تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله روزنامه‌های ایران

چینی‌های شکستنی!
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله روز چهار شنبه خود با اشاره به انعقاد قرارداد دو میلیارد دلاری دولت ایران با یک شرکت چینی برای توسعه میادین نفتی آورده است:"مسئولا‌ن دولتی و رسانه‌های رسمی کشورمان، بیش از آنکه به ابعاد فنی و اقتصادی قرارداد بپردازند، ابراز مخالفت امریکایی‌ها با توسعه همکاری های چین و ایران را مورد توجه قرار دادند . اما چه کسی است که نداند بحث‌های سیاسی پیرامون پرونده هسته‌ای ایران و حاشیه سازی های مخالفان ایران، دیر یا زود به پایان می‌رسد و آنچه باقی می‌ماند دستاوردها و یا هزینه‌های اقتصادی است که به خاطر همین قراردادها در انبان ملت ایران قرار می‌گیرد. پس نه مسئولا‌ن دولتی حق دارند با سرگرمی بیش از حد به ابعاد سیاسی این قراردادها - و از جمله خوشحالی از عصبانیت امریکایی‌ها - پیامدهای اقتصادی قراردادها را به فراموشی بسپارند و نه رسانه‌ها و فعالا‌ن سیاسی، می‌توانند در این زمینه سکوت پیشه‌سازند. این موضوع به خصوص در مورد چینی‌ها اهمیت دارد که علیرغم بهره‌مندی از فرصت‌های اقتصادی ایران، تاکنون برخورد مناسبی از خود نشان نداده‌اند. البته امروز دیگر هیچ کس بدنبال این سوال بدیهی نیست کهآیا انعقاد قراردادهای گران قیمت اقتصادی توسط دولت، با مجوز مجلس و پس از برگزاری مناقصه انجام می‌شود یا نه؟! اما نمی‌توان از کنار این سوال گذشت که به کدام پشتوانه تجربی یا فنی، تا این حد به چینی‌ها اعتماد می‌کنیم؟ ممکن است کسانی عمداً یا ضرورتاً همکاری های بی‌شائبه چین با اروپا و امریکا برای تصویب دو قطعنامه علیه ایران را فراموش کنند، اما بعید است بتوان رفتار غیر منطقی و غیر اخلا‌قی چینی‌ها در قراردادهای اقتصادی با ایران را فراموش کرد."

از این ستون به آن ستون
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با بیان اینکه "اقدام مجلس هفتم در رد درخواست دولت برای فوریت متمم واردات و اصلا‌حیه بودجه سال 86 یک گام مثبت است"، می نویسد: "اقدامات اینچنینی در کل دوران دولت نهم در ماه‌های پایانی سال به یک بدعت پایدار تبدیل شده است. دولت نهم نشان داده از انضباط کافی در برنامه‌ریزی و تنظیم سازمان بودجه‌نویسی برخوردار نیست، این فقدان سازمان در ماه‌های منتهی به پایان سال آثار و عوارض سوء خود را نشان می‌دهد. در حالی که دولت اصلا‌حات در زمان تحویل دولت به متولیان جدید دارای ذخیره ارزی مناسبی بوده است، دولت نهم نه‌تنها به سرعت ذخایر موجود را تخلیه نموده بلکه با درآمدی معادل 220 میلیارد دلا‌ر در سال‌های اخیر، عملا‌ حجم نقدینگی در جامعه را به سطحی افزایش داده که تورم یکی از همراهان وفادار خانواده‌های ایرانی شده است. البته رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت در آغاز، گرانی‌ها و تورم درون جامعه را عمدتا ناشی از جوسازی‌های رسانه‌ای و مافیای سیاسی و اقتصادی می‌دانستند اما فشار وارده بر اقشار مختلف جامعه آنقدر واضح و سنگین بود که هم جناب احمدی‌نژاد و هم الهام پذیرفتند، در این راستا باید در پی اقدامی باشند. این رفتار ‌بیبرنامه اقتصادی در کنار سیاست گسترش اقتصاد صدقه‌ای، نه‌تنها موجد توانمندسازی بنیان‌های اقتصادی و اجتماعی کشور نشده، بلکه عملا‌ دستگاه‌های مولد را با مشکلا‌ت عدیده روبه‌رو ساخته است."

