تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«اهداف نفتی» در سفر دیک چنی به گرجستان

ایالات متحده در مورد عضویت گرجستان در سازمان ناتو در درازمدت مطمئن است و در خصوص اعتبار روسیه به عنوان یک شریک بین‌المللی تردید زیادی دارد.

به گزارش روزنامه هلندی ان.آر.سی به نقل از رویترز، این اظهارات را دیک چنی، معاون رییس‌جمهوری ایالات متحده روز پنج شنبه در دیدار کوتاه خود از تفلیس بیان داشته است.


دیک چنی نخستین مقام ارشد غربی است که از زمان آغاز جنگ روسیه و گرجستان که در ماه اوت آغاز شد، به گرجستان سفر می‌کند.

سفر معاون جورج بوش به گرجستان به منظور اعلام حمایت ایالات متحده از میخائیل ساکاشویلی، رییس‌جمهور گرجستان که یکی از هم‌پیمانان غرب در منطقه است، صورت گرفت.

شب گذشته نیز ایالات متحده قول یک کمک یک میلیارد دلاری را به گرجستان برای بازسازی پس از جنگ دادند.

دیک چنی پس از دیدار از جمهوری آذربایجان و گرجستان راهی اوکراین و دیگر کشورهای همسایه روسیه شد.


خط لوله نفت

یکی از مقاصد سفر دیک چنی به قفقاز، گسترش صادرات نفت و گاز به غرب از طریق جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه عنوان شده است.

محور کشورهای هم‌پیمان غرب در منطقه، یعنی جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه، به طور افقی محور عمودی کشورهای ایران، ارمنستان و روسیه را قطع می‌کند.

این سه کشور در مناسبات منطقه‌ای، رویه‌ای خارج از چهارچوب منافع غرب را دنبال می‌کنند.

خط لوله نفت باکو - تفلیس - جیهان که از سه کشور جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه می‌گذرد، با حمایت شدید کشورهای غربی به ویژه آمریکا و بریتانیا ساخته و راه‌اندازی شد تا با دور زدن ایران، روسیه و ارمنستان، بتواند خط لوله‌ای در حریم کشورهای هم‌پیمان غرب باشد.

این خط لوله ۱۷ هزار و ۷۴۰ کیلومتری، دومین خط لوله طویل نفت در جهان است.

حریم این خط لوله، نهم اوت (۱۹ مرداد) امسال توسط هواپیماهای روسی بمباران شد؛ ولی به خود لوله نفت آسیبی نرسید.

این خط لوله که ۱.۲ میلیون بشکه در روز ظرفیت دارد، هم‌اینک به خاطر انفجاری در خاک ترکیه که شورشیان کُرد مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌اند، بسته شده است.


افزایش معاوضه نفتی با ایران

نفت‌تایمز، پایگاه خبری - تحلیلی نفت و انرژی ایران و جهان، اوایل این هفته اعلام کرد که «با افزایش تنش در گرجستان، معاوضه نفت کشورهای آسیای میانه با ایران افزایش چشم‌گیری یافته است.»

این منبع خبری نوشت: به دنبال تنش‌های اخیر در گرجستان و قطع صادرات نفت جمهوری آذربایجان، نخستین محموله نفت صادراتی این کشور به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد.

جمهوری آذربایجان نفت خود را از طریق ترمینال نفتی سنگ‌چال در جنوب بندر باکو به بندر نکا تحویل داده است و قرار است روزانه پنج تا ۱۰ هزار بشکه نفت خود را از طریق ایران صادر کند.

معادل نفت دریافتی در بندر نکا، از طریق جزیره خارک به خلیج فارس و بازارهای بین‌المللی صادر خواهد شد.

میزان معاوضه نفت کشورهای آسیای مرکزی با ایران از ۵۰ هزار بشکه به بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و این رقم به زودی از مرز ۲۰۰ هزار بشکه فراتر خواهد رفت.

ایران به ازای این کار هزینه‌ای را به عنوان کارمزد دریافت می‌کند.

ایالت متحده و دیگر کشورهای غربی هم‌چنین می‌کوشند تا با ایجاد یک خط لوله در اعماق دریای خزر بدون گذر از خاک ایران و روسیه، نفت و گاز دیگر کشورهای هم‌پیمان خود در آسیای میانه را به همین خط لوله حاضر پیوند دهند.

به گزارش نفت‌تایمز، مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه در باکو به خبرنگاران گفت: «طرف ایرانی مخالف احداث خطوط انتقال سوخت در اعماق دریای خزر است؛ چرا که این می‌تواند به محیط زیست دریای خزر ضربه وارد کند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)