تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض به برخورد سیاسی با انجمن‌صنفی

شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای به اعلام «انحلال» انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از سوی وزارت‌کار دولت محمود احمدی‌نژاد اعتراض کردند.

وزارت‌کار و امور اجتماعی در هفته‌جاری با صدور بیانیه‌ای که آن را مستند به حکمی از دیوان‌ عدالت اداری می‌داند، فعالیت انجمن صنفی را «غیرقانونی» اعلام کرده است.

انجمن‌صنفی روزنامه‌نگاران این اظهارات را رد و اعلام کرده که علیه مسئولان وزارت‌کار شکایت خواهد کرد.

بدرالسادات مفیدی دبیر هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در گفتگو با زمانه اعلام گفت: «وزارت کار صلاحیت اعلام انحلال انجمن را ندارد. چراکه ما از برگزاری انتخابات مجمع عمومی خودداری نکرده‌ایم و از حکم دیوان عدالت اداری نیز این مسئله مستفاد نمی‌شود.»

شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌ «تهدید‌کنندگان انجمن صنفی روزنامه نگاران، در پوششی حقوقی، اما با انگیزه‌های سیاسی، خانه امید و آخرین ملجا دفاع از حقوق صنفی خبرنگاران، عکاسان و... را هدف قرار داده است.»

در ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری دیوان عدالت اداری قوه قضائیه ایران، شکایت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را که در اعتراض به ابطال انتخابات این انجمن از سوی وزارت کار جمهوری اسلامی مطرح شده بود، رد کرد و وزارت کار و امور اجتماعی به استناد همین حکم دیوان است که اعلام کرده دیگر انجمن صنفی را به رسمیت نمی‌شناسد.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز هم که امروز پنجشنبه در این ارتباط منتشر شده، آمده است:‌ «کارزار دولتی علیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران ابعاد نگران کننده‌ای به خود گرفته است.»

در این بیانیه همچنین این اقدام وزارت کار، حرکتی «برای به سکوت بیشتر وادار کردن مدافعان آزادی بیان و مطبوعات در ایران» توصیف شده است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در سال ١٣٧٦ و در آغاز دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی با مجوز وزارت کار فعالیت‌های خود را آغاز کرد و امروز دارای نزدیک به ٤٠٠٠ عضو است.

در بخش دیگری از بیانیه شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات می‌خوانیم:‌ «انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ضمن بیان اعتراض شدید خویش نسبت به اقدام اخیر وزارت کار، دولت آقای احمدی‌نژاد را به تجدید‌نظر در نحوه مواجهه با روزنامه‌نگاران و مدیران مطبوعات فرا می‌خواند.»

این انجمن همچنین از همه روزنامه‌نگاران در خواست کرده است از انجمن صنفی حمایت کنند.

براساس اعلام این بیانیه: «هرگونه اهمال و ضعف در پشتیبانی قاطع از انجمن روزنامه نگاران ایران نه تنها در مغایرت با ادعاها و ماهیت روشنفکرانه روزنامه نگاران که در تضاد با ضرورت از حقوق صنفی خود خواهد بود.»


در همین رابطه:
واکنش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به اعلام انحلال
«انجمن صنفی روزنامه‌نگاران منحل اعلام شد»
انتقاد از «شرایط ناگوار مطبوعات در ایران»
آن‌ها می‌خواهند ما نباشیم
رد شکایت انجمن صنفی روزنامه نگاران در دیوان عدالت اداری

نظرهای خوانندگان

از یک حکومت قرون وسطائی چه توقعی دارید؟؟؟؟

-- nawid ، Jun 27, 2008 در ساعت 07:09 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)