تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران حمایت از روسیه را رد کرد

سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش‌ها درباره حمایت این کشور از روسیه در جنگ ققفاز را رد کرد.
این اظهارات پس از ان ایراد می‌شود که در روز‌های اخیر برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی در جنگ اوت روسیه و گرجستان، به طرفداری از مسکو موضع‌گیری کرده است.

جمهوری اسلامی تا کنون در خصوص به رسمیت شناختن استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا از سوی روسیه سکوت کرده است.
این دو منطقه از سال ۱۹۹۱ میلادی اعلام استقلال کرده‌اند که با مخالفت گرجستان همراه بوده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا امروز دوشنبه به نقل از حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه که با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، اعلام داشت که مواضع ایران در تحولات قفقاز مستقل بوده است.
آقای قشقاوی افزوده که روسیه و گرجستان برای حل و فصل مناقشه پیش آمده باید «خویستنداری» کنند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی «مداخلات، بحران را پیچیده تر می‌کند و به نفع صلح و ثبات در منطقه حساس قفقاز نیست.»

آقای قشقاوی در عین حال افزوده است که سیاست‌‌های ایران بر مبنای منافع ملی کشور است و هیچ گرایش خاصی به قدرت‌های خاص ندارد.

هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران در سخنانی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، بحران قفقاز را ناشی از دخالت‌های قدرت‌های فرامنطقه ای اعلام کرده بود.
ولادیمیر پوتین نخست‌ وزیر روسیه نیز چهار روز پیش ایالات متحده را متهم کرد که نزاع گرجستان را راه‌اندازی کرده تا بتواند از این طریق منافع یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا را تأمین کند.

جنگ میان گرجستان و روسیه از هشتم ماه اوت و پس از حملات نیروهای گرجی به اوستایی جنوبی آغاز شد. هدف از حمله به گرجستان بازگرداندن قدرت مرکزی به جمهوری اوستیای جنوبی بود که در دهه ۱۹۹۰ از کنترل تفلیس به‌در آمده‌بود.
روسیه نیز پس از پنج روز حمله نظامی متقابل به مناطق تحت نفوذ گرجستان، پیشروی خود را بنا بر یک موافقت نامه شش ماده ای متوقف و آغاز به عقب نشینی کرده ولی هنوز تمامی نیروهای خود را از خاک گرجستان خارج نکرده ‌است.


در همین رابطه:
ایران حمایت از روسیه را رد کرد
براون: اروپا در رابطه با روسیه تجدید نظر کند
اتنقاد پوتین از اروپا
روسیه: آمریکا بین ما و گرجستان انتخاب کند
شکایت گرجستان از روسیه به دادگاه لاهه
دستور مدودف برای توقف عملیات نظامی در گرجستان
جدال لفظی روسیه و آمریکا بر سر گرجستان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)