تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

«ديويد کروننبرگ، نويسنده يا فيلم‌ساز»

«ديويد کروننبرگ نويسنده يا فيلم‌ساز» نوشته مارک بروئینگ از سوی انتشارات اينتلکت بريتانيا با قيمت ۱۹.۹۵پوند منتشر شده است.

ديويد کروننبرگ، سينماگر پست‌مدرن و خالق آثاری چون «مگس»، «سور عريان»، «عنکبوت» و «وعده‌های شرقی» است.

آقای بروئينگ نويسنده، در این کتاب، بر مبنای رويکردهای جديد نقد فيلم با آثار کروننبرگ ودنيای درونی فيلم‌های وی مواجه شده و رابطه بين فيلم‌های او و برخی متن‌های ادبی را بررسی کرده است.

کتاب بروئينگ، خواننده را با دنيای پيچيده، شگفت‌انگيز و آزاردهنده فيلم‌های کروننبرگ بيشتر آشنا می‌سازد.

مطالعه این کتاب به دانشجويان سينما و علاقمندان آثار اين فيلم‌ساز کانادايی توصيه می‌شود.

«سينمای موج نوی هنگ‌کنگ»

کتاب «سينمای موج نوی هنگ‌کنگ» نوشته پک تونگ چئوک، ظهور و سقوط جريان هنری سينمای هنگ‌کنگ را در يک دوره بيست ساله که دوره طلايی سينمای اين کشور است، بررسی می‌کند.

تونگ، بررسی سينمای موج نو هنگ‌کنگ را در يک بافت تاريخی انجام می‌دهد. دوره‌ای که جامعه هنگ‌کنگ، از نظر فرهنگی و اجتماعی، به سرعت متحول شده و اين تحول تاثيرش را برسينمای هنری اين کشور نيز می‌گذارد.

اين کتاب همچنين تاثير سينمای موج نو را بر سينمای معاصر هنگ‌کنگ ارائه کرده است.

مطالعه اين کتاب برای علاقمندان سينمای بومی و سينمای آلترناتيو، جالب است.

ناشر «سينمای موج نوی هنگ‌کنگ» نيز انتشارات اينتلکت بريتانيا و قيمت آن ۱۹.۹۵پوند است.


روی جلد کتاب «زندگی با خواهرم مدونا»

کتاب جنجالی برادر مدونا در باره خواهرش

«زندگی با خواهرم مدونا» (Life With My Sister Madona) نوشته کريستوفر چيکونه برادر کوچک مدونا خواننده سرشناس و ستاره موسيقی پاپ منتشر شده است.

این کتاب، يکی از جنجالی‌ترين و پرفروش‌ترين کتاب‌هايی است که در ماه‌های اخير در غرب منتشر شده است.


مدونا پنج خواهر و برادر دارد و کریستوفر که دو سال با خواهرش اختلاف سن دارد، مدت‌ها با او همکاری داشته است.

وی در اين کتاب، حقايقی را در باره زندگی مدونا، اعتياد او به مواد مخدر و روابط جنسی‌اش با مديران اجرايی برنامه‌هايش افشا کرده است.

ظاهرا کريس در بسياری از لحظات خصوصی مدونا حضور داشته و اين کتاب را بر اساس مشاهدات واقعی خود نوشته است.

در حالی که، مدونا تاکنون واکنشی به اين کتاب و ادعاهای برادرش نشان نداده، اما سخنگوی وی گفته است که اين خواننده جنجالی با هيچ‌يک از کسانی که در باره او زندگی نامه نوشته‌اند همکاری نداشته است.

خانم مدونا مدتی قبل در مراسمی که در موزه راک‌اندرول هال اوهايو آمريکا برگزار شد، در مقابل تماشاگران به اعتياد مرگبارش به مواد مخدر اعتراف کرده بود.

کريس، دستيار نزديک، دکوراتور، مشاور لباس ومدير هنری و برنامه‌ريز کنسرت‌های مدونا بوده و کتابش، روی ديگر چهره آشنا و رسانه‌ای این ستاره پاپ را در حوزه خصوصی به نمايش می‌گذارد.

خاطرات کريس، از دوران کودکی او ومدونا در ميشيگان، مرگ مادر زمانی که کريس سه ساله و مدونا پنج ساله بود، مهاجرت به نيويورک و خوانندگی و رقاصی در کلوپ های شبانه آغاز می‌شود و تمام سال‌های موفقيت تدريجی مدونا و ارتباط او با هنرپيشه‌های برجسته هاليوود مثل شون پن، وارن بيتی و در نهايت گای ريچی شوهر فعلی مدونا را دربر می‌گيرد.

