تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اتهامات تازه گرجستان علیه روسیه

همزمان با انتظار جهانی، برای خروج کامل نیروهای مسکو از خاک گرجستان، تفلیس مدعی نقض آتش‌بس از سوی روسیه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که روسیه روز گذشته دوشنبه ازخروج نیروهای نظامی خود از گرجستان خبر داده بود، تفلیس، مسکو را به توقف خروج از این کشور متهم کرده است.

وزارت‌خارجه گرجستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که روسیه، شرایط آتش‌بس را که به امضای طرفین درگیری و رئیس‌جمهوری فرانسه رسیده، نقض کرده است.

مقامات ایالات متحده نیز از انتقال نیروهای نظامی و تجهیزات روسیه به اوستیای جنوبی و آبخازیا برای کنترل بیشتر مسکو بر این دو منطقه خبر می‌دهند.

دیمیتری مدودف رئیس‌جمهوری روسیه پیشتر گفته بود که گرجستان باید به خاطر اقداماتش علیه اتباع روسیه در اوستیای جنوبی تنبیه شود.

رویترز نیز خبر داد که با وجود وعده روسیه مبنی بر آغاز تدریجی عقب‌نشینی از گرجستان، هنوز تانک‌ها و نظامیان روس در گرجستان دیده می‌شوند و به نظر نمی‌رسد قصد خروج داشته باشند.

این در حالی است که آسوشیتدپرس از تبادل اسرای طرفین درگیری در غرب تفلیس خبر داده است.

خانم کاندولیزا رایس وزیرخارجه آمریکا نیز در درآستانه نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل گفت که روسیه بازی خطرناکی را آغاز کرده است و اعضای ناتو به این کشور اجازه ارعاب جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی را نخواهند داد.

سخنگوی ناتو نیز از احتمال صدور پیامی شدیداللحن از سوی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به روسیه خبر داد.

در همین حال میخائیل گورباچف رهبر اتحاد شوروی سابق با انتقاد از موضعگیری غرب در مناقشه تفلیس و مسکو، گرجستان را آغاز کننده درگیری دانست.

به گزارش سی‌ان‌ان، آقای گورباچف گفت: «بدون تردید گرجستان جنگ را آغاز کرد و همه برنامه‌ها طوری تنظیم شد تا روسیه مقصر اصلی نمایانده شود.»

وی با اشاره به این که گرجستان در نیمه‌های شب به اوستیای جنوبی حمه کرد، افزود: «این که روسیه به سرکوب مردم در گرجستان پرداخته یک دروغ است و در واقع گرجستان بود که در خواب، مردم اوستیای جنوبی را به گلوله بست.»

وی ادامه داد: «روسیه هیچ‌گونه احتیاجی به گرجستان ندارد و مسائل بیرونی موجب تنش میان دو کشور شده است.»

روسیه مخالف پیوستن گرجستان به ناتو است.


در همین رابطه:
آغاز عقب‌نشینی نیروهای روسیه از گرجستان
«عقب‌نشینی روسیه از گرجستان، دوشنبه آغاز می‌شود»
روسیه آتش‌بس را امضا کرد
روسیه: آمریکا بین ما و گرجستان انتخاب کند
شکایت گرجستان از روسیه به دادگاه لاهه
دستور مدودف برای توقف عملیات نظامی در گرجستان
جدال لفظی روسیه و آمریکا بر سر گرجستان

نظرهای خوانندگان

Jarian meghdari ghati shodeh!!! Vagheiat in ast ke gorgiha hamleh ra ba dastoure amrika o israel shorou kardand o montazere chenin aksolamali az janebe russha naboudand

-- Nam ، Aug 19, 2008 در ساعت 08:41 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)