تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست الحاق ایران به پیمان شانگهای بی‌جواب ماند

وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری در شهر دوشنبه اعلام کرد که مسئله توسعه سازمان همکاری‌های شانگهای از جمله الحاق ایران به آن، در نشست وزرای خارجه این سازمان مطرح نشده‌است.

به گزارش نووستی، سرگی لاورف در پاسخ به این سؤال که آیا ایران می‌تواند به عضویت ویژه سازمان در آید گفت: «ایران نمی‌تواند حکم عضویت ویژه در سازمان همکاری‌های شانگهای را داشته باشد چون از نظر حقوقی در سازمان چنین وضعیتی وجود ندارد. در سازمان همکاری‌های شانگهای حکم ناظر وجود دارد که ایران شامل آن می‌شود.»

شش کشور چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو دائم سازمان همکاری‌های شانگهای هستند و در حدود دو سال است که حکم تعلیق توسعه این سازمان ادامه دارد.

هند، ایران، مغولستان و پاکستان در حال حاضر به عنوان ناظر در سازمان همکاری‌های شانگهای فعالیت دارند.

پیش از این گزارش شده بود که کشورهای پاکستان و ایران برای به عضویت کامل درآمدن در سازمان همکاری‌های شانگهای درخواست خود را ارائه کرده اند.

پیشتر منوچهر مرادی رئیس اداره کشورهای آسیای میانه و قفقاز وزارت خارجه ایران در نشستی خبری در شهر دوشنبه اعلام کرده بود که تهران امیدوارست در جریان اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای در تاجیکستان به یکی از اعضای کامل آن تبدیل شود.

وی تأکید کرده بود: «ایران دو ماه پیش هم درخواست کمک به الحاق تهران به عنوان عضو کامل را به تاجیکستان به‌عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری‌های شانگهای ارائه کرده بود.»

به گفته مرادی تا امروز هیچیک از اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای مخالفتی با الحاق ایران به سازمان نداشته است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)