تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ساعت رسمی ایران امشب تغییر می‌کند

غلام‌حسین الهام سخنگوی دولت اعلام کرد که ساعت رسمی ایران از امشب، سی‌ام شهریورماه، یک ساعت به عقب کشیده خواهد شد.

در فرودین ماه هر سال، ساعت رسمی ایران یک ساعت به جلو و در مهرماه یک ساعت به عقب کشیده می‌شود. تغییر ساعت در ایران براساس مصوبه سال ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد.

خبرگزاری ایسنا، امروز شنبه به نقل آقای الهام گزارش داد: «با تغییر ساعت که امشب اتفاق خواهد افتاد ساعت ۲۴ به ۲۳ باز خواهد گشت.»

در سال۱۳۷۰ خورشیدی و در زمان ریاست‌ جمهوری اکبر هاشمی‌رفسنجانی برای اولین بار، هیئت وزیران وقت اعلام کرد: «ساعت رسمی در جمهوری‌اسلامی همه ساله در اول فروردین ماه یک ساعت جلو کشیده شود و در 31 شهریورماه به حالت اول باز گردد.»


عکس: ایسنا

اما دولت محمود احمدی‌نژاد در اسفند‌ماه سال ۱۳۸۴ (پس از ۱۵ سال) این مصوبه را لغو کرد.

غلام‌حسین الهام سخنگوی دولت، دلیل لغو مصوبه قبلی هیئت دولت را «سردرگمی بخش‌های زیادی از جامعه در اثر تغییر ساعت رسمی کشور» و «عدم وجود بررسی‌های دقیق وکارشناسانه برای تائید صرفه‌جویی در مصرف برق با روش تغییر ساعت» اعلام کرد.

پس از آن در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ نمایندگان مجلس طرح‌هایی را در دستور کار خود قرار دادند تا دولت را مکلف به تغییر ساعت رسمی کشور در شش‌ماهه نخست سال کنند؛ اما در نهایت آن طرح‌ها به‌صورت قانون در نیامدند.
این در حالی بود که منابع مختلف پیشنهادهای مختلفی، هم‌چون تاریخ‌هایی جدید برای آغاز و پایان تغییر ساعت در سال را مطرح می‌کردند.

در نهایت، در روز ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ قانونی مشتمل بر یک ماده واحده مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب مجلس هفتم رسید که بر اساس آن، ساعت رسمی کشور هرسال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده می شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور ماه به حالت قبلی بازمی‌گردد.


در همین رابطه:
تأیید «قهری» تغییر ساعت رسمی در ایران
تایید تغییر ساعت رسمی در ایران

نظرهای خوانندگان

Shekasti digar baraye Ahmadinejad!!! In ghatreha hast ke be seil tabdil khahad shod.
Be omide Irani Azad

-- Nam ، Sep 23, 2008 در ساعت 11:43 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)