تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار نسبت به کمبود گاز در زمستان

روزنامه‌ها امروز شنبه به نقل از یک نماینده مجلس اعلام کردند که ایران در زمستان سال‌جاری با کمبود شدید گاز روبرو خواهد بود.

ایران سال گذشته به علت افت فشار گاز در بسیاری از شهرهای شمالی و غربی‌ کشور، زمستان سختی را پشت سر گذاشت.

در آن زمان قطع ناگهانی گاز وارداتی ترکمنستان، از سوی مقامات مسئول ایران به عنوان مهمترین علت کمبود گاز اعلام شد.

ترکمنستان که روزانه ۲۰ تا ۲۳ میلیون متر مکعب گاز به ایران صادر می‌کند، از هشتم دی‌ماه سال گذشته با مطرح کردن مسئله وجود برخی مشکلات فنی در یکی از خطوط لوله انتقال گاز و عدم پرداخت بهای گاز توسط ایران، صادرات گاز به ایران را متوقف کرد.

در آن زمان سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با رد گفته‌های مقامات ترکمنستان گفت که هیچ تاخیری در پرداخت بهای گاز در کار نبوده و در هیچ زمانی ترکمن‌ها در گفت وگوهای خود با مسئولان گاز در ایران چنین مشکلی را مطرح نکرده اند.

روزنامه‌های ایران به نقل از سیروس سازدار نماینده مرند و جلفا اعلام کرده‌اند که «مشکل گاز در زمستان جدی‌‌تر از سال گذشته خواهد بود.»

آقای سازدار در عین حال پیش‌بینی کرد که فاز‌های ۹ و ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی، که دولت وعده بهره‌برداری از آنها در سال‌جاری را داده است، تا زمستان وارد مدار نشوند.

به گفته این نماینده مجلس، ایران در زمستان آینده با کمبود ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز در روز روبرو خواهد شد که برای تامین این کسری نیاز به واردات است، اما بودجه‌ای برای آن پیش‌بینی نشده است.

آقای سازدار همچنین گفته است که «مشکل گاز و برق و به خصوص گاز در زمستان بسیار جدی است که این معضل در استان‌‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل،‌‌ کردستان، مازندران، گیلان و تهران، جدی‌‌تر خواهد بود.»

این در حالی است که غلام‌حسین الهام سخنگوی دولت امروز شنبه در نشست مطبوعاتی‌اش با خبرنگاران در واکنش به این هشدار‌ها گفت که حجم تولید گاز ایران طی چند ماه آینده افزایش خواهد یافت.
آقای الهام راه‌اندازی فاز‌های ۹ و ۱۰ میدان پارس جنوبی را مهمترین منبع افزایش این حجم اعلام کرده است.

ایران دومین ذخایر عظیم گاز جهان را در اختیار دارد، اما تحریم‌های امریکا باعث شده است تا روند توسعه صادرات گاز آن با کندی روبرو شود.

ایران ۹۴۰ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی در اختیار دارد که ۱۶ درصد از کل ذخایر جهان محسوب می‌شود.


در همین رابطه:
از سرگیری صادرات گاز ترکمنستان به ایران
توقف کامل توسعه شبکه گازرسانی در ایران
ایران افزایش قیمت گاز ترکمنستان را می‌پذیرد
وزیر کشور: گاز فقط با صرفه‌جویی وصل می‌شود

نظرهای خوانندگان

امیدوارم وضع آنقدر بد و اسفناک شود که دیگر نه حس غیرت، بلکه غریزه‌ی نیاز به زنده ماندن و ترس از مرگ این مردم بی غیرت را خیابان ها بریزد.
و البته شکی نیست که مفت خوارانی هم پیدا خواهند شد که اوضاع بعدی را مفت و مسلم در دست بگیرند. همان کاری که ملایان با رژیم کردند.
و این هم تکرار تاریخ تکراری ما ایرانی های بی سواد نالایق است.
خلایق هرچه لایق.

-- هادی ، Sep 6, 2008 در ساعت 05:53 PM

در عوض فراوانی گاز اشک اور حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور برای جلوگیری ازهر گونه تظاهرات.

-- بدون نام ، Sep 6, 2008 در ساعت 05:53 PM

من در پروژه 9&10 کار می کنم . امسال از گاز 9&10 خبری نیست چون هنوز کامل نشده است

-- s ، Sep 7, 2008 در ساعت 05:53 PM

چرا ناراحت باشیم؟ ما ایرانیهای همیشه منتظر کِی به فکر حال و فردایمان بودیم که حالا باشیم؟ ما پوستمان از پوست کرگدن کلفت تره. هر وقت زمستان رسید یا از سرما می میریم، ...

-- پروانه ، Sep 7, 2008 در ساعت 05:53 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)