کتاب با مقدمه‌ای در باره روزهای زندگی کريس و مدونا در لندن در اوايل دهه نود شروع می‌شود. روزهايی که به نوشته نویسنده، مدونا دچار بی‌خوابی مزمنی شده و از شوق رسيدن به شهرت خواب و قرار ندارد؛ روزهايی که وی بايد در مراسم اسکار ۹۹۱در مقابل صدها ستاره سينما، برنامه اجرا کند.

کريس می‌گويد که وقتی مدونا کسی را به عنوان متصدی لباس انتخاب می‌کرد، وی حق نداشت در باره لباس مدونا اظهار نظر کند مگر زمانی که مدونا از او می‌پرسيد:« بهم می آد» و جواب می‌بايست اين باشد: «عاليه مدونا»

نویسنده در کتابش می‌آورد که آرزوی مدونا اين بود که ستاره بزرگ سينما شود: «من برايش آرزوی موفقيت می‌کردم اما در خفا می‌دانستم که تنها نقشی که او از پس آن برمی‌آيد، نقش مدوناست که خود آفريده و اجرا کرده است.»

برادر مدونا در این کتاب، از ازدواج دوباره پدر و خواهران و برادران جديدی که پيدا کرد و از زورگويی‌های نامادری‌شان می‌نویسد و می‌گويد که مدونا دختر عزيزدردانه پدرش بود و نامادری به همين دليل از او حساب می‌برد.

وی درباره دارايی مدونا و گای ريچی نيز، حقايق تازه‌ای را افشا کرده است. به نوشته او دارايی آنها بالغ بر 260 ميليون دلار است و مدونا تنها در بريتانيا سالانه ۴۳.۸ ميليون دلار درآمد دارد.

کريس اعتراف می کند که مدونا در اين سال‌ها با او مثل يک برده رفتار کرده و دستمزد واقعی‌اش را نپرداخته است.

وی می‌نويسد: «مدونا با وجود اين ثروت افسانه‌ای، حاضر نشد پول بليط هواپيمای خواهرش را برای شرکت در عروسی باشکوهش در اسکاتلند بپردازد.»

بخشی از اين خاطرات نيز مربوط است به رابطه همچنس‌گرايانه کريس با گای ريچی قبل از ازدواج او با مدوناست.

با اين حال پس از خواندن کتاب «زندگی با خواهرم مدونا» اين سوال برای خواننده مطرح می‌شود که چرا کريس با وجود همه توانايی‌ها و قابليت‌هايی که ادعا می‌کند از مدونا جدا نمی‌شود و به سراغ کسی ديگری نمی‌رود.

«زندگی با خواهرم مدونا» از سوی انتشارات سايمن اسپات لايت اينترتينمنت منتشر شده است.

تازه‌های دی‌وی‌دی


روی جلد دی‌وی‌دی «اسامه بن‌لادن کجای دنياست؟»

«اسامه بن‌لادن کجای دنياست؟»

«اسامه بن‌لادن کجای دنياست؟» فيلم مستندی است از مورگان اسپرلاک که دی‌وی‌دی آن اخيرا در بريتانيا منتشر شده است.

آقای اسپرلاک، پیش‌تر فيلم «منو سوپرسايز کن» را عليه مک‌دونالد وفرهنگ تغذيه در آمريکا ساخته بود.

وی در اين فيلم نيز با زبان طنز به مسئله تروريسم جهانی و ارتباط آن با بنيادگرايی اسلامی در جوامع مسلمان می‌پردازد.

اسپرلاک در جستجوی بن‌لادن، به کشورهايی مثل پاکستان، افغانستان، سوريه، مراکش و عربستان سعودی که احتمال دارد رهبر القاعده در آن‌جا مخفی شده باشد و کشورهايی مثل مصر و اسرائیل که القاعده بر آنها اثر گذاشته است، سفر می‌کند.

وی در هريک از اين کشورها با مردم، درباره آمريکا و بنيادگرايی اسلامی صحبت می‌کند و حرف‌هایش را با اين پرسش آغاز می‌کند که «اسامه بن‌لادن کجاست؟»

اين صحنه‌ها با صحنه‌های مربوط به همسر باردار اسپرلاک در آمريکا که تولد کودکش را انتظار می‌کشد،
به صورت موازی مونتاژ شده است.

اسپرلاک اين فيلم را به فرزندش تقديم کرده است.

قيمت اين دی‌وی‌دی ۱۷.۹۹ پوند است.

کتاب‌های تجدید چاپ شده در ایران


روی جلد کتاب «دریا»

«دریا»

«دریا» نوشته جان بنویل با ترجمه اسدالله امرایی از سوی انتشارات افق برای دومین بار در ۲۵۰۰ نسخه منتشر شد.

این رمان، درسال ۲۰۰۵ برنده جایزه بوکر شده بود.

