تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بانک‌مرکزی: نرخ سود قابل ابلاغ نیست

طهماسب مظاهری رئیس بانک مرکزی ایران نرخ سود اعلام شده از سوی محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور، را برای سال‌جاری غیرقابل ابلاغ دانست.

احمدی‌نژاد روز گذشته در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود نرخ سود تسهیلات بانکی را برای بخش‌های مسکن، کشاورزی و صنعت و معدن ‪ ۱۰‬درصد و برای بخش خدمات و بازرگانی ‪ ۱۲‬درصد اعلام کرده بود.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، آقای مظاهری امروز (چهارشنبه) درحاشیه مراسم رونمایی از ایران چک ۵۰ هزار تومانی در جمع خبرنگاران، گفت: «بحث کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در بسته سیاستی بانک‌مرکزی قابل ابلاغ نیست و این بسته دارای اشکالاتی است.»

پیشتر بانک مرکزی، افزایش نرخ بهره تا سه درصد بیشتر از رقم تورم را پیشنهاد کرده بود.

نرخ تورم در ایران مطابق آمارهای رسمی، اکنون در حدود۲۰ درصد است.

رییس‌جمهور ایران که با وعده تقسیم عادلانه عواید نفتی ایران در سال ۱۳۸۳ به قدرت رسید، سال گذشته، برخی اقتصاددانان را با درخواستش برای کاهش نرخ بهره از ۱۴ درصد به ۱۲ درصد شوکه کرد.

براساس این گزارش، آقای مظاهری همچنین گفت که در مورد بخش نرخ سود بانکی آن‌چه که به بانک‌مرکزی به عنوان مصوبه کمیسیون اقتصاد ارسال شده، با آن‌چه که رییس‌جمهوری روز گذشته اعلام کرد، تفاوت دارد.

به‌گفته آقای طهماسبی، بانک‌مرکزی با ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهوری از وی خواسته است پس از رفع اشکالات بسته پیشنهادی بانک‌مرکزی، آن را ابلاغ کند.

اگرچه پیش‌تر نرخ وام در برخی بانک‌های دولتی ۱۲ درصد و برای بانک‌های خصوصی کمی بیشتر از این رقم تعیین شده بود، اما مجریان اقتصادی اعلام کردند برخی بانک‌ها راه‌های دیگری را برای مقابله با این نرخ پایین بهره نظیر افزایش هزینه‌های خدمات مرتبط با وام اتخاذ کردند.

در سال‌های گذشته، تصمیمات اقتصادی مانند نرخ سود بانکی در شورای اقتصاد گرفته می‌شد. اما با انحلال شوراهای عالی از سوی رییس‌جمهور، اکنون کمیسیون اقتصادی هیأت دولت به نیابت از این شورا عمل می‌کند.


در همین رابطه:
ابلاغ نرخ ۱۲ درصد سود از سوی احمدی‌نژاد
نرخ سود ۱۲ درصدی در انتظار تأیید احمدی‌نژاد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)