تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

متوسط زمان دسترسی به مواد ‌مخدر ۳۰ دقیقه اعلام شد

دبیر علمی هفتمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران می‌گوید که متوسط زمان تهیه مواد مخدر برای سه میلیون معتادی که در این کشور زندگی می‌کنند، ۳۰ دقیقه است.

خبرگزاری دولتی ایرنا، امروز دوشنبه به نقل از دکتر فریبرز فرساد اعلام کرد: «سوء استفاده از داروها و مواد روانگردان در ایران به صورت یک مسئله جدی و عامل تهدید کننده سلامت آحاد جامعه درآمده است و زمانی به ابعاد فاجعه بیشتر آشنا می‌شویم که بدانیم متوسط زمان دسترسی به مواد ‪۳۰‬ دقیقه است.»

به گفته آقای فرساد و براساس آمار‌های رسمی در ایران حدود سه میلیون نفر معتاد وجود دارد و ۱۲ میلیون نفر از مردم این کشور با این مسئله به‌طور مستقیم درگیر هستند.

آن‌طور که این مقام بهداشتی اعلام کرده، «خلأ برنامه‌های آموزشی»، «نقش ضعیف رسانه‌ها» و« موانع و تابوهای فرهنگی و اجتماعی» مهمترین عوامل هستند که مقابله به اعتیاد در ایران را دشوار کرده است.

کاهش جرایم مواد‌مخدر
دبیرعلمی هفتمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران در حالی از سهولت دستیابی به مواد مخدر در ایران سخن می‌گوید که سرتیپ دوم پاسدار حمیدرضا حسین آبادی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است: «طی چهار ماهه امسال سه هزار و ‪۳۷۵‬ معتاد دستگیر و تحویل مقامات قضایی شده‌اند.»

این مقام پلیس همچنین گفت که این آمار به نسبت مدت مشابه سال گذشته ‪ ۱۰۶‬هزار نفر کاهش داشته است.

حسین آبادی در ادامه از کشف ‪ ۱۸۰‬هزار و ‪ ۴۴۴‬کیلو گرم انواع مواد مخدر طی مدت یاد شده خبر داد و افزود: «نسبت به مدت مشابه در سال قبل ‪ ۱۷‬درصد افزایش کشف داشته‌ایم.»

ایران با افغانستان ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و از طرف قاچاقچیانی که می‌خواهند تجارت سودآور خود را به غرب برسانند، تحت فشار زیادی است.

اسماعیل احمدی مقدم رئیس پلیس ایران، ۲۵ اردیبهشت ماه امسال اعلام کرده که جمهوری اسلامی سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر هزینه می‌کند.

بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نفر از پرسنل امنیتی ایران از زمان انقلاب ۱۹۷۹ تاکنون در راه مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر به ویژه در مناطق مرزی جان باخته‌اند.

گزارش‌های «دفتر جرایم و مواد‌مخدر سازمان‌ملل» با اشاره به ناکامی افغانستان و تلاش‌های بین‌المللی به رهبری بریتانیا در مقابله با مشکل تولید مواد مخدر در این کشور، حاکی است که افغانستان ۹۳ درصد از تریاک جهان را تولید می‌کند و پس از چین قرن نوزدهم، بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر به شمار می‌رود.

بخش اعظم خشخاش افغانستان در جنوب این کشورکه تحت نفوذ شبه‌نظامیان طالبان است و دولت کابل بر آن کنترل اندکی دارد، تولید می‌شود.

به گفته منابع امنیتی در افغانستان، مبارزان طالبان که عهد به پیشبرد مبارزه خود برای بیرون راندن نیروهای خارجی بسته‌اند، ۱۰ درصد خشخاش تولیدی را به عنوان سهم خود برمی‌دارند.

دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل همچنین ضمن تقدیر از تعهد ایران در مهار قاچاق مواد مخدر، نسبت به رونق تجارت تریاک در جنوب افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

نظرهای خوانندگان

اما اگر جمهوری اسلامی با مواد مخدر مبارزه میکند چگونه است که در زندانها حتی خرید و فروش میشود ؟
در خود جمهوری اسلامی جریانات زیادی هستند که توزیع مواد مخدر در کشور را در دست دارند ابتدا در راستای سیاستهای جمهوری اسلامی دست بدین کار زدند از سال 1361 در بین کردها فراوان و ارزان نوزیع شد کم کم این جریان در همه ی نقاط کشور اقدام به توزیع و پخش کردند . مبارزه ی جمهوری اسلامی با گروههای مواد مخدر در راستای حذف آنها به خاطر این مافیاست که بسیار فعال است می باشد و مانع ایجاد باندهای جدید میشوند . حتی بیش از نیمی از روحانیون بلند مرتبه و مسئولین حکومتی نیز جزء معتادین به شمار میروند .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 18, 2008 در ساعت 03:18 PM

In ham az armaghanhaye Jomhourie eslamist!!! Dar regimi ke hanouz idéologhaye moazamash ya masraf konandeh hastand o ya fatvaye mostaghimi dar in mored nadadand joz in entezari nemitavan dasht

-- NAM ، Aug 19, 2008 در ساعت 03:18 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)