آقای بنویل از نویسندگان صاحب‌سبکی است که رمان دیگرش «کپلر» نیز جایزه گاردین را برای وی به ارمغان آورده است.

داستان، درباره مکس موردون؛ مورخ تاریخ هنر است که شکست اخیرش او را به روستایی برمی‌گرداند که در کودکی تعطیلات خود را در آن سپری کرده بود. خانواده گریس در آن تابستان سال‌های دور، گویی از جهان دیگری آمده بودند. فرزندان دو قلوی آنها که هم سن و سال مکس بودند، توجه او را به خود جلب می‌کنند؛ مایلز پسر لال خانواده و کلوئه دختر آتش‌پاره.

نویسنده در دو فصل، رمان خود را که آمیزه‌ای از خاطره و عشق است، روایت می‌کند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «آیا کانی گریس متوجه نگاه من شد؟ آیا لبخند او از سر بدجنسی نبود؟ آهی کشید و تاقباز افتاد و یک پای خو را تا کرد. ناگهان همه جای او را دیدم و یک هو همه چیز آرام شد. لیوان خالی‌اش به یک سو افتاد و آخرین قطره‌های آن به لب جام رسید و لحظه‌ای درخشید و بعد محو شد. انگار جادو شده بودم و نمی‌توانستم چشم از او بردارم. تب کردم و کف دستانم خیس عرق شد...»

«دریا» در ۲۱۲صفحه و با قیمت ۲۶۰۰تومان روانه بازار کتاب شده است.


روی جلد کتاب «ساده‌دل»

«ساده‌دل»

«ساده‌دل» یا «کاندید» نوشته فرانسوا ماری آروئه‌دو ولتر با ترجمه رضا مرادی اسپیلی از سوی انتشارات نگاه در ۱۱۰۰ نسخه تجدید چاپ شد.

این کتاب که در سال ۱۳۸۰ از سوی همین انتشارات منتشر شده بود، در سال ۱۳۵۲نیز با عنوان «کاندید یا خوشبختی» با ترجمه جهانگیر افکاری از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب منتشر شده بود.

وقتی «کاندید» یا «ساده دل» برای نخستین‌بار در ژانویه ۱۷۵۹روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت، نام ولتر، شاعر، تراژدی‌نویس، تاریخ‌دان و فیلسوف نامی بر آن سنگینی نمی‌کرد. کتاب مثل قهرمانش، فرزندی نامشروع بود و خود را اثر «دکتر رالف» معرفی می‌کرد و اگر نثر ولتر در سطر سطر کتاب خودنمایی نمی‌کرد، بی‌تردید امروز در زمره آثار بی‌نام و نشان طبقه‌بندی می‌شد.

آقای سهیلی مترجم کتاب نوشته است که ولتر در ایجاد جار و جنجال پیرامون مسائل و سپس پوشاندن آثار این جار و جنجال‌ها استاد بود؛ نه تنها کتاب را به نام دیگری چاپ کرد بلکه زمان و مکان چاپ اول کتاب هرگز معلوم نشد.

«ساده‌دل» کتابی مفرح و همزمان، بی‌رحم و ویرانگری است و همین جنبه‌های متناقض، سرزندگی غریبی در آن ایجاد کرده‌اند.

با این حال، طنز موجود در تار و پود کتاب، بی‌رحمی آن را تحمل‌پذیر می‌کند.

در بخشی از کتاب آمده است: «کاندید گفت که خوب، پانگلوس عزیزم، حالا که دار زده شده‌ای، تشریح شده‌ای، خرد و خاکشیر شده‌ای و محکوم به کار در کشتی شده‌ای، هنوز فکر می‌کنی که در دنیا همه چیز در نهایت خوب است؟ پانگلوس جواب داد که من هنوز سر حرفم هستم. بالاخره من یک فیلسوفم و از آن جا که لایب‌نیتز احتمالا نمی‌تواند اشتباه کرده باشد، این حق را ندارم که آن را انکار کنم، به علاوه، نظم از پیش برقرار شده، عالی‌ترین مفهوم در دنیاست، مثل پلنوم و ماده نامحسوس.»

قیمت این کتاب، ۲۰۰۰ تومان است.


‌روی جلد کتاب «با اسب چوبین کلمات»

«با اسب چوبین کلمات»

«با اسب چوبین کلمات» نوشته داوود ملکی در ۱۶۵۰نسخه از سوی نشر نیلوفر تجدید چاپ شد.

تورج رهنما در مقدمه‌ای که بر کتاب نوشته است، می‌آورد: «پدیدآورنده این مجموعه که نام زیرعنوان آن را بدرستی «تاملات» گذاشته است، سخن دکارت را عمیقا پذیرفته که «می‌اندیشم پس هستم.» بنابراین خواننده را به اندیشیدن وا می‌دارد.»

