تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

اعتراض به رعایت نکردن «حریم مراجع تقلید»
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «حریم مرجعیت را پاس بداریم» به انتقاد نویسنده سابق کیهان از عملکرد برخی مراجع تقلید واکنش نشان داده است.

این روزنامه می‌نویسد: «واقعیت آن است که برخی از آقایان اصولگرا، نسبت به ارزش‌ها و هنجارهای دینی و ملی برخوردی ابزاری دارند، به این معنا که تا آنجا که احساس کنند ارزش‌ها و باورهای مذهبی و ملی در جهت منافع آنها و جریان سیاسی‌شان قرار دارد، زمین و زمان را به هم می‌دوزند اما وقتی که اصول و بنیان‌های ارزشی جامعه مورد تعرض قرار گرفت ولی به مصلحت سیاسی‌شان نباشد که واکنش نشان دهند، خاموش‌اند.»

اعتماد ملی در ادامه می‌‌آورد: «مدعیان حمایت از ارزش‌ها با سکوت تشویق‌آمیز خود، کار را به جایی رسانده‌اند که اینک مراجع تقلید مورد پذیرش‌شان نیز از این هتاکی‌ها مصون نمانده‌‌اند.»

به اعقتاد سرمقاله نویس این روزنامه «نمی‌توان و نباید مراجع تقلید را معصوم و فارغ از اشتباه دانست اما این مقدمه منطقی نمی‌تواند موید کبرای باطلی گردد که هدفش هدم این مراجع و نهادهای مرتبط با آن است.»

در پایان سرمقاله اعتماد ملی آمده که:‌«این دیوانگی است که چنین قلعه بزرگ و مستحکمی را به دست خویش تخریب کرده و موجبات سلطه و نفوذ اجانب را فراهم آوریم. مراجع حامی اسلا‌م، ارزش‌های دینی، منافع ملی و ثبات سرزمینی بوده‌اند. بر همه ما فرض است که از حریم مرجعیت پاسداری نماییم.»

حمایت از آرمان‌ها و اهداف دولت محافظه‌کار احمدی‌نژاد
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «مسیر مصیر دولت اسلامی» از دولت محمود احمدی‌نژاد به عنوان دولتی اسلامی که براساس آرمان‌های آیت‌الله روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی بنا شده، حمایت کرده است.

این روزنامه محافظه‌کار در بخش اعظمی از یادداشت خود با انتقاد از برخی انحراف‌ها در دولت‌های سابق برای تحقق بخشیدم آرمان‌های آقای خمینی می‌نویسد: «واقعیت این است که علیرغم حرکت پر شتاب ملت ایران به سوی تشکیل جامعه اسلامی و بعضی موفقیت‌ها در راه تحقق دولت اسلامی، به واسطه برخی تردیدها، فراموشکاری‌ها، تفسیر به رای‌ها، زیاده خواهی‌ها و ناکارآمدی‌ها در گذشته نه تنها پیشرفتی نداشتیم بلکه حتی در بعضی جاها عقب گرد کردیم.»

این روزنامه در ادامه خطاب به برخی از مسئولان جمهور اسلامی می‌آورد:‌ «فراموش کردیم که فرصت تاریخی انقلاب اسلامی مجال بی‌نظیر و مغتنمی برای اداره مومنانه جامعه است که قرنها در پی آن بودیم؛ تردید کردیم که آیا با الگوهای اسلامی می‌توان کشورداری کرد و مسائل جاری یک جامعه پیچیده را حل و فصل نمود. مشتاقانه در پی استاندارد سازی رویکردها و رفتارهای خود با متدها و الگوهای غربی در ساحت‌های مختلف بودیم تا جایی که روند غرب‌باوری و غرب‌زدگی متاسفانه در کنه بدنه‌ مجموعه‌های دولتی نفوذ کرد.»

با چنین استدلالی است که سرمقاله‌نویس رسالت در پایان نتیجه می‌گیرد:‌ «در حقیقت دولت نهم در مسیر مصیر دولت اسلامی قرار دارد و نقطه اتصالی به گفتمان انقلاب اسلامی در مقابل انفکاکات احتمالی دولت‌های گذشته به حساب می‌آید. زنده‌کردن و بازسازی برخی خصوصیات جوهری انقلاب و منطق امام خمینی(ره) در این دولت در واقع ایمان و اعتقاد به کارگردانی انقلاب در اداره و پیشرفت کشور است. این دولت و هر دولتی که در راستای شعارها و آرمانهای انقلاب اسلامی به عنوان نرم افزار اداره کشور گام بردارد باید تقویت شود و مورد حمایت مجموعه نیروهای معتقد به انقلاب قرار گیرد.»

انتقاد از دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش
روزنامه اعتماد در سرمقاله امروز خود با عنوان «درباره استیضاح کننده وزیر آموزش و پرورش» از مفاد طرح استیضاح علی احمدی وزیر آموزش و پرورش انتقاد کرده است.

این روزنامه می‌نویسد:‌«نامه استیضاح وزیر آموزش و پرورش متنی غیردقیق، آشفته و مبالغه آمیز است. بی هیچ نظم منطقی و کارشناسی، مسائل کلان در کنار مسائل پیش پا افتاده ردیف شده است. سبک نگارش نامه کاملاً سیاسی و فاقد دقت کارشناسی است.»

به اعتقاد سرمقاله نویس اعتماد «طرح استیضاح علی احمدی بازتابی از اختلافات درون جبهه اصولگرایان است. با آنکه سعی شده در نامه مشکلات فرهنگیان برجسته شود، اما نحوه نگارش نامه استیضاح کاملاً سیاسی است.»

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «برخی از بندهای نامه استیضاح به منظور جلب دل‌های آزرده فرهنگیان نوشته شده است. مهم نیست وزیر در این قسمت چه اندازه مقصر است و مهم نیست آیا جانشین علی احمدی این مشکلات را برطرف می‌کند یا نه، معلمان می گویند اگر گریبان وزیر را رها کنیم فردا دست مان به کجا بند است؟ بالاخره استیضاح، کمی تا قسمتی به دولت فشار می آورد.»

در بخش دیگری از سرمقاله اعتماد آمده است:‌ «بودن یا نبودن، ماندن یا نماندن علی احمدی مهم نیست. علی احمدی برود شخصی کم و بیش شبیه او می آید، اما این آمدن و رفتن‌ها چه سودی برای آموزش و پرورش دارد. همچنان که ماندن‌ها هم تا وقتی که در بر این پاشنه می‌چرخد تنها تداوم روزمرگی را عینیت می‌بخشد.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)