تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اوباما ایران هسته‌ای را تهدیدی عمده خواند

سناتور باراک اوباما ایران هسته‌ای را «تهدیدی عمده» نامید و متعهد شد تا در صورت انتخاب به ریاست جمهوری، «رابطه‌ای خلل‌ناپذیر» با اسرائیل برقرار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، که بامداد روز پنج‌شنبه و به هنگام ترک اسرائیل به مقصد برلین سخن می‌گفت افزود: «ایران هسته‌ای تهدید عمده‌ای است که جهان باید نسبت به آن عاقبت‌اندیشی کند.»

وی روز گذشته در ملاقات با مقامات ارشد اسرائیلی گفته‌بود: «من با تعهدی خلل‌ناپذیر به امنیت اسرائیل به اینجا آمده‌ام. اسرائیل یک معجزه است.»

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل و میزبان اوباما در مراسم شام نیز در پاسخ اظهار داشت: «سناتور اوباما سنت دوستان بزرگ اسرائیل را دنبال می‌کند. من از عمق دوستی و علاقه شما به ما آگاهم.»

باراک اوباما در بازدید خود از شهر سدروت در جنوب اسرائیل بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از یک ایران هسته‌ای تأکید کرد اما از پیشنهاد خود برای مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی نیز دفاع کرد و قول «مشوق‌های بزرگ و تنبیهات بزرگ» داد.

«حمله هوایی کاری از پیش نمی‌برد»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما روز چهارشنبه نیز گفته‌بود که تمامی گزینه‌ها، چه دیپلماتیک و چه نظامی باید برای «توقف دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای» لحاظ شود اما «حمله هوایی به تنهایی این بحران را حل نخواهد کرد.»

وی در مصاحبه با شبکه ای.بی.سی‌نیوز در این مورد افزود: «ایران کشور بزرگی است. آنها ظرفیت‌های هسته‌ای خود را به گونه‌ای پراکنده ساخته‌اند که با حمله‌های آسان و دقیق هوایی نمی‌شود مسئله را به‌کل حل کرد، به آن صورتی که اسرائیل توانست با تهدید هسته‌ای عراق مقابله کند».

او هم‌چنین دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را «آغازگر یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه» دانست و گفت: «این نه تنها برای اسرائیل خطر حیاتی دارد، بل‌که در مورد منافع ایالات متحده معادلات بازی را تغییر خواهد داد.»

«همه گزینه‌ها باید علیه ایران آماده باشد»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتشبد گابی اشکنازی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه در واشنگتن گفت که «همه گزینه‌ها باید برای رویارویی با برنامه هسته‌ای ایران آماده باشد.»

وی که در رادیوی همگانی اسرائیل سخن می‌گفت افزود: «ما همه متفق‌القولیم که نباید به ایران اجازه دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای داده شود و این‌که بدون شک دیپلماسی در اولین اول قرار دارد. اما همه ما، هم آمریکائیان و هم ما متوجه هستیم که همه گزینه‌ها را باید آماده نگاه داشت.»

اسرائیل و گروهی از کشورهای غربی ایران را متهم به داشتن طرحی برای رسیدن به جنگ‌افزار هسته‌ای می‌کنند در حالی که ایران این اتهامات را رد می‌کند.


در همین رابطه:
مولن: حمله به ایران تنش‌زاست
تأکید اوباما بر فشار همه‌جانبه بر ایران
اوباما: «برای حذف تهدید ایران تلاش می‌کنم»

نظرهای خوانندگان

این خوراک تبلیغاتی جالب بود ولی واقعیتها کمی متفاوت با این نوع تبلیغات خواهد بود

-- بدون نام ، Jul 26, 2008 در ساعت 02:23 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)