تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

همایش بزرگداشت صد سالگی نفت مسجد سلیمان در کلن

همایش بزرگداشت صد سالگی نفت در ایران و مسجد سلیمان روز شنبه ۲۴ می، در آلمان برگزار شد.


عکس‌ها از زمانه

به گزارش زمانه، در این همایش که به همت اختر قاسمی و گروهی از مسجد سلیمانی های مقیم آلمان در شهر کلن برگزار شد، جمعی از استادان ایرانی دانشگاه های آلمان و هلند،‌ هنرمندان موسیقی ایرانی، شاعران مسجد سلیمانی، و بیش از صد و پنجاه نفر از علاقمندان حضور داشتند.


هدایت متین دفتری

در این همایش که با حمایت مالی رادیو زمانه و در دانشگاه شهر کلن برگزار شد، جنبه های مختلف تاریخی و اجتماعی حفر نخستین چاه نفت خاورمیانه در شهر مسجد سلیمان طی قرنی که از این رویداد می گذرد مورد بررسی قرار گرفت.


پروفسور اتابکی و دکتر رضا جعفری

سخنرانی های «مساله خلع ید از شرکت نفت انگلیس»، «ثروت نفت، برکت یا آفت»، «مسجد سلیمان، دیروز‌،‌ امروز، فردا»، «رسانه خودمانی، همایش خودمانی»، و «تاریخ اجتماعی کار در صنعت نفت ایران» از جمله سخنرانی های این همایش بودند.


سید علی صالحی نیز در یک گفتگوی ویدیویی به بررسی تاریخچه مسجد سلیمان و معرفی نویسندگان و شاعران این شهر پرداخت.

فرشید خدادادیان محقق مسجد سلیمانی از ایران نیز در این همایش شرکت داشت. در این سخنرانی ها، پروفسور مسرت از دانشگاه اوسنا بروک آلمان به جنبه های منفی کشف نفت در ایران و پروفسور اتابکی و دکتر رضا جعفری از هلند به جنبه های مردمی و تاریخ کارگران در صنعت نفت ایران اشاره کردند.


فرشید خدادادیان

مهدی جامی مدیر رادیو زمانه نیز جنبه های گوناگون موج جدید ژورنالیسم شهروندی و نقش مثبت اینگونه همایش های مردمی و خود جوش در پیشبرد دموکراسی را مورد بررسی قرار داد.

از دیدگاه پروفسورمسرت، برخورداری ایران از نفت به بالارفتن مصنوعی ارزش پول ایران، و در نتیجه از دست دادن شانس رقابت در صحنه صادرات کالا منجر شده، و این از دلایل اصلی واپس ماندن ایران در این زمینه در مقایسه با کشورهایی همچون ترکیه و مالزی شده است.


گروه رقص بهار

از دیگر برنامه های این همایش اجرای قطعاتی با پیانو توسط هنرمند ایرانی مقیم هلند پژمان اکبرزاده و اجرای موسیقی بختیاری توسط گروه های پیوند و سبوی عشق بود.

مجموعه بزرگی از عکس های نایاب که توسط اختر قاسمی از آرشیو شرکت نفتی بریتیش پترولیوم به دست آمده بود نیز طی این همایش به نمایش درآمد. پایان بخش مراسم رقص زیبایی از گروه بهار بود که با موسیق بختیاری همراهی می شد.

درهمین رابطه
صدسالگی نفت و مسجدسلیمان

نفت، رقص، مسجدسلیمان

نظرهای خوانندگان

چنين جشني در ايران يالااقل درمسجدسليمان هم بر گزار شد؟در لندن که نشد!!

-- بدون نام ، May 25, 2008 در ساعت 02:42 PM

با سلام و تشکر فراوان از شما دوستداران فرهنگ و پیشینه تاریخی ایران
به اطلاعتان میرسام که با وجود اینکه امروز صدمین سال اکتشاف نفت در این شهر میباشد ولی هیچ گونه نشانه ای از برگذاری جشن یا سمینار در این خصوص دیده نمی شود واقعا باعث تاسف است که وزیر نفت حکومت اجنبی اسلامی تنها برای بازدید پالایشگاه گازی که خودشان ساخته اند آمد و فقط برای به تاراج بردن نفت این شهر در حالیکه هیچ امکاناتی در این شهر برای رفاه مردم وجود ندارد. من بشخصه ساکن منطقه قدیمی صنعتی بی بی یان هستم و با توجه به اینکه اولین کارخانه گوگرد سازی و پالایشگاه نفت که خروجی آن بنزین سوپر بود در 50 سال پیش !!!!! در این منطقه بود هنوز برخی خیابانها و جاده های آن شنی می باشد و هیچ پارک و فضای سبز و امکانات رفاهی ندارد . سازمان اپک در حدود 4 سال پیش بودجه ای در این خصوص تخصیص داده بود ولی هیچ مشخص نشد که این پولها کجا رفتن.

-- روزبه ، May 25, 2008 در ساعت 02:42 PM

با درود فراوان
ممنون از زحمات رادیو زمانه و خانم اختر قاسمی که در جهت شناساندن تاریخ نفت و علی الخصوص مسجدسلیمان کوشش می کنند .

-- محمد ایزدستا ، May 25, 2008 در ساعت 02:42 PM

همايش بسيار زيبا و خوبي بود.. برگزار كنندگان آن خسته نباشند

-- امير ياشار جوانبخت ، May 26, 2008 در ساعت 02:42 PM

خانم قاسمی دست شما درد نکنه. زحمت کشیدید. انسان هایی مثل شما باعث افتخار مسجدسلیمان هستید. ای کاش هر کدام از ما به اندازه ی نصف شما به فکر شهرمان بودیم. من در همآیش بودم. کار با ارشی بود

-- علی قاسمی ، May 29, 2008 در ساعت 02:42 PM

july 2008-seminar in USA 100 years of controlling of oil and its destiny by two government of past and present. speakers Dr.Bina -Dr.Alavi and Mr. Moshiri f

-- bakhtiaries ، May 29, 2008 در ساعت 02:42 PM

تشکر از دوستانی که کمنت های محبت آمیز اینجا نوشتند. از علی امیر و محمد روزبه و بی نام متشکرم.
در جواب به سوال همیهن گرامی بی نام تا آنجاییکه من اطلاع دارم و هم شهریان خبر دادند آنچنان جشنی برگزار نشد و فقط وزیر نفت برای افتتاح کارخانه گاز به مسجدسلیمان رفته بود که گویا قول هایی هم داده بود ولی تا چه حد عملی شود خدا داند.
سپاس از همه شما و همکاری رادیو زمانه که در انعکاس همایش نقش بسیار تعیین کننده ای داشته.
شاد و سربلند باشید
اختر

-- اختر ، May 30, 2008 در ساعت 02:42 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)