تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گزارش فائو از افزایش قیمت جهانی خوار و بار

قیمت خواروبار در جهان در آینده نیز همچنان بالا خواهد ماند. این نتیجه تازه‌ترین گزارش فائو (سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد) که امروز (پنج شنبه) منتشر شد.

بر پایه این گزارش کشورهای مختلف امسال ۲۱۵ میلیارد دلار بیش از سال پیش برای واردات خوار و بار هزینه کرده‌اند. بر اساس همین گزارش، هزینه واردات خواروبار در کشورهای فقیر امسال ۴۰درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

گزارش فائو ادامه می‌دهد: با وجود برداشت بسیار بالای محصول طی سال جاری قیمت خوار و بار در جهان همچنان بالا و بی‌ثبات خواهد ماند. جهش در قیمت غذا در ماه‌های اخیر، ۱۰۰ میلیون نفر را در جهان با گرسنگی مواجه کرده‌است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به برنج، لبنیات، گندم و شکر بوده‌است.

رکورد بحران افزایش بهای خوار و بار در ماه مارس بود و در هفته‌های اخیر رشد قیمت‌ها به شدت پیش نبوده‌است ولی تصویر کلی نشان می‌دهد قیمت‌ها در آینده همچنان بالا خواهد ماند.

این گزارش می‌افزاید: برای گسترش کشاورزی و مبارزه با گرسنگی به یک اقدام جمعی بین‌المللی نیاز داریم.

رئیس بانک جهانی نیز پیش از این اظهار کرده بود که ۱۰۰ میلیون انسان در معرض گرسنگی و سوء تغذیه هستند و در صورت عدم بهبود سیاست‌های غذارسانی و عدم اراده کشورهای ثروتمند برای کمک به کشورهای فقیر، تقریباً ۳۰ کشور با آشوب و انقلاب مواجه خواهند شد.

برای نمونه در مصر که قیمت نان حدوداً یک پنجم قیمت جهانی آن بود، اکنون به یک دهم کاهش یافته است. افزایش قیمت‌ها در مصر طی ماه‌های اخیر ناآرامی‌های اجتماعی در پی داشت.

البته در برخی از کشورهای عربی دستمزدها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است از جمله ۲۵ درصد در سوریه و ۳۰ درصد در مصر.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)