تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

استادان دانشگاه علیه جعل و تقلب علمی

گروهی از دانشگاهیان ایران اعلام کرده‌اند که قصد دارند با «تقلب علمی و حرکت‌های غیر اخلاقی» که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک یا ارتقای مرتبه‌ دانشگاهی صورت می‌گیرد، مبارزه کنند.

هسته اصلی این گروه را جمعی از اساتید دانشگاه‌های شریف، تهران، مدرس، بهشتی و اصفهان تشکیل داده‌اند.

در وبلاگی که از سوی این دانشگاهیان با عنوان «اساتید علیه تقلب» راه‌اندازی شده، آمده است: «این بلاگ به همت تعدادی از اساتید دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تقلب علمی در دانشگاه‌ها» است.

این دانشگاهیان هم‌چنین با ابراز تأسف از «گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور» اعلام کرده‌اند: «با هر گونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن ‌را هم نمی‌پذیریم.»

مدیران این وبلاگ که جمعی از اساتید دانشگاه هستند، افزوده‌اند که قصد دارند «بدون ذکر نام، موارد و روش‌های تقلب» در جامعه علمی کشور را افشا کنند.

آن‌ها در عین حال اعلام کرده‌اند که می‌خواهند مسئولان را وادار به برخورد جدی با ریشه‌های جعل و تقلب علمی در ایران کنند.

> وبلاگ «اساتید علیه تقلب» را ببینید

درخواست از مسئولان جمهوری اسلامی برای برخورد با ریشه‌های جعل و تقلب علمی در ایران در حالی مطرح می‌شود که صحت مدرک تحصیلی علی کردان وزیر کشور و محمدرضا رحیمی معاون پارلمانی و حقوقی رییس‌جمهور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

نتایج تحقیقاتی که از ماه گذشته از سوی مجلس شورای اسلامی و وزارت علوم درباره مدرک آقای کردان آغاز شده، تا کنون مشخص نگردیده و در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است.

دانشگاه آکسفورد نیز که آقای کردان ادعای دریافت مدرک دکترای افتخاری در رشته حقوق اساسی از این دانشگاه را کرده، با صدور بیانیه‌ای این ادعا را نا صحیح دانسته است.

به نظر می‌رسد بخشی از جریانی که در هفته‌‌های اخیر با رویکرد مقابله در برابر جعل و تقلب مدارک و مقالات دانشگاهی شکل گرفته، در حقیقت رویکردی اعتراضی به گزارش‌ها در مورد صحت مدارک تحصیلی برخی مدیران جمهوری اسلامی است.

این گروه «اساتید علیه تقلب» در حالی فعالیت خود را آغاز کرده که پیش‌تر محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی، به وزارت علوم دستور داده بود تا صحت مدارک علمی برخی از مدیران دولت را مورد ارزیابی قرار دهد.

مشخصات اساتیدی که در 21 مرداد ماه امسال اقدام به راه‌اندازی وبلاگ «اساتید علیه تقلب» کرده‌اند، به این شرح است: «محمد قدسی، کیارش بازرگان، شادرخ سماوی، قاسم جابری‌پور، محسن شریفی، منصور جم‌زاد، پژمان خدیوی، امیرحسین جهانگیر، میر عباس جلالی، ایوب ترکیان، حمید سربازی‌آزاد، عبادالله محمودیان، مهرنوش شمس‌فرد، حسین گنجی دوست، رضا کراچیان، بیتا ایاتی، احسان‌الله کبیر، سرمد قادر، مجتبی شریعتی نیاسر، حمید سلطانیان زاده، مرجان سیرجانی، محمدعلی قناد، غلامرضا خسروشاهی، حمیدرضا ربیعی، محمد مهدیان، یاشار گنجعلی و محمدعلی صفری.»

نظرهای خوانندگان

چنانچه اين افراد جزييات مراحل و درجات تحصيلي خود را به طور روشن مشخص نمايند، زمينه‌اي فراهم مي‌آيد تا ديگران هم بتوانند ضمن اعتماد به آنان از فعاليت‌هاي آنان به نحوي گسترده حمايت كنند. در غير اين صورت، ممكن است شائبه مدارك رانتي در مورد خود اين اساتيد هم مطرح گردد

-- آلف. الف ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:45 PM

در پاسخ نظر قبلي بعضي از افرادي كه من مي شناسم:
1. دكتر محمد قدسي: دانشيار دانشكده كامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف، دكتري از آمريكا يا كانادا
2. منصور جم زاد: استاديار، دانشكده كامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف.
3. كيارش بازرگان: دكتري از دانشگاه مينه سوتا، آمريكا
4. قاسم جابري پور: استاديار، دانشكده كامپيوتر دانشگاه شهيد بهشتي
5. امير حسين جهانگير: دانشيار، دانشكده كامپيوتر، دانشگاه صنعتي شريف
6. حميد رضا ربيعي: استاديار، دانشكده كامپيوتر، دانشگاه صنعتي شريف.

-- حسين ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:45 PM

در دانشگاه آزاد و مخصوصا در واحد های شهرستان ها اساتید با گرفتن پول از دانشجویان به ورقه های سفید آنان نمره الف می دهند. نمونه اش دانشگاه آزاد مراغه

-- آرش ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:45 PM

I agree with the first comment. I wonder if we can have some details about the people who started to do this valuable job and produced the web.Then I can more trust them. I want to be sure this is only a scientific weblog with no political purpose
All the best
Niloofar

-- Niloofar ، Sep 8, 2008 در ساعت 09:45 PM

سلام. متاسفانه در یکی از دانشگاه های دولتی برخی اساتید با ارعاب نمره و انواع روش های عجیب و غریب دانشجویان تحصیلات تکمیلی را مجبور به دادن مقاله می کنند و حتی اگر مقالات بر اساس داده های دروغین باشد و اساس سستی داشته باشد چشم بر آنها می بندند و با رابطه مقالات را در کنفرانس های داخل وارد می کنند. دانشگاهها که می بایست ابتدا به پرورش شخصیت بپردازد متاسفانه چندی است سهم عمده ای در تضییع شخصیت انسانی و لکه دار کردن شرافت انسانی دانشجویان دارد. الان تقلب در دانشگاه از ضروریات می باشد.

-- بدون نام ، Sep 10, 2008 در ساعت 09:45 PM

Ph.D degrees issued by the Iranian universities are not internationally accepted , with the exception of some in the field of Iranian literature. Ahmadi-Nejad is not a Ph.D , and not calling him a doctor is a very necessary first step in the clean-up process! academician

-- بدون نام ، Sep 10, 2008 در ساعت 09:45 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)