تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«برگشت‌ناپذیری حکم لغو امتیاز هشت نشریه»

محمد‌حسین صفار‌هرندی، وزیر ارشاد می‌گوید، حکم لغو امتیاز هشت‌ نشریه‌ای که به علت بی‌توجهی به ۲۰ تذکر مبنی بر چاپ نکردن تصویر زنان بر روی جلد، صادر شده است به هیچ‌ عنوان «قابل برگشت نیست».

هشت نشریه دنیای تصویر، هفت، بازنگری، صبح زندگی، تلاش، به سوی افتخار، ندای ایران و شوکا در ۲۶ اسفندماه سال گذشته به استناد تبصره ۱۱ ماده ۱۱ قانون مطبوعات از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات لغو امتیاز شدند.

مهم‌ترین دلایل لغو مجوز این نشریات، «استفاده ابزاری از عکس‌های هنرپیشگان فاسد خارجی»، «درج جزئیات زندگی مبتذل هنرپیشگان فاسد»، «درج مطالب خرافی»،‌ «تبلیغ خواص دارویی بدون اخذ مجوز از مراجع و سازمان‌های ذیربط»، «ترویج خرافه‌گرایی»، «درج مطالب خلاف عفت عمومی» و نیز «مطالب تحریک‌آمیز قومی» اعلام شده است.

به‌گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای صفارهرندی که در جمع دانشجویان دانشگاه امام‌صادق از عملکرد وزارت ارشاد دفاع می‌کرد در تشریح بازتاب صدور این حکم گفت: «محصول آن برخورد، این بود که تعداد زیادی از افراد متدین جامعه از ما سپاسگزار و ممنون شدند.»

وی همچنین در واکنش به بیانیه جمعی از سینما‌گران برای بازانتشار مجلات دنیای‌تصویر و هفت به نقل از هیئت نظارت اعلام کرد که این نشریات مطابق قانون توقیف شده‌اند.


آقای صفارهرندی همچنین در پاسخ به این درخواست سینما‌گران گفت که چرا نسبت به انحراف «روان جوانان که با این‌جور وقاحت‌نگاری‌ها آلوده می‌شود» از خود واکنش نشان نمی‌دهند.

این در حالی است که هفته گذشته مؤسسه بین‌المللی مطبوعات با انتشار گزارشی، ایران را «یکی از مستبدترین حکومت‌های خاورمیانه که از سانسور به عنوان روشی استاندارد برای مدیریت مطبوعات استفاده می‌کند» معرفی کرد.

به نوشته وب‌سایت مؤسسه بین‌المللی مطبوعات، از سال ۲۰۰۵ و آغاز ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در ایران، وی و همکارانش سعی در محدودیت آزادی‌های رسانه‌ای داشته‌اند و روزنامه‌نگاران منتقد را مرعوب، وادار به سکوت یا خودسانسوری می‌کنند.


در همین رابطه:
اعتراض به لغو امتیاز چهار نشریه در ایران
۹ نشریه لغو امتیاز شدند
«سانسور در ایران، روشی استاندارد است»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)