تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آغاز مذاکرات اسرائیل و سوریه

اسرائیل و سوریه اعلام کردند که پس از یک توقف هشت ساله، مذاکرات صلح را با میانجی‌گری ترکیه از سر گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در همین حال سوریه اعلام کرد که تعهد اسرائیل را برای بازگرداندن بلندی‌های اشغالی جولان به دست آورده است. اسرائیل بلندی‌های جولان را در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده است.

دفتر ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل و ولید معلم وزیر خارجه سوریه آغاز مذاکرات غیرمستقیم میان تل آویو و دمشق را تائید کرده‌اند.

معلم در این خصوص گفت: «مذاکرات با میانجی‌گری ترکیه با هدف فراهم کردن زمینه مذاکرات مستقیم برای دستیابی به صلح عادلانه و فراگیر در منطقه صورت می‌گیرد.»

این در حالی است که بر اساس این گزارش، یک مقام بلند پایه اسرائیلی تاکید کرد که در سیاست تل آویو در قبال بلندی‌های جولان تغییری به‌وجود نیامده است و این کشور مثل گذشته با اصل عقب‌نشینی از این منطقه در چارچوب یک قرارداد صلح موافق است.

منابع اسرائیلی گفتند شالوم تورگمن و یورام توربوویتز دو تن از مشاوران ارشد اولمرت روز دوشنبه به آنکارا رفتند تا با دیپلمات‌های ترکیه که به طور جداگانه با مقامات سوری دیدار کرده بودند گفت وگو کنند.

دفتر اولمرت اعلام کرد که سوریه و اسرائیل تصمیم گرفته‌اند این مذاکرات را به شیوه‌ای جدی و پایدار ادامه دهند تا به یک صلح فراگیر برسند.

آخرین دور مذاکرات سوریه و اسرائیل برسر بلندی‌های جولان در سال ۲۰۰۰ به بن بست رسید.

سوریه و ایران در سه دهه گذشته متحد نزدیک یکدیگر بوده‌اند، این درحالی است که اسرائیل، ایران را تهدید استراتژیک خود می‌داند. اسرائیل همواره تأکید کرده است که اگر سوریه می‌خواهد با این رژیم به صلح برسد باید به اتحاد خود با ایران پایان دهد.

سال گذشته نیز زمزمه‌هایی از تمایل اسرائیل و سوریه برای صلح مطرح شد اما به علت مخالفت سوریه با مرتبط کردن قرارداد صلح با حمایت این کشور از ایران و گروه‌هایی مثل حزب‌الله، تلاش‌هایی که در این راه صورت گرفته بود به بن بست رسید.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)