تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
وبلاگ‌های ایرانی

وبلاگ‌های سقز

لیدا حسینی‌نژاد

شهرستان سقز، یکی از شهرستان‌های استان کردستان در غرب ایران است. مرکز این شهرستان، شهر سقز است و صاحب، دیگر شهر آن است. که در قسمت شمالی استان کردستان واقع است و از شمال به شهرستان بوکان‌، از شرق به شهرستان دیواندره، از جنوب به شهرستا‌ن مریوان و از غرب به شهرستان بانه محدود است. این شهرستان از جنوب با کشور عراق همسایه است. جمعیت این شهرستان بیشتر از ۲۰۸ هزار نفر بوده است.

Download it Here!

اما سقز نیز مثل بقیه شهرهای کشورمان از موج جهانی اینترنت غافل نبوده و امروزه شما در سقز کاربران اینترنتی و وبلاگ‌نویسان بسیاری می‌توانید بیابید‌.

وبلاگ‌نویسان سقزی البته همچون دیگر هم‌قومان کرد خویش با هر گرایشی نگاه‌شان به مقوله وبلاگ‌نویسی، قومی و سیاسی است. به عنوان مثال در وبلاگ‌های ادبی و فرهنگی نیز شما به وضوح این خط سیاسی را مشاهده می‌کنید که البته پیش از هر چیز حاکی از حساسیت این ایرانیان عزیز نسبت به سرنوشت خویش است‌.

در وبلاگ سوتی در سیتی که البته با توجه به نامش، نگاه انتقادی به مسایل شهر سقز دارد، از انتقاد به مسایل اقتصادی گرفته تا دانستنی‌های عمومی و‌...‌، اتفاقات سیاسی را می‌شود جستجو کرد. مازیار اردلان، نویسنده این وبلاگ در یکی از آخرین پست‌های وبلاگش درباره‌ روز جهانی کارگر می‌نویسد‌:

«در یک روز خوب آفتابی که اتفاقاً یک می (روز جهانی کارگر) هم هست، یکهو یادمان می‌افتد که باید جامعه را بی‌طبقه نماییم، چه کار می‌کنیم‌؟ اول فکر می‌کنیم، فکر هم نکردیم اشکالی ندارد، بعد می‌رویم از فرمانداری یک مجوز می‌گیریم، بعد فرمانداری از ما می‌پرسد: باباجونم، مجوز چی؟

ما هم شانسی یک چیزی می‌گوییم، مثلاً چون روز جهانی کارگر است می‌گوییم برگزاری مراسم روز جهانی کارگران خباز (مابقی کارگران، کارگر نیستندو الکی خودشان را قاطی می‌نمایند)، سپس بر سر این‌که چه کسی باید مجری مراسم شود با فرمانداری دعوای‌مان می‌شود و چون مرغ ما به صورت مادرزادی مشکل ژنتیکی داشته و یک پا دارد، از خر شیطان پیاده نمی‌شویم که نمی‌شویم و عاقبت به این نتیجه می‌رسیم که باید خودمان مراسم را اجرا کنیم.

سرانجام با رفقا در پارک کودک جمع می‌شویم و مراسم را اجرا می‌کنیم، در وسط مراسم چند نفر که لباس‌های سبز رنگ بر تن دارند، از چند ماشین سبز رنگ پیاده می‌شوند، یکی از آن‌ها می‌گوید: «ئه رای من ته زاهورات که ن؟» و در یک حرکت گازانبری همه رفقا - به جرم برگزاری مراسم مربوط به گروه سنی بزرگسالان در پارک کودک- دستگیر می‌شوند. رفقا یا همین طوری و یا با قید وثیقه آزاد می‌شوند. یکی از افرادی که یا با قید وثیقه آزاد شده است، به یک سال زندان محکوم می‌شود...»

اما ادبیات و به‌خصوص شعر و شاعری، دومین علاقمندی فراگیر وبلاگ‌نویسان سقزی است. البته وبلاگ‌نویسان سقزی گرچه بیشتر مایل هستند به زبان مادری خود، یعنی کردی شعر بگویند و شعر بنویسند، اما کمابیش ‌شعرهای فارسی نیز در میان وبلاگ‌نویسان سقزی به چشم می‌خورد‌. به عنوان مثال وبلاگ تاله سواری تینوو ‌که وبلاگی است مختص شعر کردی در آن ترجمه و یا سروده های اشعار فارسی نیز یافت می شود که برایتان گوشه‌های از ترجمه یک شعر از عبدالله په‌شیو را می‌خوانیم:

«روز خوش‌،
دختران قرن آینده‌!

