تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

افزایش نقض حقوق بشر در دوره احمدی‌نژاد

دو نهاد بین‌المللی فعال در امور حقوق بشر اعلام کرده‌اند که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، حفاظت از حقوق اساسی بشر در ایران «به شدت تقليل» یافته است.

ديده‌بان حقوق بشر و کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران دو نهادی هستند که با انتشار گزارشی مشترک از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده‌اند.

در این گزارش که نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، آمده که «تعداد کل اعدام‌ها در دوره رياست جمهوری احمدی‌نژاد سر به فلک کشيده است به‌طوری که در تيرماه سال ۱٣٨۷، فقط در يک روز، ۲۹ نفر اعدام شدند.»

در گزارش مذکور همچنین اعلام شده که «تعداد اعدام‌ها در دوره رياست جمهوری احمدی‌نژاد تقريباً چهار برابر شده و از ٨۶ اعدام در سال ۲۰۰۵ ميلادی به ٣۱۷ مورد در سال ۲۰۰۷ افزايش پيدا يافته است، يعنی افزايشی در حدود ۴۰۰ درصد.»

این گزارش در شرایطی منتشر می‌شود که آقای احمدی‌نژاد فردا (یکشنبه) قرار است برای شرکت در مجمع سالیانه سازمان ملل متحد راهی مقر این سازمان در نیویورک شود.

پیش‌تر، دیده‌بان حقوق بشر و چند نهاد فعال در این رابطه، طی فراخوانی از پنج کشور اعدام کننده نوجوانان خواسته بودند که با اجرای قوانین بین‌المللی اجرای چنین احکامی را متوقف کنند.
ایران، عربستان، یمن، پاکستان و سودان پنج کشور اعدام‌کننده نوجوانان مرتکب قتل هستند.

در گزارش اخیر دو سازمان فعال در امور حقوق بشر به «شدت یافتن سرکوب دگراندیشان به خاطر عقايد مسالمت‌آميزشان» نیز اشاره شده است.

آنها از این‌که مقامات ایران «به‌طور نظام‌مند بر سر راه تلاش‌های صلح آمير و قانونی جامعه مدنی در دفاع از حقوق زنان مانع ايجاد می‌کنند» انتقاد کرده‌اند.

در این گزارش همچنین به بازداشت «خودسرانه» برادران آرش و کامیار علائی متخصص در بیماری ایدز و مهدی ذاکریان فعال حقوق بشر و استاد دانشگاه، از سوی مقامات امنیتی ایران، اشاره شده است.

سارا لی ويتسون، مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقا در ديده‌بان حقوق بشر، در این‌باره گفته که «بازداشت خودسرانه محققين، به روابط فرهنگی و آموزشی ايرانيان با جهان خارج لطمه می‌زند. احمدی‌نژاد بايد به سرکوب دانشگاهيان و روشنفکران ايرانی خاتمه دهد.»

در انتهای این گزارش همچنین آمده که «هزينه انسانی سياست‌های احمدی‌نژاد تلفات سنگينی است که بيشتر بر بخش‌های بنيادين جامعه مدنی در ايران وارد می‌شود.»

این دو نهاد در پایان گزارش خود از جامعه جهانی خواسته‌اند هم‌زمان با حضور آقای احمدی‌نژاد در سازمان ملل، نگرانی‌ها از وضعیت حقوق‌بشر در ایران را به اطلاعی وی برسانند.

درخواست برای توقف اعدام نوجوانان در پنج کشور
«ایران اعدام نوجوانان را متوقف کند»

نظرهای خوانندگان

Kassi ke bar zede zolm mobarezeh mikonad momken ast shekast bekhorad, kassi ke az mobareze cheshmpoushi konad az ghabl shekast ra ghaboul kardeh ast.
BRECHT

-- Nam ، Sep 22, 2008 در ساعت 12:30 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)