تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

متکی: ضرب‌الاجل برای ایران نامفهوم است

منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران می‌گوید در مذکرات ژنو بحثی از تعیین ضرب‌الاجل برای پاسخ تهران به بسته پیشنهادی غرب مطرح نشده و چنین مسئله‌ای برای مقامات جمهوری اسلامی «نامفهموم» است.

اظهارات آقای متکی پس از هشدار کاندولیزا رایس همتای آمریکای‌اش که به تهران هشدار داد تا در ارائه پاسخ به بسته پیشنهای غرب نعلل نکند، ایراد می‌شود.

خبرگزاری‌های ایران امروز پنجشنبه با ارائه گزارشی از نشست خبری وزیر امورخارجه ایران در حاشیه نشست پایانی وزرای کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد در تهران، به نقل از وی اعلام کردند: «رفتار آنها [غرب] در روز بعد از نشست ژنو با شتاب ویژه‌ای که داشت به هیچ‌وجه قابل فهم نبود.»

نمایندگان ایران وغرب دو هفته پیش از این در ژنو مذاکراتی در مورد محتوای بسته‌های پیشنهادی طرفین انجام دادند که نتایج آن به‌طور مشخص اعلام نشد، اما در کنفرانس خبری‌ مشترک سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد ایران و خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا که پس از پایان مذاکرات ترتیب یافته بود غرب اعلام کرد که خواستار پاسخ صریح ایران به پیشنهاد‌ها است.

منوچهر متکی در این کنفرانس خبری اعلام کرد که در سفر آقای سولانا به تهران برای ارائه بسته پیشنهادی غرب، وی خواستار پاسخ سریع جمهوری اسلامی به این بسته بود که «ما به سولانا گفتیم ظرف یک ماه پیشنهادهای خود را ارایه خواهیم کرد.»

آقای متکی در عین‌حال گفت که ایران پاسخ‌های خود را ارائه کرده و حالا نوبت غرب است که پاسخ بسته پیشنهادی تهران را بدهد.

ایران بسته‌ای از پیشنهادات را به غرب داده که در آن بر ضرورت مذاکره در مورد برخی مسائل حساس جهانی و منطقه‌ای تاکید شده است.

وی افزود که سعید جلیلی پاسخ تهران را در مذاکرات ژنو در قالب یک nonpaper دو صفحه‌ای ارائه کرده است.
وزیر امورخارجه ایران همچنین از کشور‌های غربی خواست که پاسخ آنچه را که نماینده جمهوری اسلامی در مذاکرات ژنو ارائه کرده، بدهند.

درخواست ارائه پاسخ از سوی غرب به تهران در حالی مطرح می‌شود که پیشتر خاویر سولانا در کنفرانس خبری ژنو گفته بودکه غرب پاسخ مشخصی از تهران دریافت نکرده است.

رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که در مذاکرات ژنو فرصتی دوهفته‌ای به تهران برای ارائه پاسخ به بسته مشوق‌های غرب داده شده، اما تهران بارها از وجود این ضرب‌الاجل اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

مهلت دو هفته‌ای ایران برای پاسخ به گروه ۵+۱ شنبه هفته آینده (۱۲ مرداد) پایان می‌یابد.


در همین رابطه:
تأکید رهبر ایران بر ادامه غنی‌سازی
رایس: ایران، وقت‌کشی نکند
انتقاد هاشمی از تعیین ضرب‌الاجل در مذاکرات
احمدی‌نژاد: ایران ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد
انتشار پیشنهاد تهران در مذاکرات ژنو
هشدار رایس در مورد اقدامات تنبیهی بیشتر
جلیلی: در ژنو حرفی از تعلیق نشد

نظرهای خوانندگان

تنها چیزی که برای جمهوری اسلامی مفهوم است وقت کشی ست البته آمریکا هم استقبال میکند زیرا پرونده ی ایران سنگینتر میشود و می تواند به موقع برای انتخابات آمریکا از آن استفاده کند

-- فرهاد- فریاد ، Jul 31, 2008 در ساعت 11:18 AM

جهت نتیجه گیری صحیح از از روند غیر عادی مذاکره اتمی اول باید معین کنیم که از ادامه طولانی مدت مذاکره کی بیشتر سود میبرد واگر مذاکره سریع بنتیجه برسد ومنطقه ارام شود چه کسی ضرر خواهد نمودمن فکر میکنم مسئولین نظام جمهوری اسلامی معتقدنند که پس از ارامش منطقه جوابگوی نیاز های داخلی نبوده و پس ازان فشار جهانی رویشان بیشتر خواهد شد در نتیجه هرچه بیشتر مذاکرات بطول بیانجامد بنفعشان بوده و از این ستون بان ستون فعلا برایشان فرج است

-- حسن ، Aug 1, 2008 در ساعت 11:18 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)