تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تأکید بایدن و پیلین بر مذاکره با ایران

نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا برای پست معاونت اول رییس‌جمهور، ضمن به شدت خطرناک خواندن دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، بر مذاکره با ایران تأکید کردند.


مناظره جو بایدن و سارا پیلین (عکس: رویترز)

سارا پیلین و جو بایدن، پنجشنبه‌شب (صبح جمعه به وقت ایران) در دانشگاه واشنگتن شهر سنت‌لوییس ایالت میسوری درباره موضوعات مختلف به مناظره با یکدیگر پرداختند.

در این مناظره، جو بایدن، نامزد حزب دموکرات برای پست معاونت اول رییس‌جمهور آمریکا، در پاسخ به سؤالی، ایران مجهز به سلاح هسته‌ای و پاکستان بی‌ثبات را «به شدت خطرناک» خواند و گفت: «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به شدت موجب بی‌ثباتی می‌شود.»

نامزد جمهوری‌خواهان برای پست معاونت اول رییس‌جمهور آمریکا نیز با تأکید بر خط ایران هسته‌ای و پاکستان هسته‌ای بی‌ثبات، گفت: «نمی‌توان به ایران فرصت دستیابی به سلاح هسته‌ای را داد.»

سارا پیلین که فرماندار ایالت آلاسکاست، افزود: «وقتی ما با احمدی‌نژاد به عنوان یکی از رهبران ایران سر و کار داریم، اسراییل در خطر است. چرا که وی اسراییل را یک «لاشه متعفن» خوانده است؛ کشوری که باید از صفحه روزگار محو شود.»

خانم پیلین، رییس‌جمهور ایران را متهم کرد که «عاقل و باثبات نیست» و گفت وقتی او «کسی نیست که ما بتوانیم به او اجازه دستیابی به انرژی هسته‌ای یا سلاح هسته‌ای را بدهیم.»

وی از محمود احمدی‌نژاد، کیم جونگ ایل، برادران کاسترو را «دیکتاتورهایی خطرناک» خواند که باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری «گفته است می‌خواهد بدون پیش‌شرط با آن‌ها ملاقات کند.»

به گفته پیلین، «ملاقات با رهبرانی نظیر محمود احمدی‌نژاد بدون برآورده شدن برخی پیش‌شرط‌ها، خطرناک است.»


مناظره جو بایدن و سارا پیلین (عکس: AP)

نامزد جمهوری‌خواهان برای معاون اولی رییس‌جمهور آمریکا، در پاسخ به سؤالی پیرامون نامه پنج وزیر خارجه پیشین ایالات متحده که مذاکره با ایران را توصیه کرده بودند، گفت که او و جان مک‌کین به مذاکره خواهند پرداخت؛ «اما نه در سطح رؤسای جمهور، آن گونه که باراک اوباما می‌گوید.»

به گفته خانم پیلین، دیپلماسی اولین و مهم‌ترین کاری است که آن‌ها انجام خواهند داد.

وی هم‌چنین بر اتحاد بین دوستان آمریکا و گسترش تحریم‌ها بر ضد ایران تأکید کرد.

سناتور جوزف بایدن نیز در مقابل اعلام کرد: برایش شگفت‌آور است که «جان مک‌کین متوجه نشده است که احمدی‌نژاد، دستگاه امنیتی و نظامی ایران را کنترل نمی‌کند؛ بلکه این نظام دینی است که هدایت این دستگاه را بر عهده دارد.»

وی با اشاره توصیه پنج وزیر خارجه پیشین آمریکا به مذاکره با ایران، اشاره کرد که «دوستان و متحدان آمریکا نیز بر گفت و گو با ایران تأکید دارند.»

نامزد حزب دموکرات برای معاونت اولی گفت نمی‌داند که چگونه مک‌کین چگونه می‌خواهد بدون نشستن بر سر میز مذاکره، با ایران به توافق برسد.

بایدن با اشاره به حضور معاون وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در ژنو، گفت: «نگاه کنید دولت بوش پس از پنج سال چه کرد. آن‌ها یک دیپلمات بلندپایه را برای مذاکره با بلندپایه‌ترین دیپلمات‌های ایران به منظور دستیابی به توافق به اروپا فرستادند»


مناظره جو بایدن و سارا پیلین (عکس: رویترز)

در بخش دیگری از این مناظره پیرامون مناقشه اسراییل و فلسطین، سارا پیلین با تأکید بر این‌که اسراییل مهم‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه است، گفت که آمریکا باید اسراییل را مطمئن کند که با وجود تهدید‌های ایران، اجازه وقوع «هولوکاست دوم» را نخواهد داد.

در مقابل، جو بایدن نیز با معرفی خود به عنوان «بهترین دوست اسراییل در سنای آمریکا» از سیاست‌های جورج بوش در خاورمیانه انتقاد کرد و گفت «در سال هفتم یا هشتم حضور جورج بوش در رأس دولت آمریکا، کاندولیزا رایس تصمیم به تغییر سیاست‌ها گرفته است.»

وی بوش را متهم کرد با دادن اجازه برگزاری انتخابات در فلسطین، به حماس مشروعیت داده است.

