تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

توافق امارات و بریتانیا برای همکاری هسته‌ای

امارات و بریتانیا يادداشت تفاهم در زمينه استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي امضا کردند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از ابوظبي، خبرگزاري امارات امروز پنجشنبه با اعلام اين خبر به نقل از لبني القاسمي وزير تجارت خارجي امارات گفت: «اين يادداشت تفاهم اين امکان را براي کشور فراهم مي‌کند تا از توان و قدرت بالاي بریتانیا در زمينه انرژي صلح‌آميز هسته‌اي استفاده کند.»

اين يادداشت تفاهم را در ابوظبي لبني القاسمي وزير تجارت خارجي امارات و دگبي جونز وزير تجارت و سرمايه‌گذاري بریتانیا امضا کردند.

آمريکا نيز در ماه اوريل گذشته توافقنامه مشترکي در این زمینه با امارات به امضا رساند و قول داد شريک مسئولي باشد.


امارات اعلام کرده است براي برطرف کردن تقاضاي روبه رشدش جهت برق قصد دارد آژانسي را با سرمايه صد ميليون دلار تأسيس کند تا به بررسي توليد انرژي هسته‌اي بپردازد.

پيشتر در ماه ژانویه ۲۰۰۸ نیز، در خلال دیدار «نیکلا سارکوزی» رئیس جمهور فرانسه از امارات، توافقنامه دیگری در زمینه توسعه انرژی اتمی امضا شد که بر اساس آن متخصصان فرانسوی تمامی کمک‌های لازم را در اين زمينه به امارات ارائه خواهند کرد.

امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان، قطر و عربستان سعودی كه اعضاي شوراي همكاري خليج فارس هستند، در دسامبر سال ۲۰۰۶ میلادی اعلام کرده بودند که قصد دارند به طور مشترک به فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای دست یابند.

علاوه بر این مصر و سه كشور ديگر عربي شمال آفريقا، الجزایر، مراکش و تونس نیز تمایل خود به توسعه انرژی اتمی را اعلام کرده‌اند.


در همین ارتباط:
مذاكرات هسته‌اي، محور سفر مبارك به روسيه

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)