تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های مطبوعات

انتقاد از فاصله‌ گرفتن دولت نهم از نخبگان
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «ظرفیت‌های مغفول» به بررسی روابط دولت نهم با کارشناسان و نخبگان در ایران پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه، دولت نهم در تصمیمات خود تنها از ۱۰ درصد ظرفیت نخبگان و کارشناسان در کشور بهره می‌برد.

کارگزاران انتقاد‌های نخبگان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی از اقدامات سه سال گذشته احمدی‌نژاد را مهمترین علت در پایین بودن جایگاه دولت در میان این نخبگان اعلام کرده است.
این روزنامه در پایان به دولت توصیه کرده که برای حل مشکلات باید از تجربه کسانی همچون محمد خاتمی و علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی استفاده کند.

متن کامل سرمقاله

توصیه به نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «اقدام تحسین برانگیز مهدی کروبی» به سایر نامزد‌های انتخاباتی ریاست جمهوری توصیه کرده که هرچه زودتر اعلام کنند که قصد دارند در انتخابات آینده شرکت کنند.

توصیه این روزنامه از آنجا ناشی می‌شود که سرمقاله نویس آن معتقد است که تاخیر در اعلام حضور نامزد‌ها در انتخابات موجب «آماده نشدن مردم برای شرکت در انتخابات و فرصت کم جریان‌های سیاسی برای رسیدن به ائتلاف» خواهد بود.

متن کامل سرمقاله

نقد بودجه سال ۸۸
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «اصرار به تخلف در بودجه ۸۸» به تشریح بند‌هایی از بودجه سال ۱۳۸۸ دولت نهم پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که در بودجه سال ۸۸ دولت با لحاظ کردن طرح تحول اقتصادی که بار مالی فراوانی دارد، به گسترش تورم دامن خواهد زد.

سرمایه همچنین از افزایش اختیارات نهاد اجرایی در این بودجه انتقاد کرده و می‌نویسد که چنین اقدامی «غیرقانونی» است.
این روزنامه در پایان می‌نویسد: «بودجه ۸۸ و ویژگی‌های آن با واقعیت‌ها، منابع، مصارف، نیازها و شرایط اقتصاد متناسب نیست.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از خرج درآمد‌های بالای نفتی
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «ملاحظاتی پیرامون بحران قیمت نفت» به انتقاد از مخارج بالای دولت نهم در سه سال گذشته پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «چرا دولت از این درآمدهای نجومی و از فرصت‌های طلایی ناشی از چند برابر شدن درآمدهای نفتی کشور در جهت رشد و شکوفایی اقتصادی و صنعتی کشور بهره گیری نکرد؟»

جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌آورد: «تخصیص درآمدهای نفتی و موجودی صندوق ذخیره ارزی برای اعطای وام به وارد کنندگان و صادرکنندگان و بازپرداخت دیون دولت متاسفانه این فرصت‌های گران‌بها برای برنامه ریزی و تثبیت منافع ملی در قلمرو اقتصادی ـ صنعتی و اجتماعی را در نظر قرار ندارد و به علاوه شتاب در تصمیم گیری و اتخاذ مواضع غیر کارشناسی به همراه بی ثباتی مدیریت اقتصادی کشور نیز به مشکلات موجود دامن زد و شرایطی را به وجود آورد که شاید فردا دیگر هیچ پدیده ای قابل پیش بینی مقابله و مهار نباشد.»

متن کامل سرمقاله

تمجید از سخنان علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «...تا بماند نام نیکت یادگار» از سخنان روز گذشته علی اکبر هاشمی رفسنجانی در کنفرانسی تحت عنوان «ایران و استعمار انگلیس» تمجید کرده است.

این روزنامه می‌نویسد که «از سخنان رئیس مجلس خبرگان رهبری برمی‌آید که برای فهم دقیق و صحیح رخدادهای تاریخی چاره‌ای نیست جز بازخوانی شجاعانه تاریخ به ویژه تاریخ معاصر.»

اعتماد ملی در بخش دیگری از سرمقاله خود از آقای هاشمی خواسته است که به بیان برخی ناگفته‌ها در انقلاب اسلامی ایران بپردازد.

متن کامل سرمقاله

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)