از ویژگی‌های قطعه های این کتاب، سادگی زبان و استفاده از چاشنی تخیل و طنز است.

آقای ملکی در یکی از قطعات کتابش می‌نویسد: «هومر، خود نیز، یکی از جنگجویان درون اسب چوبین بود.» و ادامه می‌دهد: «در حمله اسکندر کنار هم می‌جنگیدیم. از جلو سپاه مغول با هم گریختیم. در چالدران، توپ دشمن مجروحمان کرد. همه جنگ‌ها یک جنگ است و همیشه ناتمام.»

«اسب چوبین کلمات» ۳۰۱قطعه فشرده را به خواننده ارائه کرده است.

قیمت این کتاب، 2500 تومان است.

مروری بر کتاب های معرفی شده هفته در زمانه:

«تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران»

«تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران» نوشته ویلم فلور در آمریکا منتشر شد.

این پژوهش، ۲۵۰ سال تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران شامل ازدواج، ازدواج موقت، روسپی‌گری، همجنس‌گرایی و حتی نتایج غیرقابل پیش‌بینی و ناخواسته این روابط، مثل انتقال بیماری‌های مقاربتی را مورد بحث قرار می‌دهد.

متن کامل معرفی کتاب

«عرصه سوم»

چهارمین شماره از نشریه الکترونیکی «عرصه سوم» با موضوع «جامعه مدنی و حقوق بشر در ایران» با مطالب گروهی از فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران منتشر شده است.

سهراب رزاقی نویسنده مقاله «آموزش حقوق بشر و قدرت‌یابی شهروندان» در مقاله‌اش می‌نویسد: «تنها افراد و گروه‌هایی برای حفظ و دفاع از حقوق بشر تلاش خواهند کرد که آنها را بفهمند و درک کنند.»

متن کامل معرفی کتاب

«مگس‌ها»

نمایشنامه «مگس‌ها» نوشته ژان پل سارتر با ترجمه مهدی روشن‌زاده در ۲۲۰۰ نسخه از سوی نشر ثالث منتشر شده است.

این کتاب پیش‌تر دو بار با ترجمه‌های صدیق آذر و سیما کیوان به چاپ رسیده بود.

سارتر «مگس‌ها» را در سال ۱۹۴۳با اقتباسی از نمایشنامه «الکترا» اثر سوفکل نمایشنامه‌نویس یونانی نوشت. این نمایشنامه نخستین نمایشنامه چاپ شده ژان پل سارتر است.

متن کامل معرفی کتاب

«سرگذشت موسیقی جاز»

«سرگذشت موسیقی جاز» نوشته یوآخیم برنت با ترجمه و پژوهش پرتو اشراق از سوی انتشارات ناهید در ۲۵۰۰ نسخه منتشر شد.

این کتاب، خصوصیات و کیفیات موسیقی جاز از رگتایم و نیواورلئان تا اسلوب‌های برجسته و روش‌های نوین نوازندگی امروز را در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

متن کامل معرفی کتاب

«فیروزآبادی در مجلس چهاردهم»

انتشارات خجسته، کتاب «فیروزآبادی در مجلس چهاردهم» با گردآوری پروین منصوری را در ۱۰۰۰ نسخه منتشر کرد.

اشغال ایران مصادف شد با دوره سیزدهم مجلس شورای ملی که مجلسی کاملاً فرمایشی و منتخب رضاشاه بود.

فیروزآبادی در دوره چهارهم مجلس، ۷۰ ساله بود؛ در صف «منفردین» قرار داشت و به خاطر جهت‌گیری‌های سیاسی و کمک به فقرا از حمایت‌های مردمی برخوردار بود و در نطق‌ها و بیانات خود بیشتر مسائل اقتصادی روز را مدنظر قرار می‌داد.

متن کامل معرفی کتاب

«نورثنگر ابی»

«نورثنگر ابی» نوشته جین آستین با ترجمه رضا رضایی در ۳۳۰۰ نسخه از سوی نشر نی منتشر شد.
آقای رضایی، پیشتر رمان‌های «عقل و احساس»، «غرور و تعصب»، «منسفیلد پارک» و «اِما» را از همین نویسنده ترجمه کرده بود.«نورثنگر ابی» برای نخستین بار است که به فارسی برگردانده می‌شود.

متن کامل معرفی کتاب

نظرهای خوانندگان

ممنونم. خیلی بخش مفید و خوبیه.

-- ایمان ، Sep 5, 2008 در ساعت 02:14 PM

Thanks zamaneh, this new section should be interesting.

-- mardi ... ، Sep 5, 2008 در ساعت 02:14 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)