تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«فعالیت هسته‌ای ایران را تضمین نمی‌کنم»

در حالی که محمد البرادعی می‌گوید هیچ تضمینی برای این که ایران یک برنامه اتمی مخفیانه را دنبال نکند وجود ندارد، منوچهر متکی وزیرخارجه جمهوری اسلامی از آژانس خواست تا در مطالباتش مرزها را رعایت کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که ایران ممکن است فعالیت‌های هسته‌ای خود را مخفی کرده باشد.

وی اجازه بررسی‌های وسیع به بازرسان آژانس و پاسخ ایران به «اتهامات ادعایی» را، راه حل برون‌رفت از این بحران عنوان کرد. مضمون «اتهامات ادعایی» این است که ایران فعالیت‌های خود در گذشته را که با هدف دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده‌اند، پنهان کرده است.

این اظهارات آقای البرادعی در نشست امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین مطرح شد. شورای حکام، ۳۵ عضو دارد که ایران نیز یکی از آنهاست.

قرار است اعضای شورای حکام در نشست امروز دوشنبه خود، گزارش اخیر محمد البرادعی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دهند.


علیاصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس

در گزارش یادشده آمده بود که جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس همکاری لازم را نداشته است و آژانس هم در خصوص بخش‌های نظامی پرونده هسته‌ای این کشور، به پیشرفت قابل‌توجهی دست نیافته است.

نشست شورای حکام یک هفته به طول می‌انجامد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از البرادعی نوشته است که «آژانس به دنبال کنجکاوی در فعالیت‌های نظامی متعارف ایران یا فعالیت‌های مربوط به برنامه موشکی نیست و بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور متمرکز شده است.»

متکی: آژانس، مرزها را رعایت کند

در همین حال منوچهر متکی وزیرخارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری ایسنا از آژانس خواست در مطالباتش مرزها را رعایت کند تا جمهوری اسلامی هم متقابلا به تعهدات خود عمل کند.

وی از آژانس خواست تا به حوزه‌هایی که در چارچوب ماموریتش نیست وارد نشود و در چارچوب مقررات و تکالیف اعضایش صحبت کند.

آقای متکی در پاسخ به این سوال که: «اگر در آینده، آژانس پا را از این فراتر بگذارد، موضع ایران چه خواهد بود؟» گفت: «ما مواضعمان را بیان خواهیم کرد. افکار عمومی معیار خوبی برای قضاوت است.»

وی با اشاره به این که ایران قوانین تحمیلی را نمی‌پذیرد افزود: «ما می‌خواهیم در بحث مذاکرات هسته‌ای به ۱+۵ کمک کنیم، وگرنه یک کشور خاص چه حقی دارد مدعی شود که چرا ایران توانایی‌های قانونی در چارچوب ام پی‌تی دارد.»

آقای متکی در گفتگو با ایسنا همچنین گفته است که «گرچه ما هرگز نمی‌خواستیم موضوع هسته‌ای‌مان به شورای امنیت برود، اما نمی‌خواستیم طرف‌های مقابل هم این آدرس غلط را داشته باشند که خط قرمز ما نرفتن به شورای امنیت است.»

به گزارش خبرگزاری‌ها، در همین حال علی‌اصغر سلطانیه سفیر جمهوری اسلامی درآژانس نیز با اعلام این که «آمریکا برای آژانس بن‌بست ایجاد کرده است» افزود: «آمریکا حتی اصل و کپی اسناد ادعایی خود را در اختیار آژانس قرار نداده است.»

محمد سعیدی معاون امور بین‌الملل و برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی نیز گفت که در اختیار قرار نگرفتن اصل اسناد مربوط به مطالعات ادعایی نسبت داده شده به ایران، آژانس را با تنگنا مواجه کرده است.

وی افزود که البرادعی و آژانس خواستار آن شده‌اند که این اسناد در اختیار آنها قرار گیرد.


در همین رابطه:
شورای حکام پرونده ایران را بررسی می‌کند
گزارش البرادعی درباره ایران منتشر شد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)