تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«عدم تعهد می‌تواند مشکلات جهان را رفع کند»

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران از کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد خواست «جبهه بزرگ صلح و عدالت» تشکیل دهند تا در برابر تشدید اختلاف‌ها در جهان مبارزه کنند.

به‌گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای احمدی‌نژاد امروز سه‌شنبه در مراسم آغاز به‌کار پانزدهمین اجلاس وزاری خارجه جنبش عدم تعهد در تهران گفت: «با تشکیل جبهه بزرگ صلح و عدالت جنبش غیر متعهدها می‌تواند گام‌های بلندی در جهت صلح و عدالت و جلوگیری از تشدید اختلافات در دنیا بردارد.»


سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در اجلاس عدم تعهد در تهران/رویترز

آقای احمدی‌نژاد در حالی از کشور‌های جنبش عدم تعهد درخواست تشکل چنین جبهه‌ای را می‌کند که پیشتر پیشنهاد وی در ۲۵ شهریور ماه سال ۱۳۸۵ در چهاردهمین دوره این کنفرانس در کوبا برای معرفی نماینده‌ای از این جنبش به‌منظور عضویت در شورای امنیت سازمان‌ملل (داشتن حق وتو) بدون نتیجه‌ای مشخصی به فراموش سپرده شده است.

رئیس‌جمهور ایران پانزدهمین دوره این اجلاس با ناکارآمد توصیف کردن سازمان‌های بین‌المللی گفت که کشور‌های عضو عدم تعهد می‌توانند «از موقعیت بی‌نظیر خود در جهت حل مشکلات جهانی» استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر کشور‌های قدرتمند را متهم کرد که با افزایش قیمت نفت «قصد دارند به کشور‌های فقیر آسیب بزنند.»

قیمت هر بشکه نفت از سال گذشته تاکنون با افزایش تدریجی حتی به رقمی در حدود ۱۵۰ دلار رسید.

بخشی از افزایش قیمت این انرژی مربوط به مناقشه هسته‌ای ایران و غرب است، اما آقای احمدی‌نژاد می‌گوید کشور‌های غربی برای بالا بردن سود خود قیمت حامل‌های انرژی را افزایش داده‌اند.

در سخنرانی امروز سه‌شنبه رئیس‌جمهور ایران، برخی قدرت‌های جهان که نامی از آنها برده نشد، متهم به «انهدام فرهنگ بومی» کشور‌ها شدند.

وی در عین حال سازمان ملل متحد را مسئول ادامه بحران در فلسطین و تشکیل دولت اسرائیل معرفی کرد و گفت: «اگر شورای امنیت عادلانه به موضوع فلسطین رسیدگی می‌کرد، امروز مشکلی به نام مشکل فلسطین وجود نداشت و رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته نمی‌شد.»

محمود احمدی‌نژاد از زمان به قدرت رسیدن، بارها با نامشروع خواندن دولت اسرائیل خواستار محو آن از روی زمین شده است.

جنبش عدم تعهد در سال ۱۳۴۰ خورشیدی در اوج جنگ سرد و فضای دوقطبی غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که در اردوگاه کمونیسم و امپریالیسم قرار نداشتند، تشکیل شده است.

پانزدهمین دوره این اجلاس که امروز سه‌شنبه با حضور نمایندگان ‪ ۱۱۸‬کشور که ‪ ۶۰‬نفر از آنان وزرای امور خارجه هستند در تهران آغاز شده است تا ‪ ۱۰‬مرداد ادامه خواهد داشت.

ایران ۲۹ سال است که عضو این جنبش است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)