تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سفر عبدالله گل به ارمنستان

عبدالله گل رئیس‌جمهوری ترکیه، امروز شنبه سفر تاریخی خود برای پایان دادن به چندین دهه خصومت بین آنکارا و ایروان را با شرکت در تماشای یک مسابقه فوتبال در ارمنستان آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبداله گل با پذیرفتن دعوت سرژ سرکیسیان رئیس‌جمهوری ارمنستان برای تماشای مسابقه فوتبال میان تیم‌های دو کشور، نخستین مقام بلندپایه ترکیه است که پس از ۷۳ سال به ارمنستان سفر می‌کند.


دیدار روسای جمهور ترکیه و ارمنستان/عکس: AFP

مسابقات تیم‌های ملی فوتبال ارمنستان و ترکیه در راستای بازی‌های مقدماتی جام جهانی۲۰۱۰ انجام می‌شود.

از زمان استقلال ارمنستان در سال ۱۹۹۱، ترکیه از برقراری روابط دیپلماتیک با این کشور امتناع کرده است.

دو کشور نه تنها با یکدیگر روابط دیپلماتیک ندارند بلکه به خاطر ادعای ارمنستان مبنی بر قتل‌عام بیش از یک و نیم میلیون نفر از مردم ارمنستان از سوی امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول (۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷)، همواره در عرصه بین‌الملل با یکدیگر در تقابل بوده‌اند.

در همین حال، ترکیه هرگونه تلاش برای نسل‌کشی را رد می‌کند و می‌گوید تنها ۳۰۰تا ۵۰۰ هزار ارمنی کشته شده‌اند که به اندازه شمار قربانیان ترک در درگیری‌های داخلی و هنگام شورش ارامنه برای کسب استقلال بوده است.


تظاهرات ارامنه به یاد قربانیان

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهوری ترکیه پیش از آغاز سفر به ارمنستان اظهار امیدواری کرد که این اقدام، دو کشور و مردمی که با وجود جدایی، تاریخ مشترکی دارند را به یکدیگر نزدیک‌تر کند.

این اقدام عبدالله گل، مخالفت‌هایی را در ترکیه به همراه داشته است.

ورود رئیس‌جمهوری ترکیه به ایروان نیز با زنجیره انسانی از ارامنه مواجه شد که به خاطر آنچه «فراموش نکردن کشتار ارامنه» نامیده‌اند، در خیابان‌های محل عبور عبدالله گل تجمع کردند.

گفتگو بر سر منطقه قره‌باغ، درخواست ترکیه از ارمنستان برای شرکت در نشست همکاری‌های قفقاز و تشکیل یک کمیته برای بررسی قتل عام ارامنه در امپراطوری عثمانی، محور مذاکرات چند ساعته روسای‌جمهور دو کشور اعلام شده است.

پس از جنگ قره‌باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، ارمنستان بخشی از خاک آذربایجان را اشغال کرد.


در همین رابطه:
فوتبال، ترکیه و ارمنستان را آشتی می‌دهد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)