تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست فعالان زن از سفیر جدید سوئیس در ایران

گروهی از فعالان زن ایرانی در خارج از کشور، با نوشتن نامه‌ای به سفیر جدید سوئیس در ایران، از وی خواسته‌اند با «حجاب اجباری» در این کشور مقابله کند.

این نامه خطاب به لیویا لیواگوستی سفیر جدید سوئیس در ایران نوشته شده که با تائید استوارنامه‌اش، اولین زنی است که در تاریخ جمهوری اسلامی به عنوان سفیر یک کشور خارجی قرار است مشغول به‌کار شود.

تهیه‌کنندگان این نامه که ۴۷زن مهاجر ایرانی در کشور‌های غربی هستند، خطاب به خانم لیوا گوستی آورده‌اند که «ما جمعی از زنانی هستیم که به دلیل سرکوب رژیم اسلامی ناگزیر به ترک ایران شده‌ایم و در کشورهای اروپا و آمریکا به مبارزه برای احقاق حقوق زنان ادامه می‌دهیم.»

متن کامل نامه را بخوانید

این زنان فعالیت خود را تحت عنوان «شبکه بین‌المللی همبستگی با مبارزات زنان در ایران» سازماندهی کرده‌اند.

این شبکه بین‌المللی ماموریت خود را «لغو تمامی تبعیضات جنسی با مراجعه به میثاق‌های بین‌المللی ضامن حقوق بشر» اعلام کرده است.

در نامه فعالان زن وابسته به این شبکه، از سفیر جدید سوئیس خواسته شده است که در مدت زمان ماموریتش در تهران «از طریق نامه‌های رسمی به قواعد حجاب اجباری اعتراض» کند.

آنها همچنین به خانم لیوا گوستی پیشنهاد کرده‌اند که به قوانین اجباری دولت جمهوری اسلامی مبنی بر ضرورت داشتن حجاب برای زنان خارجی در مذاکرات و دیدار‌های دیپلماتیک، تن ندهد.

به اعتقاد این فعالان زن «حجاب در ایران تنها یک امر فرهنگی نیست و با اعمال خشونتی گسترده از سوی نهادهای دولتی تحمیل می‌شود.»

انتخاب سفیر جدید سوئیس در ایران، تا کنون با انتقاد چند سیاستمدار دست راستی سوئیس مواجه شده است.

سوئیس از سال ۱۹۸۰حافظ منافع امریکا در ایران و از سال ۱۹۷۹ حافظ منافع ایران در مصر است.

ماموریت خانم لیواگوستی در ایران، در حالی با موافقت مقامات جمهوری اسلامی روبرو شده است که در اسفند ماه سال گذشته نمایندگان پارلمان سوئیس از این‌که خانم میشلن کالمی‌ری وزیرامورخارجه این کشور در دیدار با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران روسری بر سر گذاشته بود، خشمگین شده بودند.

روزنامه لومتن چاپ سوئیس، در اعتراض به این اقدام خانم کالمی‌ری، با انتشار عکس با حجاب وی در صفحه نخست خود در آن روزها نوشت: «وزیرامورخارجه سوئیس مانند زنی فرمانبردار به نظر می‌رسید.»

یکی از نمایندگان پارلمان از حزب دموکرات مسیحی این کشور نیز گفته بود: «این مایه نگرانی است که کالمی‌ری به احترام احمدی‌نژاد روسری بر سر گذاشت. احترام به میزبان مورد قبول است اما همدردی با زنانی که علیه حجاب مبارزه می‌کنند، چه می‌شود؟»
کالمی‌ری به خاطر دفاع از حقوق زنان شهرت دارد.


در همین رابطه:
تائید استوارنامه اولین سفیر زن در ایران

نظرهای خوانندگان

ای کاش بزرگترین مشکل زنان ایران حجاب اجباری بود!

-- شعله ، Sep 23, 2008 در ساعت 02:12 PM

اگه یک مرد سفیر شده بود صدا از کسی در نمیومد اما از روزی که این مسئله اعلام شده این خانم از چپ و راست زیر اتش است. در کشور خودش از سوی گروهی و از سوی نسوان جلیله نفی بلد شده ممالک محروسه ایران هم همینطور.
مثل اینکه قرار است این خانم با سفیر شدنش تمام مشکلات زنان و مردان ایرانی را حل کند. راه حل شما چیست؟؟ چاقچول فراموش و در سویس کنگر میل بفرمایند یا اینکه روسری بر سر به ایران بروند. انگاری این خانم مسئول حجاب اجباری در ایران است!!!

-- ali ، Sep 23, 2008 در ساعت 02:12 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)