روز خوش‌،

پسران قرن آ‌ینده‌،

بمانید چشم به راه من ،

هرچند دورم از شما...

برسر پیمانم هنوز

تاب نادیدنتان نیست مرا

مپرسید کی‌،

مپرسید چون‌،

مپندارید پشیمانم‌.

شاید

به هنگام نوروز

به سان ریشه ی گیاه

برفراز تپه ی ملا مروان

زندگی را زسر گیرم

شاید یک شب

همراه برق آذرخش

فرود آمده باز آیم»

اما صرف نظر از نگاه سیاسی و انتقادی، بسیار از وبلاگ‌نویسان سقزی در تلاش هستند تا با مفاهیم اصلی سیاست و حقوق و فلسفه سیاسی دیگر شهروندان خویش را آشنا نمایند و فارغ از هر گونه قبض و بسط جناحی و سیاسی، در راه شناخت جامعه گام بردارند‌.

به عنوان مثال وبلاگ دیده‌بان جامعه مدنی ‌که به نوشته نویسنده‌اش‌ سعی می‌کند در حد امکان مناسبات سیاسی و مدنی و هر آنچه را که به حقوق و مطالبات شهروندی در سقز مربوط است، ‌مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. یکی از این موارد، مورد اشاره ماست همین وبلاگ در آخرین پستش نوشته است‌:

«این روزها بار دیگر شاهد افزایش قیمت هاهستیم، این گرانی وتورم را می‌توان در سه بخش ارزاق عمومی،مصالح ساختمانی و خدمات مشاهده کرد. با توجه به سرمای شدید زمستان و اکنون خشکسالی غیر‌منتظره وضعیتی متفاوت‌تر از گذشته به‌وجود آورده و موجب نگرانی و مشکلاتی برای مردم شده است.

به‌نظر می رسد بین وضعیت اقتصادی و نشاط اجتماعی رابطه‌ای مستقیم وجوددارد برخورداری از حداقل‌های رفاه اقتصادی - اجتماعی وزندگی سالم حق طبیعی و قانونی مردم است و باید به این حق اساسی مردم که هم اکنون یکی از دغدغه‌های عمومی نیز هست، توجه بیشتری شود و برنامه‌ریزی‌های علمی وعملی برای مهار تورم‌، بالا بردن قدرت خرید مردم‌، ایجاد نشاط اجتماعی و امید به آینده اندیشیده و به اجرا گذاشته شود و اگر نه تداوم تورم و گرانی موجب افول نشاط عمومی و افزایش نگرانی‌ها خواهدشد.»

اما هرچه که باشد باز هم می‌گوییم که وبلاگستان سقز، سیاسی است. ما به هر وبلاگی که سر زدیم، جز رنگ وبوی سیاست و اخبار و تحلیل چیز دیگری ندیدیم‌. البته در سفر‌های آینده به نقاط دیگر خطه کردستان هم سفر می‌کنیم. ببینیم آیا در همه شهرها همین‌طور است...

نظرهای خوانندگان

matlabe jalebi bood esme fardino nanweshtid

-- tak ، May 5, 2008 در ساعت 12:45 PM

باسپاس ازاشاره خوب شما به وبلاگهای سقز این اشاره به جا موجب تشویق بیشتر این جوانان می گردد

-- بدون نام ، May 6, 2008 در ساعت 12:45 PM

مطلب بسیار عالی بود.دستتان درد نکند.امیدوارم در برنامه ای دیگر سایر ویلاگهای سقز را هم معرفی کنید.

-- چیا از شارنیوز ، May 6, 2008 در ساعت 12:45 PM

نقد سریع و کشکی
وقتی که چشم شما درد کند؛ همه فکر و ذکر و انرژیتان را می گذارید روی چشم تا خوبش کنید.
ما هم سیاستمان درد می کند و مشکلاتمون منشا سیاسی دارد واسه همین همه چیز سیاسی است.
اصلا توی این محیط نمی شود به چیزی پرداخت و رنگ و بوی سیاست نیاید.
البته شمایی که شب را در خیابانهای اروپا می گذرانید حق دارید که با تعجب بگویید همه چیزشان سیاسی بود.

-- وفا ، May 10, 2008 در ساعت 12:45 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)