تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تاکید بر حق تحصیل محکومان در ایران

کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، با صدور بیانیه‌ای با اعلام این‌که «حق تحصیل از جمله حقوق بنیادین افراد بشر است» به محدودیت‌ها در جمهوری اسلامی برای ادامه تحصیل محکومین کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها اعتراض کرد.
این کانون اعلام کرده که «هیچ مقامی نمی‌تواند فرد یاافرادی را از حق تحصیل به طور کلی محروم نماید.»

در ایران، کمیته انضباطی دانشگاه‌ها سال‌ها است که برخی دانشجویان را به اتهامات گوناگون از ادامه تحصیل محروم می‌کنند.
دامنه این محدودیت‌ها از یک ماه تعلیق از تحصیل تا اخراج دانشجویان «متخلف» را شامل می شود.

دانشجویان «متخلف» به طور معمول دانشجویانی هستند که یا به وضعیت دانشگاه‌ محل تحصیل خود اعتراض کرده‌اند و یا در فعالیت‌های سیاسی انتقادی شرکت داشته‌اند.

در بیاینه کانون مدافعان حقوق بشر که متن کامل آن را امروز دوشنبه خبرگزاری ایلنا منتشر کرده، در اعتراض به صدور احکامی که ادامه تحصیل برای چنین دانشجویانی را ممنوع کرده، آمده است: «دادگاه‌ها هم حق ندارند به عنوان مجازات، فرد یا افرادی را از حق تحصیل محروم نمایند.»
این کانون از کسانی که آنها را «مسئولان ذی‌ربط» خوانده، خواسته است که «هر چه سریعتر نسبت به پایان دادن به این امر اقدام عاجل به عمل آورند.»

کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌های ایران در سال گذشته بیش از 24 دانشجو را به علت اعتراض صنفی و سیاسی بین یک تا شش ماه از تحصیل محروم کرده‌اند.

قربان‌علی دری‌نجف‌آبادی دادستان کل ایران، در سی‌ام مرداد ماه دانشجویان را تهدید کرد که در صورتی که جریان آفرینی دانشجویی بویژه با مضمون سیاسی داشته باشند تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.
این اظهارات شدید‌ترین و علنی‌ترین تهدید یک مقام بلند‌پایه قضایی ایران علیه فعالیت‌های دانشجویی در سال‌های اخیر بوده است.

داستان کل کشور همچنین دانشجویانی را که از امکانات دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها استفاده می‌کنند اما هنوز موفق نشده‌اند تا از دانشگاه فارغ التحصیل شوند را به «فتنه جویی» متهم کرد.

در طول تابستان امسال حداقل 18 دانشجو به دلایل مختلف توسط نیروهای امنیتی بازداشت و تعدادی از آنها آزاد شده اند.
آقای دری‌ نجف‌آبادی در دوره اول ریاست‌جمهوری محمد خاتمی رئیس‌جمهور میانه روی ایران وزیر اطلاعات بود که با بحران قتل‌های زنجیره‌ای مجبور به استعفا شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)