تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پیشنهاد اسد برای مذاکره مستقیم با اسرائیل

بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه روز پنج‌شنبه اعلام کرد لیستی از پیشنهادها را از طریق میانجی‌های ترکیه‌ای به اسراییل فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منظور از این پیشنهادها ایجاد زمینه مناسب برای انجام گفت‌وگوهای مستقیم با اسراییل است.

بشار اسد که در یک نشست چهارجانبه در دمشق سخن می‌گفت افزود: «ما منتظر پاسخ اسراییل به شش موردی است که از طریق ترکیه برای آن‌ها ارسال کرده‌ایم.»


رؤسای جمهور فرانسه و سوریه در نشست با امیر قطر و نخست‌وزیر ترکیه (عکس: رویترز)

این نشست چهارجانبه میان بشار اسد و همتای فرانسوی‌اش نیکولا سارکوزی، به همراه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر برگزار شد.

رییس‌جمهور سوریه هم‌چنین افزود: «پاسخ ما مثبت خواهد بود. پس از استقرار یک دولت جدید در ایالات متحده که به روند صلح باور داشته باشد، راه برای گفت‌وگوهای مستقیم باز خواهد شد.»


بشار اسد و نیکولا سارکوزی، رؤسای جمهور سوریه و فرانسه (عکس: رویترز)

اسراییل و سوریه که از نظر قانون بین‌الملل مدت ۶۰ سال است در حالت جنگ به سر می برند، ماه مه امسال، مذاکرات غیرمستقیمی را با میانجی‌گری ترکیه آغاز کردند.

یکی از مقامات ارشد دولت اسراییل از کوشش دولتش برای تعیین تاریخی جهت انجام دور پنجم مذاکرات با سوریه خبر داد.

بشار اسد در ادامه سخنانش افزود: «ما هم‌چنین منتظر انتخابات اسراییل هستیم تا مطمئن شویم نخست‌وزیر جدید همان مسیر اولمرت را دنبال می‌کند و حاضر به عقب‌نشینی کامل از سرزمین‌های اشغالی به منظور دستیابی به صلح خواهد بود.»

نیکولا سارکوزی،‌ رییس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه در پایان سفر خود به سوریه، نقش میانجی‌گری ترکیه را ستود و از حمایت کامل فرانسه برای انجام مذاکرات مستقیم صلح خبر داد.

نظرهای خوانندگان

سوريه هيجكاه ايران را رها نخواهد كرد زيرا ميلياردها دلار به ايران بدهكار است و نفت ارزان ايران را در اختيار دارد و اخيرا نيز ايران بحشي از بدهي سوريه به روسيه را نيز تقبل نموده است و تا حدي بوده است كه روسيه فروش تسليحات به سوريه را مجددا آغاز نموده است . اين رابطه ي سودمند را هيج كشوري به سوريه نخواهد داد .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 4, 2008 در ساعت 11:58 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)