بایدن هم‌چنین نفرستادن نیروهای ناتو به لبنان در گذشته را موجب قدرت گرفتن حزب‌الله لبنان و تبدیل شدن این گروه به بخش دولت قانونی لبنان شده است.

به عقیده وی، «این نه آزادی، که ایران است که دارد پیشروی می‌کند» و به گفته آقای بایدن، ایران «اکنون به بمب اتمی نزدیک‌تر است و نمایندگانش در لبنان و نوار غزه، نفوذ زیادی دارند.»

نامزد حزب جمهوری‌خواه برای معاونت اول ریاست جمهوری آمریکا در پاسخ به سؤالی پیرامون احتمال استفاده آمریکا از سلاح‌های هسته‌ای گفت که «سلاح‌های هسته‌ای آمریکا، نقش بازدارنده دارند.»

خانم پیلین اضافه کرد: «اما باید مطمئن شد که با اعمال تحریم‌های اقتصادی، فرصت دستیابی، توسعه و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای از کسانی مانند کیم جونگ ایل و احمدی‌نژاد گرفته شده است.»

در مقابل، جو بایدن با اشاره به ضرورت امضای معاهده‌ای درباره جلوگیری از توسعه تسلیحاتی در جهان، به مخالفت نامزد جمهوری‌خواهان با چنین معاهده‌ای اشاره کرد.


جو بایدن و سارا پیلین پس از مناظره (عکس: رویترز)

نامزدهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای مقام معاونت ریاست جمهوری آمریکا، در این مناظره به بحث درباره مسائل دیگری نظیر انرژی و بحران اقتصادی آمریکا نیز پرداختند.

تحلیل‌گران، عملکرد هر دو نفر را در این مناظره، «بهتر از آن‌چه انتظار می‌رفت» ارزیابی کردند و به‌ویژه از سارا پیلین به دلیل دوام آوردن مقابل سناتور بایدن باتجربه، تمجید کردند.

نظرسنجی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در پایان مناظره نشان می‌دهد که ۵۱ درصد رأی‌دهندگان آمریکایی، جو بایدن را برنده می‌دانند؛ در صورتی که ۳۶ سارا پیلین را به عنوان برنده مناظره معرفی کرده‌اند.

این تنها مناظره نامزدهای معاونت اولی رییس‌جمهور آمریکا بود؛ اما نامزدهای ریاست‌جمهوری، روز سه‌شنبه برای دومین بار به مناظره با یکدیگر خواهند پرداخت.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روز چهارم نوامبر (۱۴ آبان) برگزار خواهد شد.


دیگر اخبار و مطالب در این رابطه:
صفحه ویژه انتخابات سال ۲۰۰۸ ریاست جمهوری آمریکا

نظرهای خوانندگان

همانطور كه در متن هم اشاره شده بود سارا پيلين واقعا بهتر از آنچه تصور مي شد و تصويري كه رسانه هاي دموكرات از او ارائه مي كردند ظاهر شد و حتي در خيلي از صحنه ها هم بايدن را در موضع تدافعي قرار داد . در مورد نظر سنجي سي ان ان هم برتري بايدن در نظر سنجي از پيش هم قطعي بود چون علاوه بر اينكه مجري مناظره و همچنين حاضرين در مجل اكثرا از طرفداران حزب دموكرات بودند خود سي ان ان هم در اين انتخابات به طرز مشخصي به دموكراتها سمپات دارد به همين دليل براي مشخص شدن نتيجه قطعي مناظره بايد منتظر نتايج نظر سنجيهاي ديگر بود . اما به طور كلي پيروزي اوباما در اين انتخابات قطعي به نظرمي رسد و جمهوري خواهان تنها در اين فكر هستند كه شكستي آبرومندانه كسب كنند . حالا بايد منتظر بود و ديد كه پس از استقرار اوباما در مقام رياست جمهوري و پايان ماه عسل او با رسانه ها يا قول وال استريت جورنال پايان جادوي رسانه اي اوباما عملكرد او در مقابل كوه مشكلات موجود چگونه است ؟

-- كامران ، Oct 3, 2008

از زماني كه سياست آمريكا بر اساس مذاكره حركت مي كند سياستمداران ايراني مجبور شده اند تا به مشكلات داخلي بيردازند و اين باعث شده اختلافات شديدي در بين سياستمداران ايجاد شود زيرا دقدقه ي جنك حتي مخالفين جمهوري اسلامي را به دفاع طلبي از جمهوري اسلامي كشانده بود اعلام مذاكرات علاوه بر آنكه مخالفين را از جمهوري اسلامي دور كرده است حتي برخي روحانيون را نيز در جناح منتقدين جمهوري اسلامي قرار داده است و اكر اوباما برنده ي انتخابات آمريكا شود كه به احتمال زياد هم خواهد بود وضعيت دييلماسي ايران به طور كلي تغيير خواهد كرد و در صورتي كه درخواستهاي جامعه ي جهاني را ناديده بكيرد دموكراتها واكنش سخت تري خواهند داشت .

-- فرهاد-فرياد ، Oct 3, 2008

دموکراتها خطرناکتر از جمهوری خواهان هستند چون تصرف یک قلعه از داخل راحتر از بیرون است

-- مهران ، Oct 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)