید.

موضع جدیدی آقای احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران در مورد این داشتند که دارند با تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران موافقت می‌کنند. این مسأله چه قدر می‌تواند در ایجاد یک رابطه منطقی میان دو کشور مؤثر باشد؟

من فکر می‌کنم این حرکت خیلی مهمی است. آمریکایی‌ها مدت‌ها بود که سعی می‌کردند ایران را متقاعد کنند که یک دفتر در ایران داشته باشند. ولی ایران هیچ وقت زیر بار این فکر نمی‌رفت. خوشبختانه این بار آقای احمدی‌نژاد روی خوش به این مسأله نشان داده است.

همین قدر که برخورد ما مثبت باشد، خیلی مهم است. من اعتقاد دارم که آمریکایی‌های این جریان را جدی خواهند گرفت. احتمالا در آینده نزدیک به طور رسمی پیشنهادی به ایران خواهند داد. و اعتقاد دارم ایران هم این آمادگی را دارد که پیشنهاد رسمی از طرف آمریکا را بپذیرد.

من قبل از آمدنم به ایران صحبتی با چند تن از مقامات آمریکایی داشتم و درک‌ام این بود که آن‌ها سر این قضیه جدی هستند. یعنی شوخی نیست؛ بازی نیست. اما علت این‌که هنوز به طور رسمی این پیشنهاد را نداده‌اند، این است که مطمئن نبودند که ایران جواب مثبت بدهد.

صحبتی که آقای احمدی‌نژاد مطرح کردند، این است که ایران درش به روی همه ایرانیانی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند، حتی کسانی که ممکن است مخالفتی هم با ساختار نظام داشته باشند، باز است.

چیزی که من را در رابطه ما احمدی‌نژاد خوش‌بین می‌کند یا تا اندازه‌ای مثبت می‌کند، این است که اعتقاد دارم ایشان بیش از هر رهبر یا رییس دولت این حکومت، به ایرانیان خارج از کشور اقبال خوش نشان داده است و دارد سعی می‌کند یک ارتباط منطقی برقرار کند.

من حتی امیدوارم در آینده نزدیک ما شاهد یک جریان عفو عمومی باشیم. دراین رابطه کوشش‌هایی هم می‌شود که عفوعمومی اعلام شود. عده‌ای هستند که به دلایلی ممکن است نتوانند؛ ولی در مجموع اکثر ایرانیان خارج از کشور انسان‌های ملی و وطن‌پرستی هستند و کشورشان را دوست دارند که باید بتوانند به ایران بیایند.

صحبت‌های ایشان که هر ایرانی می‌تواند به ایران بیاید؛ حتی اگر مخالف حکومت باشد، یک حرکت بسیار مهم است. حرفی است که رهبران قبلی حکومت با این جدیت و با این اهمیت نزده‌اند. من اعتقاد دارم این حرفش جدی است؛ شوخی نمی‌کند. یعنی تعارف نیست.

شما خودتان در این سفر با ایشان ملاقات کردید؟

من هنوز می‌خواهم در این مورد با کسی صحبتی نداشته باشم تا بعد ببینم چه طور می‌شود. فعلاً این‌جا جریانات حساس است و آن قدر در مورد من مسأله حساسیت ایجاد کرده است که راستش را بخواهید، فکر می‌کنم یک پل صراط است. خودم تبدیل به خبر شده‌ام. هنوز به یک تحلیل نرسیده‌ام که چرا من خودم تبدیل به خبر شده‌ام.

یک واقعیت این است که مردم ایران واقعاً می‌خواهند این مشکل حل شود و فکر کنم یک دلیل این که من تبدیل به خبر شده‌ام، همین است. یعنی اصلاً من را خبر می‌کنند که بگویند این رابطه را می‌خواهیم. در واقع این خود بخشی از علاقه مردم ایران به حل این مشکل، البته در چهارچوب منافع ملی ایران و عزت این کشور است.

من این بار بیش از هر دفعه دیگری در گذشته احساسم این بوده است که مردم به سرعت به سمت حل این مشکل ترغیب شده‌اند و علاقه‌مندند. امیدوارتر هم هستند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

عفو عمومی میدهند این کاملا معلوم است ولی به این طریق : همه ی ایرانیها مشمول این عفو میشوند بجز کسانی که دست به محاربه و قتل زده اند و سپس دستگاه شکنجه راه می افتد و همه اعتراف به کاری میکنند که نکرده اند
رابطه با آمریکا در عربستان سعودی توسط نمایندگان جناحهای جمهوری اسلامی به رهبری رفسنجانی انجام میشود این آقای امیر احمدی و احمدی نژاد و سرداران سپاه کسانی هستند که باید نگاهها را به سمت دیگری سوق دهند و آقای امیر احمدی قربانی این طرح هست

-- فرهاد ، Jul 16, 2008

This is really new: an "independent" double agent! May gods help us!

