تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سعید جزی بخشیده شد

سعید جزی، نوجوانی که به جرم قتل در زمانی که سنی زیر ۱۸ سال داشت به اعدام محکوم شده بود، با رضایت اولیای دم مقتول از مرگ نجات یافت.

خبرگزاری ایسنا، امروز شنبه به نقل از محمد مصطفایی، وکیل این نوجوان، گفت که خانواده مقتول روز پنجشنبه، گذشت و رضایت خود را نسبت به سعید جزی اعلام کردند.

این بخشش در مراسمی با عنوان «خون‌بس» پنجشنبه گذشته و با حضور دبیر انجمن ایلامی‌های مقیم مرکز، رییس شورای حل اختلاف منطقه‌ی لموار، مشاور شورای شهر تهران و بسیاری از افراد خیر شهرستان ایلام اعلام شده است.

سعید جزی یکی از چهار نوجوانی است که طی ماه‌های اخیر نهادهای فعال حقوق‌بشر در جهان با صدور بیانیه‌های متعددی خواستار لغو حکم اعدام وی شده بودند.

سه نوجوان دیگر، بهنود شجاعی، محمد فدائی و صالح تاسه هستند که با وجود فرصت‌های متعددی که از سوی رئیس قوه قضائیه ایران در اختیار آنان قرار داده شده، تاکنون موفق به کسب رضایت خانواده مقتولان و فراهم آوردن مقدمات عفو خود نشده‌اند.

در ایران برای حدود ۱۴۰ نوجوان که در سن زیر ۱۸ سال مرتکب قتل شده‌اند، حکم اعدام صادر شده است.

گروه‌های حقوق‌بشر نیز در هفته‌های اخیر با صدور بیانیه‌ای از مسئولان قضایی ایران خواسته‌اند که صدور حکم مجازات اعدام برای افراد زیر سن قانونی را متوقف و از اعدام چهار نوجوانی که در آستانه اجرای حکمشان قرار گرفته‌اند صرف نظر کند.

سعید جزی در ۲۳ خرداد ۱۳۸۲ فردی به نام مرتضی جان زمین را‏‎ طی نزاع دسته جمعی به ضرب چاقو به قتل رسانده و از سوی دادگاه شعبه ۱۱۸۳تهران به اعدام محکوم شده بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)