تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتخابات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برگزار شد

انتخابات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران پس از ماه‌ها تنش با به حدنصاب رسیدن مجمع عمومی عادی نوبت دوم این نهاد صنفی برگزار شد.

دور اول این انتخابات با وجود شرکت ۷۶۴ عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در ۱۷ مرداد ماه، در تالار کتابخانه حسینیه ارشاد، تعداد حاضران به حد نصاب نرسیده و انتخابات به دور دوم کشیده شده بود.

با برگزاری این انتخابات که ۹۳۰ عضو پیوسته در آن شرکت داشتند، هیئت مدیره و بازرسان جدید انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مشخص شدند.

این انتخابات صبح امروز پنجشنبه در محل حسینیه ارشاد واقع در خیابان شریعتی تهران برگزار شد.

براساس اعلام وب‌سایت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، در این انتخابات کریم ارغنده پور با ۷۴۶ رأی، ماشاءالله شمس‌الواعظین با ۶۸۱ رأی، بهروز گرانپایه با ۶۷۲ رأی، علی مزروعی با ۶۳۲ رأی، عذرا فراهانی با ۶۱۷رأی، ابوالحسن مختاباد با ۵۷۷ رأی و ایرج جمشیدی با ۴۸۲ رأی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره انتخاب شدند.

همچنین محمدرضا مقیسه با ۳۷۷ رأی ، اسماعیل آزادی با ۳۶۱ رأی و شهریار شمس مستوفی با ۲۹۳ رأی به عنوان اعضای علی‌البدل هیئت مدیره برای مدت سه سال انتخاب شدند.

در دوره جدید دلبر توکلی با ۷۰۹ رأی، مهرداد خدیر با ۶۳۵ رأی و فرزام شیرزادی با ۴۹۰ رأی به عنوان بازرسان اصلی و محمدرضا فهمیزی و قنبر حاجی‌وند به عنوان بازرسان علی‌البدل برگزیده شده‌اند.

در صورتی تعداد حاضران در این مجمع به ۱۰۸۱ نفر (نصف به علاوه یک اعضا) می‌رسید، انجمن می‌توانست با اعلام مجمع عمومی فوق‌العاده تغییر اساسنامه را در دستور کار قرار دهد.

وب‌سایت انجمن صنفی اعلام کرده که با برگزاری این انتخابات «اشکال قانونی وزارت کار و تأیید آن توسط دیوان عدالت اداری» برطرف شده است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تیرماه گذشته از سوی وزارت‌کار واجد شرایط انحلال اعلام شده بود و هیئت مدیره این انجمن به این تصمیم اعتراض و آن را رد کرده‌ بودند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در سال ۱۳۷۶ و در آغاز دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی با مجوز وزارت کار، فعالیت‌های خود را آغاز کرد و امروز دارای نزدیک به ۴۰۰۰ عضو است.

پیشتر شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، سازمان گزارشگران بدون مرز، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران (رزا) با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای به «اعلام انحلال» انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از سوی وزارت کار ایران اعتراض کرده‌‌‌ بودند.


در همین رابطه:
انتخابات انجمن صنفی به دور دوم کشید
خیز محافظه‌کاران برای تشکیل انجمن صنفی جدید
۱۷ مرداد: انتخابات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران
حمایت ۵۰۰ روزنامه‌نگار از انجمن صنفی

نظرهای خوانندگان

با توجه به اینکه بسیار خوشحال هستیم از سر و سامان گرفتن یک نهاد مدنی اما باید توجه داشته باشیم که این انتخابات با روشی دموکراتیک برگزار نشده است زیرا رای دهندگان میتوانستند به پنج نفر رای بدهند یعنی فقط نمایندگان اکثریت هستند نه نمایندگان گروههای اجتماعی . اگر 930 نفر شرکت کرده اند هر کسی باید به یک نفر رای بدهد یعنی فردی میتوانست نماینده شود که 186 رای داشته باشد زیرا از هر فراکسیونی باید یک نماینده در رهبری صنف وجود داشته باشد زیرا اقلیت بدین طریق نظراتش در هیچ جا در نظر گرفته نمی شود این روش یک روش پارلمانتاریستی ست به همین دلیل است که این نوع انتخابات دموکراتیک شناخته نمی شود ما باید به سمتی پیش برویم که نهاد های مدنی را با روشهای دموکراتیک که حقوق اقلیت در نظر گرفته میشود آشنا شوند . در همین انتخابات رای نفر اول 764 نفر است یعنی بیش از 80 در صد یعنی اکثریت میتوانست چهار نماینده داشته باشد و اقلیت یک نماینده در حالی که چنین نبوده است .امیدوارم با پیشرفت نهادهای مدنی آرای اقلیت در اجتماعات در نظر گرفته شود .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 21, 2008 در ساعت 05:05 PM

به نظرم ایراد آقای فرهاد نابه جاست. چنان نوشته اند که انگار نقصی و خلافی در انتخابات بوده در حالی که این طور نیست آقای فریاد پیشنهاد دارند که چنین رفتار شود. این پیشنهاد می تواند موقع تغییر اساسنامه در دستور قرار گیرد. تا آن زمان همین روش که روش معمول در همه جا و از جمله در تمام انتخابات ایران است دموکراتیک است و هیچ جای شبهه ندارد. گرچه می توان نظر ایشان را هم بررسی کرد.

-- ایرج منتخب ، Aug 21, 2008 در ساعت 05:05 PM

از غیر خودی ها کسی نمی توانست باشد و نبود.
ما هنوز هم علیرغم پز های مدنی و دمکراسی و نهاد های آن، خارج از دایره خودی هستیم. هنوز هم غیر خودی هستیم.
خدمت آقای فرهاد فرید عرض کنم که اصلا در اینجا بحث اقلیت و اکثریت نیست که جانم. ما غیر خودی ها با داشتن اکثریت تعدادی در حد اقلیت رای هم نیستیم چرا که از دیدگاه خودی ها ما اصلا نیستم . . .
کدام یک از آن طیف های به اصطلاح اکثریت و خودی تا کنون وجود و یا حق نفس کشیدن کسانی را که به نوعی با قانون اساسی و نظام جمهورس اسلامی مشکل دارند را به رسمیت شناخته اند؟
ما به قانون اساسی رای نداده ایم. ولی آیا این دلیل آنست که ما را از کلیه حقوق محروم سازند؟؟

-- از وراث مالک دوزخ ، Aug 22, 2008 در ساعت 05:05 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)