-- بدون نام ، Jul 16, 2008

فکر میکنم اقای امیر احمدی یا شوخی می کنند یا خیال دارند که خودشان را به ان راه بزنند. ؛عفو عمومی؟؛ ؛هر ایرانی می تواند بایران برگردد؟؛ زمانیکه فعال حقوق زنان بخاطر گرفتن امضا زتدانی می شوند باور کردن حرف و قول و قرارهای رییس جمهوری که در روز روشن در مقابل دوربین و میکروفون هزاران خبرنگار دروغ سر هم می بافد یا سادگی بیش از حد لازم دارد و یا مناسبات دیگری که تصورش برای من نا مفهوم است. اقای امیر احمدی از هر دسته از این دو گروه که باشند میل خودشان است اما من بایشان قول می دهم که ما هر کدام برای خودمان می توانیم تفسیری از حرفهای احمدی نژاد داشته باشیم. اعتبار ایشان فعلا مساوی با صفر است.

-- mina zand ، Jul 16, 2008

می ترسم این تبلیغ انتخاناتی احمدی نژاد باشد.به این مرد بزرگ! نمی شود اعتماد کرد.نفت را می خواست سر سفره بیاورد، اما مشما را هم به یغما برد!!!

-- علی ، Jul 17, 2008

به نظر می رسد آقای هوشنگ امیر احمدی علی رغم آگاهی ودانش خودشان هنوز روحانیت شیعه تازه به حکومت رسیده را نشناخته اند . تجربه ابتدا تنبیه می کند وسپس می آموزد .و اینگونه به نظر می رسد که آقای امیر احمدی مایل هستند ابتدا تنبیه شوند وسپس بیاموزند. آنچه شرط بلاغت بود با تو می گویم خواه پند گیر وخواه ملال.هموطن

-- بدون نام ، Jul 17, 2008

haminke tanz nevis mosahebe mikonad khodash tanzi ast khandedar,hala in agha NIIKAHANG agar tanzi bar hamin mosahebe minevshatand behtar bood ta khode mosahebe.

-- ali ، Jul 17, 2008

درست می‌گویند، ایشان دقیقاً سمبلِ نوع رابطه‌ی ایران و آمریکا هستند، دقیقاً خصوصیات همین رابطه را دارند! خود را به کوچه‌ی علی چپ زدن- از آب گل‌آلود ماهی گرفتن ... ایشان اصلاً می‌توانند سمبل کلی از ضرب‌المثل‌های فارسی هم باشند!

-- خاطره‌ها ، Jul 17, 2008

دفتر حافظ منافع امریکا اگر بخواهد خدمات کنسولی ارائه دهد و به دادن ویزا بپردازد با چنان ازدهامی مواجه خواهد شد که چاره ای جز اشغال دوباره آن برای آقایان باقی نمیگذارد از اینرو پیشنهاد میشود فقط به ماموران حکومت و احتمالا به ورزش کاران ویزا بدهد تا تنشی در روابط ایجاد نکند

-- بدون نام ، Jul 17, 2008

یا این بنده ی خدا هنوز جمهوری اسلامی را نشناخته یا ما سر کاریم. بد نیست در سفر بعدیشان سری به زندان های رژیم هم بزنند و از سفره های خالی و جیب های خالی تر مردم هم دیدن کنند.علی رغم احترامی که برای تمام هموطنان مقیم خارج کشور قائلم ، چگونه است که در این 30 سال حتی یک تظاهرات و حرکت جدی در برابر سفارت های جمهوری اسلامی به نشانه ی اعتراض به سرکوب و شکنجه ی داخل کشور نشده؟ و تنها حرکات مفید نشستن در تلوزیون های به اصطلاح سیاسی و سرکوفت زدن به مردم داخل است که چرا بعد از 30 سال فقر و خفقان و جنگ ، خودتان را به کشتن نمی دهید! حال آنکه کافی است آقای X و خانم Y کنسرتی بدهند تا همین طیف وطن پرست هزار هزار راهی سالن ها شوند. شما را به خدا برای ما لقمه ی تازه ای نپیچید. ما ترجیح می دهیم در همین فلاکت زندگی کنیم اما ته دلمان به یک منجی خیالی به نام آمریکا که روزی می آید خوش باشیم!

