تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مهرجویی: آقای وزیر از نان خوردن افتاده‌ایم

داریوش مهرجویی، اقدامات وزیر ارشاد در برخورد با سینماگران را عامل ناامنی فعالیت در این حوزه اعلام کرد و گفت که هم‌‌اکنون از به نمایش درآمدن ۱۰۵ فیلم از سوی این وزارت‌خانه جلوگیری شده است.

داریوش مهرجویی کارگردان فیلم سنتوری است که سال گذشته تنها چند روز مانده به اکران آن در سینماهای ایران، با مخالفت وزارت ارشاد، از نمایش بازماند.

به گزارش امروز یکشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی هیأت اسلامی هنرمندان، آقای مهرجویی گفته است: «الان جلوی ۱۰۵ فیلم را گرفته‌اند، این به آن معناست که لاقل ۱۰۵ کارگردان ناراضی هستند. چه طور ممکن است کسی ناراضی نباشد؟»

انتقاد‌ها از عملکرد وزارت ارشاد دولت نهم در حالی رو به افزایش است که پیش از این محمدحسین صفار هرندی، وزیر ارشاد اعلام کرده بود که خسارت تمام سینماگرانی که آثار آن‌ها بعد از صدور مجوز توقیف شده، پرداخت گردیده است.

فیلم سنتوری از جمله فیلم‌هایی است که دچار توقیف بعد از صدور مجوز شده و آقای مهرجویی گفته که این فیلم «تنها به دلیل غرض شخصی، سوزانده شده است.»

وی هیچ توضیحی درباره این‌که با چه انگیزه‌هایی مانع از اکران فیلم سنتوری شده‌اند، نداد؛ اما گفت که فیلم سنتوری تمام مراحل دریافت مجوز را طی کرده بود؛ ولی با ممنوعیت نمایش آن «جناب وزیر عملاً ما را از نان خوردن انداخت.»

آقای مهرجویی گفت که هم‌اکنون در خانه نشسته است و همانند دیگر فیلم‌سازان ایران «احساس ناامنی می‌کند.»

کارگردان فیلم سنتوری افزود: «دیگر دست و دل کسی به کار نمی‌رود. چون شما امروز مجوز می‌دهید، فردا به راحتی زیرش می‌زنید.

وقتی مجوز می‌دهید، یعنی آقا، جمهوی اسلامی پشت سر تو است؛ برو کارت را انجام بده و فیلمت را بساز. حتی وام هم می‌دهید.

بعد نمی‌دانم به علت خواب‌نمایی یا غرض شخصی، اجازه نمایش را می‌گیرید. در این صورت دیگر می‌شود فیلم ساخت؟»

پانزدهم تیرماه امسال نیز ۷۲ تن از سینماگران با صدور نامه‌ای خطاب به ریاست دیوان عدالت اداری، از افزایش تعداد فیلم‌هایی که «پس از دریافت مجوز ساخت و نمایش، به بایگانی سپرده می‌شوند» انتقاد کرده و خواهان پرداخت خسارت‌های ناشی از این اقدامات وزارت ارشاد شده بودند.

این نامه پس از آن منتشر شد که علی رازینی، رییس دیوان عدالت اداری کشور، پنجم تیرماه امسال از روند توقیف کتاب و فیلم پس از صدور مجوز انتقاد کرد و خواستار پرداخت خسارت‌ به مؤلفان و دست‌اندرکاران ساخت فیلم شد.

هشت روز پس از انتشار این نامه، دیوان عدالت اداری شکایت سازندگان فیلم سنتوری را مبنی بر وارد آمدن خسارت ناشی از توقیف این فیلم پس از صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد وارد دانست و این وزارتخانه را مکلف به پرداخت ضرر و زیان ناشی از این توقیف کرد.

سناریوی فیلم سنتوری در سال ۱۳۸۶ پس از دریافت مجوز، به کارگردانی داریوش مهرجویی ساخته و در جشنواره فیلم فجر همان سال به عنوان بهترین فیلم تماشاگران انتخاب شد.

بهرام رادان نیز که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته بود، توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد این جشنواره شود.

فیلم سنتوری قرار بود در مردادماه همان سال در ۴۵ سینمای ایران به نمایش در بیاید که چند روز مانده به آغاز نمایش آن، از سوی وزارت ارشاد توقیف شد.

سازندگان این فیلم تلاش‌ فراوان کردند تا فیلم را از توقیف خارج کنند؛ اما موفق به این کار نشدند و بعد‌ها نسخه‌هایی از آن به‌ صورت گسترده در خیابان‌های شهرهای ایران به طور غیر قانونی به فروش رفت.

علی‌رغم درخواست سازندگان فیلم مبنی بر واریز مبلغی از سوی خریداران برای دیدن خانگی آن به حساب سازندگان، پول چندانی نصیب سازندگان فیلم نشد.


در همین رابطه:
وزارت ارشاد مکلف به پرداخت خسارت به فیلم سنتوری شد
دادخواهی سینماگران ایران از دیوان عدالت اداری
دفاع مجدد وزیر ارشاد از توقیف «سنتوری»
شورجه: باید تکلیفمان را با سینماگران معترض روشن کنیم
معرفی برگزیدگان بیست و پنجمین جشنواره فجر

نظرهای خوانندگان

چگونه دولت "مهرجوی" احمدی نژاد میتواند به "مهرجویی" غرض داشته باشد و از " نان جویی" بی اندازدش؟؟

-- بدون نام ، Aug 31, 2008 در ساعت 03:59 PM

در جواب هم وطن بي نام!
به همين سادگي قربان!
با نام

-- بدون نام ، Sep 1, 2008 در ساعت 03:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)