تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نویسنده جوان هندی، برنده بوکر سال ۲۰۰۸شد

اراویند آگیدا نویسنده جوان و تازه کارهندی، جایزه ۵۰ هزار پوندی بوکر را به خاطر رمان «ببر سفید» به خود اختصاص داد.

«ببر سفید» نخستین رمان این نویسنده جوان هندی است که خبرنگار بخش آسیای مجله تایمز در هند بوده است.

این رمان به عنوان پرتره‌ای جذاب از جامعه امروز هند، داستان مرد فقیری به نام بالرام است که از روستایش به دهلی مهاجرت می‌کند تا بازرگان موفقی شود. وی بر حسب اتفاق، مرتکب قتل می‌شود.

«ببر سفید» در قالب نامه‌هایی که این بازرگان هندی به نخست وزیر چین می‌نویسد، روایت می‌شود.
در یکی از این نامه‌ها آمده است: «عالیجناب! لطفا درنظر داشته باشید که هند دو کشور در قالب یک کشور است: یکی هند نورانی و دیگری هند تاریک. اقیانوس با خود نور به کشور من آورده و هر نقطه‌ای از هند در روی نقشه که کنار اقیانوس باشد، غرق در نور است. اما رودخانه سیاه با خود تاریکی به سرزمین هند آورده است.»

اراویند آگیدا ۳۳ سال دارد و متولد مدرس و ساکن بمبئی است. وی دومین نویسنده جوانی است که مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا را از آن خود ساخته است.


اراویند آگیدا

آگیدا فارغ‌التحصیل دانشگاه آکسفورد و کلمبیاست و چهارمین نویسنده هندی است که این جایزه را به دست می‌آورد. سلمان رشدی، آرونداتی روی و کیرن دسایی، دیگر برندگان هندی‌تبار جایزه بوکرند.

آگیدا ژورنالیست است و از تجربه‌های شخصی و حرفه‌ای زندگی‌اش در نوشتن این رمان استفاده کرده است.
وی درباره این رمان می‌گوید: «این کتاب، یک رمان و یک کتاب داستان است و هیچ‌کدام از شخصیت‌های آن واقعی نیستند. اما این رمان بر اساس واقعیت‌های جامعه هند به‌وجود آمده است. به عنوان نمونه، پدر بالرام(شخصیت اصلی رمان) بر اثر بیماری سل می‌میرد و این یک واقعیت است که روزانه صدها نفر از مردم هندوستان که بیشتر آنها فقیرند، بر اثر بیماری سل از بین می‌روند.»

آگیدا می‌گوید که در داستان‌نویسی، از نویسندگانی چون رالف الیسن و جیمز بالدوین الهام گرفته است. به اعتقاد وی، هر دوی این نویسندگان، در آثارشان دنیاهایی را روایت کرده‌اند که برای خوانندگان آنها ناشناخته بوده است.


رمان «ببر سفید» نخستین رمانی است که از آگیدا منتشر شده و حال، با کسب جایزه بوکر، آینده خوبی برای این کتاب و نویسنده‌اش پیش بینی می‌شود.
مایکل پورتیلو، رئیس هیئت داوران بوکر امسال، «ببر سفید» را کتابی فوق‌العاده و دشوار توصیف کرد.

رمان «دریای خشخاش» نوشته آمیتاو قوش، جزئی از کل نوشته استیو تولتز نویسنده استرالیایی، اعتدال شمالی نوشته فیلیپ هنشر، لباس ها بر پشت شان اثر لیندا گرانت، و کتاب مقدس مرموز نوشته سباستین بری نامزدهای دیگر دریافت جایزه بوکر امسال بودند.

جایزه بوکر، جایزه‌ای نقدی به مبلغ ۵۰ هزار پوند است که هر ساله به بهترین رمان یک نویسنده عضو کشورهای مشترک‌المنافع یا ایرلند که به زبان انگلیسی منتشر شده باشد، تعلق می‌گیرد.
این جایزه در سال ۱۹۶۹به وسیله شرکتی تجاری به نام بوکر مک‌کانل بنا نهاده شد و پی.اچ.نیوبای نویسنده رمان «چیزی برای پاسخ‌گویی» نخستین برنده آن بوده است.

سال گذشته این جایزه به ان.ان.رایت(Anne Enright) نویسنده ایرلندی به خاطر کتاب «تجمع»(Gathering) تعلق گرفت.

لوئیس دوتی رمان‌نویس، جیمز هنیگ موسس کتابفروشی زنجیره‌ای اوتاکار، سینگ کولی برنامه ساز رادیو و تلویزیون و الکس کلارک ویراستار گرانتا از اعضای هیئت داوران بوکر امسال بودند. مایکل پورتیلو نماینده سابق جناح محافظه‌کار بریتانیا نیز ریاست هیئت داوران بوکر را به عهده داشت.

به‌علاوه، امسال چهلمین سالگرد جایزه بوکر بود و رمان «بچه‌های نیمه‌شب» نوشته سلمان رشدی نیز که به عنوان بهترین رمان سال‌های اخیر شناخته شد، جایزه بوکر بوکرها را دریافت کرد. این رمان ۱۵سال قبل نیز برنده جایزه بوکر بهترین رمان سال ۱۹۹۳شده بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)