تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

رهبران اروپا پیمان اصلاح اتحادیه اروپایی را امضا کردند

رهبران 27 کشور اروپایی روز پنجشنبه در لیسبون پایتخت پرتغال پیمان مهم اصلاح اتحادیه اروپا را که جایگزین قانون اساسی شکست خورده این اتحادیه به شمار می‌رود امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خوزه سوکراتز نخست وزیر پرتغال که میزبان این نشست بود در مراسم امضای پیمان گفت "تاریخ این روز را هم‌چون روزی که راههای تازه بر مذاکرات اروپایی گشوده شد به یاد خواهد سپرد."

نخست وزیر پرتغال تاکید کرد که این پیمان تهدیدی برای حاکمیت‌های ملی نخواهد بود. پیمان اصلاح اتحادیه اروپا جایگزین قانون اساسی اروپا شده است که در رفراندم کشورهای فرانسه و هلند در سال 2005 رد شد.

پیمان لیسبون که روز پنجشنبه 13 دسامبر در نشست سران کشورهای اروپایی امضا شد، تکمله پیمان اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود.

این پیمان در صورت تصویب در همه کشورهای اروپایی، از 1 ژانویه 2009 جنبه اجرایی خواهد یافت و برخی از اصلاحاتی را که قرار بود از طریق قانون اساسی اروپا صورت بگیرد اجرایی خواهد کرد.

پیمان اصلاح اتحادیه اروپا که متن آن در 19-10-2007 مورد موافقت قرار گرفت، برخلاف قانون اساسی اروپا که قرار بود جایگزین پیمان اتحادیه اروپا شود، پیمان‌های سابق را نگاه می‌دارد و به‌مثابه تکمله پیمان اتحادیه اروپا خواهد بود.

برخی از عناصر را که در قانون اساسی رد شده در رفراندم 2005 بود و به اتحادیه اروپا جنبه یک دولت اروپایی را می‌داد در خود ندارد.

با این همه این پیمان، برخی از موارد مهم قانون اساسی مذکور را در خود دارد از جمله انتخاب یک رییس اتحادیه اروپایی و یک نماینده عالی برای امور خارجه اتحادیه اروپا که نقش وزیر امور خارجه این اتحادیه را خواهد داشت.

تناسب کرسی‌های پارلمان اروپا در این پیمان حفظ شده‌اند و حق خروج از اتحادیه و نیز عقد معاهدات مستقل بین المللی نیز برای اعضا محفوظ است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)