این روزنامه در ادامه با اشاره به تحولات داخلی مجلس می نویسد: "موضع نمایندگان اقلیت مجلس در مخالفت با فوریت لوایح ارائه‌شده و استقبال مجلسیان از این موضع، نشان می‌دهد که علی‌رغم وزن بیشتر فراکسیون اکثریت در مجلس، آنها نیز به آثار نامتعارف درخواست دولت برای دست‌درازی بیشتر به حساب ذخیره ارزی واقفند.هرچند مدافعان دولت، بخشی از تورم موجود در جامعه را در نتیجه فضای عمومی جهان در ارتقای تورم و افزایش قیمت نفت و تاثیر مستقیم در وضعیت قیمت‌های وارداتی می‌دانند، اما پاسخ نمی‌دهند که با فرض پذیرش این ادعا، نقش دولت در محاسبه و رصد وضعیت تورم جهانی و تنظیم برنامه متناسب با وضعیت کشور چیست؟به هر حال اقتصاد بیمار ایران، در نتیجه سیاست‌های اقتصادی دولت نهم نه‌تنها بهتر نشده که بیمارتر و رنجورتر شده است. نقدینگی به سطحی غیرقابل دفاع رسیده، تورم آثار سنگین خود را بر جامعه می‌گذارد و دولت تصور می‌کند با خرج کردن بیشتر پول و تخلیه صندوق ذخیره ارزی می‌تواند از این ستون به آن ستون رحل فرج نماید. ظاهر اقدامات دولت در تامین حقوق افراد حقوق‌بگیر و مستمری‌بگیر شاید معقول به نظر ‌رسد، اما دولت در واقع از انبار خلا‌یق برمی‌دارد و بر سفره آنها لقمه‌نانی می‌گذارد، فارغ از آنکه هزینه‌های مترتب بر جامعه فراتر از خدمتی است که ارائه می‌شود."

لایه پنهان اجلاس بحرین
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله واپسین شماره خود با اشاره به برگزاری اجلاس امنیتی بحرین که طی آن وزیر دفاع امریکا ایران را خطری برای منطقه دانسته بود، می نویسد: "در نگاه وزیر دفاع آمریکا همه چیز اعراب و ملت های منطقه باید قربانی موجودیت و امنیت رژیم صهیونیستی شود و برای دستیابی به این هدف برخورداری از زرادخانه اتمی حق صهیونیست هاست و هیچکس نباید آنرا تهدیدی برای منطقه بداند . وجود بیش از 200 کلاهک اتمی در دستان سردمداران رژیم صهیونیستی از نظر آمریکا یک ضرورت برای حفاظت از رژیم صهیونیستی است و حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز حق ندارد در این زمینه وارد عمل شود!

این حمایت ظالمانه از رژیم صهیونیستی در کنار تلاش برای ادامه حضور نظامی در منطقه خاورمیانه و پیشنهاد استقرار سپر موشکی در خلیج فارس برای تشدید فشار بر جمهوری اسلامی ایران بخشی از استراتژی نظامی آمریکاست که میخواهد از این طریق سلطه خود بر منطقه را افزایش دهد . قطعا شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه با حزب الله لبنان که رسوائی بزرگی برای آمریکا نیز بود واشنگتن را برای تامین اهدافی که اکنون در خاورمیانه و خلیج فارس دنبال می کند مصمم کرده است . این لایه پنهان اجلاس بحرین است .

در برابر این برنامه سلطه جویانه آمریکا بویژه پیشنهاد شیطنت آمیز رابرت گیتس برای ایجاد سپر موشکی در خلیج فارس تحت پوشش مقابله با خطر ایران لازم است تحرک قابل ملاحظه ای توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد تا این توطئه خنثی شود. خوشبختانه اظهارات رابرت گیتس با اعتراض خود اعراب مواجه شده و این امر نشان میدهد زمینه برای مقابله با توطئه جدید آمریکا در منطقه فراهم است . تلاش هوشیارانه و مدبرانه مردان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می تواند آمادگی موجود را به مانعی بر سر راه این توطئه تبدیل نماید و سپری در برابر سپر موشکی آمریکا ایجاد نماید."

