تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دادستان کل کشور دانشجویان را تهدید کرد

قربانعلی دری نجف‌آبادی دادستان کل کشور، در اظهاراتی کم‌سابقه دانشجویان ایران را تهدید کرد که در صورت اقدام به «جریان‌‌آفرینی سیاسی» و «اسائه ادب» به رهبر ایران، با پیگیری قضایی مواجه خواهند شد.

آقای دری نجف‌آبادی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دولتی ایرنا گفته‌است که «جریان‌آفرینی دانشجویی پیگرد قانونی دارد، چه رسد به این‌که این جریان‌آفرینی یک جریان‌آفرینی سیاسی باشد.»

این اظهارات شدید‌ترین و علنی‌ترین تهدید یک مقام بلند‌پایه قضایی ایران علیه فعالیت‌های دانشجویی در سال‌های اخیر است.

داستان کل کشور همچنین دانشجویانی را که از امکانات دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها استفاده می‌کنند اما هنوز موفق نشده‌اند تا از دانشگاه فارغ التحصیل شوند را به «فتنه جویی» متهم کرد.

آقای دری‌ نجف‌آبادی در دوره اول ریاست‌جمهوری محمد خاتمی رئیس‌جمهور میانه روی ایران وزیر اطلاعات بود که با بحران قتل‌های زنجیره‌ای مجبور به استعفا شد.

قتل‌های زنجیره‌ای نام سلسله عملیاتی است که از سوی برخی مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در پائیز ۷۷ برای کشتن برخی روشنفکران و فعالان سیاسی صورت گرفت و طی آن حداقل چهار نویسنده و فعال سیاسی کشته شدند.

تهدید دانشجویان از سوی مقامات قضایی ایران درحالی صورت می‌گیرد که در تابستان امسال حداقل ۱۸ دانشجو به دلایل مختلف از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

از جمله دستگیرشدگان، بهاره هدایت و محمد هاشمی دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بودند که ماه گذشته به اتهام ارتباط با «گروه‌های ضدانقلاب» بازداشت شدند.

این دو نفر هفته گذشته آزاد شدند.

سال تحصیلی جدید دانشگاه‌های ایران کمتر از یک ماه دیگر و در روز‌های پایانی تابستان آغاز خواهد شد.

در ایران به‌طور معمول آئین گشایش دانشگاه‌ها با سخنرانی رؤسای جمهور وقت در یکی از دانشگاه‌های پایتخت صورت می‌گیرد.

نظرهای خوانندگان

آقای دری نجف آبادی در 9/6/80 در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه، خواستار اجرای قاطع حدود به روش طالبان شد. وی اظهار داشت "مگر ما از طالبان کمتریم که نتوانیم احکام اسلامی را مانند آنها قاطعانه اجرا کنیم و امنیت را برقرار سازیم." سخنان دری نجف آبادی واکنش شدید خاتمی را به همراه داشت که در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت "ما نه اسلام طالبانی را می خواهیم و نه امنیت طالبانی". واکنش خاتمی، دری نجف آبادی را وادار ساخت تا در سخنان خود تجدید نظر کند و اعلام دارد که قصد مقایسه و الگوبرداری از طالبان را نداتشه است.
به نظر می رسد آقای نجف آبادی فضای حاکم بر کشور در دوره محمود احمدی نژاد را، برای گسترش افکار طالبانی خود مناسب یافته است.

-- حسن ، Aug 20, 2008 در ساعت 10:36 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)