تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

پیام بازی‌های المپیک برای مردم جهان
روزنامه اعتماد‌ملی سرمقاله امروز خود را با عنوان «نماد زندگی مسالمت آمیز» به مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک پکن اختصاص داده است.

این روزنامه می‌نویسد: «مسابقات المپیک پکن، در ابتدای هزاره سوم این تصور را قوت بخشید که المپیک از معدود دستاوردهای بشر است که در گذر روزگار به هدف اولیه پایه‌گذارانش یعنی زدودن زنگار نفرت و کدورت و همزیستی مسالمت‌آمیز ابنای بشر نزدیک شده است.»

اعتمادملی در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌آورد: «المپیک ناشی از دغدغه خردورزان و انسان‌های مسالمت‌جویی است که همواره در جست‌وجو و تکاپوی تحقق نوعی دیگر از زیستن مبتنی بر کرامت انسانی بوده‌اند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه در پایان می‌نویسد: «اینکه سران کشورهای جهان با دیدگاه‌ها و مشرب‌های فکری مختلف در آیین گشایش المپیک که مظهر و نماد تفکر نوع‌دوستی و جهان عاری از کدورت و نفرت است گردهم می‌آیند مویدی است بر این نکته که حتی اصحاب قدرت نیز ضرورت نیاز بشر به تعمیق ریشه‌های زندگی آرام و مسالمت‌جویانه را درک کرده‌اند.»

تجزیه و تحلیل نامه ایران به کشور‌های پنج ‌به علاوه یک
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «رجزخوانی بی حاصل» به تجزیه و تحلیل نامه اخیر ایران به مقامات اروپائی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای‌اش پرداخته است.

کیهان می‌نویدسد که این نامه نشان می‌دهد که ایران قصد ندارد از اصولی که پیش از این اعلام کرده عقب‌نشینی کند.

این روزنامه با چنین استدلالی می‌نویسد که اروپا پاسخ خود را دریافت کرده است «اما ظاهراً اصرار سولانا برای دریافت پاسخ رسمی و روشن ایران به بسته پیشنهادی با دو هدف صورت می گیرد: 1-ادامه فشار از سوی مخالفان برنامه‌های اتمی ایران به منظور متوقف کردن آن 2-تلاش برای هماهنگ کردن احتمالی کشورهای روسیه و چین با بقیه اعضای گروه برای اتخاذ خط مشی مشترک در قبال ایران. اهدافی که تاکنون 1+5 به دلایلی در تحقق آن ناکام مانده است.»

کیهان در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌نویسد که اروپا به منظور حل و فصل بحران هسته‌ای ایران به دنبال جنگ نیست، چراکه در صورت وقوع هر جنگی در منطقه «اقتصاد شکننده اروپا را با بحرانی جدی روبرو» می‌شود.

این روزنامه در پایان با اشاره به عواقب بروز جنگ در منطقه برای کشور‌هائی مثل آمریکا و اسرائیل می‌نویسد: «امروز دشمن در میدان هسته‌ای ایران، خود را خلع سلاح شده می بیند. نه تحریم‌ها و تهدیدها کاری از پیش برده‌اند و نه تشویق‌ها و ترغیب‌ها باعث فریب ما شده است.غرب، اروپا و کشورهای منطقه نیز هیچکدام توان پذیرش هزینه‌های ناشی از یک جنگ در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس را ندارند. دشمن تنها کاری که از عهده‌اش برآمده، رجزخوانی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده است.»

بررسی رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر اقتصاد
روزنامه مردمسالاری سرمقاله امروز خود را با عنوان « مجلس و رای اعتماد به وزیر اقتصاد» به رای اعتماد هفته گذشته مجلس به سه وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد اختصاص داده است.

این روزنامه می‌نویسد که مجلس شورای اسلامی در حالی به وزیر پیشنهادی اقتصاد رای اعتماد داد که جامعه و مجلس شناخت چندانی از وی ندارند.

این روزنامه می‌نویسد: «آیا رای بالای مجلس به سید شمس الدین حسینی رای به طرح تحول اقتصادی که او دبیری کمیته آن را برعهده داشت تلقی می‌شود؟»

مردمسالاری در ادامه در پاسخ به این پرسش خود می‌آورد: «گرچه حضور حسینی در وزارت اقتصاد و دارایی می تواند برای کمیسیون ویژه یک فرصت باشد تا اطلا عات مورد نیاز خود در مورد طرح تحول اقتصادی را سریع‌تر و مستقیم‌تر کسب کند و در تهیه گزارش به مجلس با مشکل کمتری مواجه باشد، اما این به هیچ عنوان به معنای تایید طرح نیست.»

این روزنامه در پایان به نمایندگان مجلس توصیه می‌کند: «از جمله مواردی که لا زم است در بررسی طرح تحول اقتصادی توسط مجلس با حساسیت دنبال شود شائبه تبلیغاتی بودن طرح است که با بررسی و اصلاح احتمالی فرآیند اجرایی شدن طرح و نقش‌آفرینی مجلس و نهادهای نظارتی در این فرآیند باید از تبلیغاتی بودن طرح شائبه زدایی شود.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)