سوفیست های مدرن
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود که به قلم محمد ایمانی نگاشته شده، با اشاره به اعتراض برخی محافل سیاسی به گفته های اخیر آیت الله جنتی آورده است: "عقل چه در انسان متدین و چه در انسان ضعیف الایمان یا بی دین روا نمی دارد که انسان اصل را بر برائت بگذارد و جراحی ضروری بر پیکر خویش را به دست هرکسی بسپارد که چاقویی به دست دارد و ادعا می کند جراح متخصص است! هیچ انسان عاقلی در احداث ساختمان به صرف اینکه کسی ادعا کند مهندس معمار است، به او اعتماد نمی کند و بدون احراز صلاحیت، کار را به وی نمی سپارد. هیچ پلیسی به صرف اینکه راننده ای ادعا کند دارای گواهینامه رانندگی و کارت خودرو است، ادعای او را نمی پذیرد الا اینکه مدارک مربوطه ارائه و ادعا اثبات شود. هیچ انسانی در انتخاب همسر برای خود یا فرزندش اصل را بر برائت نمی گذارد بلکه بررسی می کند، هم برای برائت و هم برای احراز شایستگی و... می توان صدها نمونه از این مثال ها را شمرد که ثابت می کند در حوزه اجتماعی و عمومی در کنار احصاء و احراز و احترام به حقوق افراد نمی توان در سپردن امور عمومی یا مربوط به منافع و امنیت ملی اصل را برائت گذاشت. بنابراین مغالطه بزرگی که در بحث های سیاسی مطرح می شود این است که دو موضوع جداگانه برائت و صلاحیت با هم خلط می گردد. چه بسیار افرادی که اصل بر برائت آنهاست و حتی اگر در خفا هم جرمی مرتکب شده باشند اما در ظاهر معلوم نباشد، تحت تعقیب و مؤاخذه قرار نمی گیرند اما شایستگی انجام برخی امور را چه فردی و چه اجتماعی و سیاسی ندارند."

کیهان در ادامه می نویسد: "در سپردن سرنوشت و جان و مال و آینده و منافع و امنیت و حقوق یک ملت به دست مجموعه ای از نمایندگان مجلس که دارای اختیارات و "مسئولیت"های بسیار خطیری هستند، نمی توان کار را با بی خیالی و ولنگاری طی کرد و به قول عامیانه گفت ان شاءالله گربه است یا به تعبیر مغالطه ای که انجام می شود و عبارتی در جایی نابه جا به کار می رود، ادعا کرد "اصل بر برائت است". آیا چنین مغالطه ای جز شیوه سوفیست ها (سوفسطائیان باستان) است؟ "

جنبش های دانشجویی
روزنامه اعتماد در ستون سرمقاله روز چهارشنبه خود با یادآوری جنبش دانشجویی اروپا و امریکا در دهه ۶۰ به انتقاد از عدم تحمل دانشجویان ایرانی از سوی قدرت پرداخته و می نویسد: "اگر آنان رانده شوند، ثروت عظیمی از کشور رانده شده است و اگر بمانند تبدیل به نیروی عظیمی برای سازندگی کشور می شوند، همان طور که دانشجویان دهه 60 فرانسه و امریکا بعدها تبدیل به بزرگترین سیاستمداران و تکنوکرات های کشورشان شدند.راندن دانشجویان و متهم کردن آنان به خیانت شاید رفتاری از سر بی حوصلگی باشد. باید آنان را شناخت، تحمل کرد و از ویژگی های مثبت شان سود جست و در نهایت باید گفت هیچ پدر و مادر عاقبت اندیشی فرزند معترض خود را نمی راند بلکه تندی های او را برای آینده یی بهتر می بخشاید."

تغییر نگرش مجلس در بررسی بودجه
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با اشاره به مخالفت مجلس با درخواست دولت برای برداشت از حساب ذخیره ارزی ، به تحلیل این واکنش مجلس پرداخته و آورده است: "یک دلیل دیگر نیز شاید نزدیک شدن انتخابات مجلس باشد. از این زاویه نمایندگان با رای خود درصددند تا از دولت فاصله گرفته و استقلال عمل خود را برای رای دهندگان اثبات کنند. البته، بعید به نظر می رسد که رای دهندگان به این سرعت، نظر خود را تغییر دهند، اما با این حال نمایندگان مجلس تلاش خود را برای متقاعدسازی رای دهندگان، انجام دادند."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)