تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«ذره خدا» در بزرگ‌ترین آزمایش تاریخ شناسایی می‌شود

صبح روز چهارشنبه، نخستین پرتو پروتون در شتاب‌دهنده سرن (CERN) در مرز سوئیس و فرانسه گسیل شد تا بزرگ‌ترین آزمایشگاه تاریخ علم آغاز به کار کند.


نمای شماتیک شتاب‌دهنده سرن در زیر سطح زمین

این پروژه با نام «برخورددهنده بزرگ هادرونی» (LHC یا Large Hadron Collider) در «سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای» (CERN) در تونلی زیرزمینی و دایره‌ای شکل با محیط 27 کیلومتر مستقر است.

در نخستین ساعت‌های راه‌اندازی این پروژه، همه قسمت‌های این ماشین عظیم با موفقیت کار خود را انجام دادند و پرتو‌های پروتون چندین بار آن تونل بزرگ را دور زدند.

در آزمایش‌های این پروژه قرار است از برخورد ذرات پرانرژی پروتون، ذرات بنیادین طبیعت شناسایی شوند.

> گفت و گو با تنها ایرانی حاضر در این مرکز را بشنوید.

مهم‌ترین ذره‌ای که فیزیک‌دانان ذرات بنیادی به دنبال آن هستند، ذره هیگز (Higgs) است که به نام «ذره خدا» شهرت دارد و طبق نظریه استاندارد ذرات بنیادی، عامل جرم داشتن ماده به شمار می‌رود.

علاوه بر این نظریه‌هایی مانند ابرتقارن و ماده تاریک هم قرار است در آزمایش‌های آینده این مرکز مورد آزمون قرار بگیرند.


مرکز کنترل شتاب‌دهنده سرن (عکس: AP)

در این برخورددهنده قرار است شرايطی شبیه وضعیت کیهان درست بعد از پديده مهبانگ يا انفجار بزرگ که بر طبق نظریه‌های استاندارد کیهان‌شناسی نقطه آغاز جهان به شمار می‌رود، فراهم شود.

به کمک اين تجهيزات قرار است پرتوهایی حاوي ذرات پروتون با سرعتي نزديک به سرعت نور به يکديگر برخورد کنند. در نتيجه بر خورد آن‌ها انتظار می‌رود حرارتي بسیار بالا ايجاد شود که درست شبیه لحظه نخستین پیدایش جهان است.

> موضوع آغاز به کار شتاب‌دهنده LHC در بالاترین

بعضی از نظریه‌ها پیش‌بینی می‌کنند که در این شرایط ممکن است سیاهچاله‌های بسیار ریزی تشکیل شوند که بر خلاف سیاهچاله‌های بزرگی که از مرگ ستارگان به وجود می‌آیند، انرژی و جرم بسیار پایین آن‌ها قادر نیست ماده اطراف خود را جذب کند و خیلی زود متلاشی می‌شود.


آهن‌ربای ابررسانا بخشی از شتاب‌دهنده سرن است (عکس: AFP)

به گزارش زمانه، ایران نیز حدود هفت سال است که با این پروژه همکاری دارد و یکی از قطعات آن را که یک میز ضد ارتعاش است، پژوهشگران و مهندسان ایرانی ساخته‌اند.

پس از این همکاری موفقیت‌آمیز که در ایران از طرف پژوهشگاه دانش‌های بنیادی انجام شده است، علاوه بر دریافت جایزه، ایران مجوز فرستادن دانشجو و پژوهشگر را به مرکز تحقیقاتی سرن دریافت کرده است.

در حال حاضر چند دانشجوی ایرانی در حال انجام تز دکترای خود در این مرکز هستند.


لینک‌ مرتبط:
وب‌سایت رسمی LHC
وبلاگ عبیده جعفری، دانشجوی ایرانی دکترای فیزیک حاضر در مرکز سرن

نظرهای خوانندگان

باز سعی کنند از تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته های مربوط به اتم جلوگیری کنند.

-- سیمین ، Sep 10, 2008 در ساعت 08:02 PM

جدا از هیجان خبر انتخاب موسیقی 2001 یک ادیسه فضایی کوبریک هم رو مصاحبه فوق العاده بود

-- آرش- کانادا ، Sep 10, 2008 در ساعت 08:02 PM

Tabrik megam .
Amma fekr ...
Khoda ro shokr ke elm emruze ungadr pishraft karde ke mikhayem shabih sazi jahan ro bekonim.

-- Tohid mohammadzadeh ، Sep 11, 2008 در ساعت 08:02 PM

هر جه كه علم به جلو ميرود توهمات مذهبي كاهش مي يابد اما مذهب كرايان حتي در بزركترين دستاوردهاي بشر باز هم دنبال خدا مي كردند . اين بروزه كه يكي از عظيمترين و بينظيرترين دستاورد فيزيك هسته اي خواهد بود كه به بسياري از سئوالهاي بشر باسخ ميكويد يكي از اين مهمترين سئوالها بقول دوست ايرانيمان ذره ي خداست ز اما اين انتهاي سئوال نيست زيرا اين جواب هنوز باسخ كافي به خدا بودن نمي دهد اين آزمايش براي جيز ديكري ست . همانطور كه ميدانيم در هر ماده اي انرزي هست و فرض كنيد هيج ماده اي وجود ندارد ماده فقط در شكل انرزي ست همه جا انرزي ست بعد بيك بنكي صورت مي كيرد اين انرزي تبديل به ماده ميكردد البته استفاده از لعاط انكليسي اين مبحث را بهتر توضيح ميدهد زيرا در انكليسي انرزي همان انرزي كفته ميشود اما ماده ي مورد نظر ما مت كفته ميشود به همين دليل است كه بحث خداشناسانه در موضوع نيست و نظريه ي انيشتن ثابت ميشود كه هيج جيزي از هيج بوجود نمي آيد ماده (مت) تبديل به انرزي و انرزي تبديل به ماده ميكردد و باسخ به اين سئوال است كه ايده هاي متوهم مذهبي را زير و رو خواهد كرد و خداي حقيقي را نشان خواهد داد و از اين بس نميتوانيم از خدائي كه نمي شناسيم حرف بزنيم حدا هم جلوي جشم ما خواهد بود و فريب زهد فروشان بر ملا خواهد شد .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 11, 2008 در ساعت 08:02 PM

کيه گفته اين خوانوم تنها ايرانی حاضر در سرن بود ؟؟ فکر کنم ميتونم نامه بيش از 10 نفر ببرم

-- bob ، Sep 11, 2008 در ساعت 08:02 PM

Thank you mr.Ferhad ,when I read title ,I laughed for ignorant and ... Mullahs

-- Gul-aqa ، Sep 11, 2008 در ساعت 08:02 PM

بر خلاف نظر فرهاد از این آزمایش معلوم می شود که میلیاردها مخلوق مختلف جهان را که همه با هدف معین و در مسیر منظم روزگار می گذرانند و روزی با اتمام عمر خورشیدهای عالم کارشان تمام شده و انسان که تمام خلقت برای تکامل او آفریده شده برای پاداش یا کیفر اعمال خود در جهانی بسیار متفاوت با این جهان حاضر خواهد شد.
بسیار ... است که تصور کنیم یک ذره، این همه خلقت پیچیده که هنوز علم بشر به گستره آن پی نبرده و این مغزهای پیچیده که اینگونه دستگاه ها را خلق کرده اند را از زمانی بدون هدف به وجود آورده و روزی هم با پایان عمر دنیا که از نظر علمی هم ثابت شده همه چیز نابود خواهد شد!

-- الله یار ، Sep 16, 2008 در ساعت 08:02 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)