-- بهروز شیرازی ، Jul 18, 2008

man yek mah o nim Iran boodam va dar in 25 sal kharej kamkam daram daram integration makoos mikonam.irani kharej az keshvar dar hal o havaye salhaye enghelab ast.keshvar va mardom darand avaz mishavand .dar iran pool va tafrih harfe avval ra mizanad.pool darid va ya ideeye tolid o tafrih,be iran bargarid.man khodam dar onja khane sakhteam.mafia bazi albate hast.mesle hame jaye donya.ma iraniha ham mesle italiyayiha ahle zad o band hastim.mardom ham azadane harf mizanand.rohaniyate shiee ham faghat emrooz nist ke dar kenare artesh dar ghodrat ast.afve omoomi ham albate salhast ke dade shode.opposition ham bayad az khodash naghd ra shoroo konad chon ta hadde ziadi masoole radicalisé shodane ozaye avvale enghelab ast.be har hal enghelab hamin ast.yani jange ghodrat va khoshoonat.hame masoolim.dar morede gharb,iran khoob ast ke ba amrika mozakere konad.albate gharb behtar ast zoorgooyi nakonad.bargardim va Iran ra besazim.negh zadan bifayde ast.az zamane Ahmadinejad faghat tavarrom ziad shode.albate Khatami ham masool bood

-- Doctor Nikfam ، Jul 18, 2008

آیا حساسیت و مقاومتی که از ورود احمد باطبی به واشنگتن و رفتن هوشنگ امیر احمدی به تهران می بینیم منشاء و مبدا مشابهی دارند؟
گیرم هم باطبی اشتباه کرده باشد و هم امیر احمدی. این همه حساسیت بخاطر این است که اشتباه کرده اند؟ اگر این طور بود که مقابله ای نیاز نداشت. داشت؟!
نمی دانم

-- مسعود ، Jul 18, 2008

آقاى امير احمدى چند تا نكته اساسى را يا متوجه نشده يا حقيقتا علاقمند است "خبر" شود:
١ . اين رژيم هيچگونه علاقه اى به واسطه ندارد و اگر علاقه اى هم نشان داده به جهت داشتن منبع خبرى ديگرى است و الا به مجرد آنكه خرش از پل بگذرد امير احمدى در كيهان دراز و در اوين از كرده پشيمان خواهد شد.واسطه ديگرى چون احسان نراقى در اين مورد اطلاعات دقيقترى به او مى تواند بدهد.
٢.بامزه اينجاست كه من نميدانم چرا هربار سر وكله يك واسطه پيدا مي شود خودش را وكيل و وصي ملت ايران هم مي داند و مدعى مى شود
كه قول عفو عمومى !! را هم گرفته! خنده دارتر از آن اينست كه اينگونه اشخاص فراموش مى كنند اين ملت ايران است كه بايد اين حضرات را پس از محاكمه اى عادلانه در محاكم قانونى عفو كند نه بر عكس!! ببينيد سطح درك كجاست!

-- كيوان ، Jul 18, 2008

پدرجان،
1- به کدام دلیل احمدی نژاد، اولين رئيس دولت ايران است که امکان مسافرت ايرانيان خارج از کشور را به ايران فراهم کرده؟
فراموش کرده اند که آقای خاتمی اين اقدام را انجام داد؟
2- به کدام دليل احمدی نژاد می خواهد ويا می تواند عفو عمومی بدهد؟
افزایش چشم گير اعدام ها را نمی بینید؟
استقرار حکومت پلیسی و امنیتی را نمی بینید؟
بازداشت بی بهانه کوچکترين مخالفانرا نمی بینید؟
3- به چه دليل به عملکرد هحمدی نژاد درخصوص رابطه با آمريکا امیدوار هستيد؟
آیا انبوه ا... حملات لفظی و تهی از واقعیت ايشان را نمی بینید؟
آیا حجم ادعاهای مسخره و به پايه ايشان را نمی بینید؟
راستی آقای اميراحمدی، شما چکار داريد می کنید؟

-- زوربای یونانی ، Jul 18, 2008

اگر درد میخواستین
اگر کوفت می خواستین
اگر نکبت می خواستین
اگر گرونی می خواستین
اگر فقر و فحشا می خواستین
اگر توسری می خواستین
اگر تاراج مملکت را میخواستین
چرا به خودم نگفتین؟....

-- محمد رضا ، Jul 18, 2008

متن گفتگوي جناب اميراحمدي را با تابناك، خواندم. شما هم مي توانيد اين مصاحبه را درآن سايت بخوانيد ونظرتان را دراينجا ابرازكنيد. پاسخ سئوالها ا زجانب ايشان بسيارخام و ابتدائي بود. واقعا آدم قحطي شده ؟

-- آرش ، Jul 19, 2008

jaleb ast!agha az in begir o bebandha dar Iran khabari nist.mardom dar hale pool daravardan va javanan be donbale dokhtar bazi hastand.farhang ma farhang moftkhori va neghzadan ast.shoma o man ke si sal ast kharejim baraye keshvar chekar kardim?!!.rast migooyim beravim va sarmaye gozari konim.fonoon va idee ra vared konim.man dah sal ast daram inkar ra mikonam.kesi gir nemidahad.keshvar rahttar vali pichidetar shode rahash ra peyda konid.tablighate gharbi zedde iran vagheiyat darad.

-- Doctor Nikfam ، Jul 19, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)