تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

۱۷ مرداد: انتخابات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران که وزارت کار جمهوری اسلامی ماه گذشته آن را واجد شرایط انحلال اعلام کرده، می‌گوید انتخابات خود را در موعد مقرر برگزار خواهد کرد.

انتخاب انجمن صنفی برای تعیین هیئت مدیره جدید این انجمن ۱۷ مرداد ماه سال‌جاری در حسینیه ارشاد برگزار خواهد شد.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ماه گذشته از سوی وزارت‌کار واجد شرایط انحلال اعلام شده است اما هیئت مدیره این انجمن به این تصمیم اعتراض و آن را رد کرده‌اند.

خبرگزاری ایلنا، امروز دوشنبه به نقل از عل مزروعی رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران اعلام کرد: «تا تعیین هیئت مدیره جدید، کلیه مسئولیت‌ها برعهده اعضای هیئت مدیره فعلی خواهد بود.»

آقای مزروعی این اظهارات را در واکنش به سخنان روز گذشته نبی‌الله بابایی‌نژاد‌‏، مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت کار که هیئت‌مدیره انجمن صنفی را غیرقانونی دانسته بود ایراد می‌کند.

آقای مزورعی اظهارات این مقام وزارت‌کار نشانه اراده‌ای در این وزارتخانه برای منحل کردن انجمن صنفی می‌داند.
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در سال ١٣٧٦ و در آغاز دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی با مجوز وزارت کار فعالیت‌های خود را آغاز کرد و حدود ٤٠٠٠ عضو دارد.

وی در عین حال پیش‌بینی می‌کند که با حضور روزنامه‌نگاران در انتخابات ۱۷ مرداد دیگر سخنانی مبنی بر انحلال یا غیرقانونی بودن انجمن صنفی مطرح نخواهد شد.

ماشاءالله شمس‌الواعظین نایب رئیس و سخنگوی انجمن صنفی روزنامه نگاران نیز امروز در گفتگویی با روزنامه سرمایه اعلام کرد: «وزارت کار صلاحیت ورود به این موضوع و طرح مسائل بر پایه صدور احکام حقوقی را ندارد.»

شمس‌الواعظین از مقام‌های وزارت کار خواست در صورتی که نگران ضربه خوردن جمهوری اسلامی از انجمن صنفی هستند، می‌تواند برای رفع این نگرانی به مقامات قضائی شکایت کنند.

شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، سازمان گزارشگران بدون مرز، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران (رزا) با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای به «اعلام انحلال» انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از سوی وزارت کار ایران اعتراض کرده‌‌‌اند.

نهضت‌آزادی ایران نیز امروز با صدور بیانیه‌ای تلاش‌ها برای انحلال انجمن صنفی را محکوم کرده است.

در بیانیه این جریان سیاسی به مسئولان جمهوی اسلامی توصیه شده که به « به آرمان‌های اصیل انقلاب، رعایت اصول قانون اساسی و پایبندی به تعهدات بین‌المللی» متعهد باشند.

نهضت‌آزادی همچنین اعلام کرده، شرایطی که جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر برای روزنامه‌نگاران به وجود آورده «مصالح ملی را با خطر مواجه می‌سازد.»


در همین زمینه:
حمایت ۵۰۰ روزنامه‌نگار از انجمن صنفی
«پوشش خبری انجمن صنفی ممنوع شد»
اعتراض جهانی به اعلام انحلال انجمن صنفی
درخواست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از مجلس
طرح شکایت انجمن صنفی به نهاد‌های بین‌المللی
اعتراض به برخورد سیاسی با انجمن صنفی

نظرهای خوانندگان

آخرین پیام خبرنگار شهید محمود صارمی:
1377مزار شریف سقوط کرد ! هفدهم مرداد ماه سال
اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند. خبر فوری، مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می شوند به من بگویید که چه وظیفه ای ... " و آری این آخرین سروده و مکالمه شهید صارمی با ایرنا در تهران بود و به حق وظیفه خود را کامل ادا کرد ...

( ابراز همدردی وهمدلی کلمه ای بیش نیست مگر اینکه خود این درد مصیبت را تجربه کرده باشید)
صارمی مثل من وتو زندگی را با تمام وجود دوست داشت وهمواره در تلاش بود تاهر لحظه اش را به بهترین شکل بگذراند.
اما........
اینک دنیای رسانه امروز فارغ از رنگها -نژاد وادیان ها- زدوبند ها- تبعیض وبی عدالتی-منصب -زور وظلم تجاوز- تهدیدها- جنگ خونریزی-مرگ زندان- فقرو گرسنگی- نابرابری- سانسور- توقیف- دیکتاتوری -قصور-وجهل ونادانی- چاپلوسی-نیرنگ- بلای خانمانسوز اعتیاد -فساد های اداری مالی وجنسی وغیره ...می باشد.

.پس بیاید همه باهم برای صلح ودوستی و رعایت حق حقوق وشهروندی با حفظ کرامت انسانی وزندگی بهتر همگان دعا کنیم .
حقیقتا خبرنگاران گزارشگران و اصحاب رسانه که بطور مداوم درسخت ترین شرایط وبحران ها همواره درپی کشف واقعیت هستند ونیز گاها در سراسر جهان اسباب نارضایتی گروهی را فراهم می آورند. خبرنگاران وگزارشگران مشکلات وموفقیت های همه را منعکس می کنند ولی کسی درد ورنج آنان را عنوان نمی کند.اینجانب در حد بضاعت ناچیزم اگر لایق باشم بعنوان یک علاقه مند و همدل و دردمند

.همگام با اصحاب رسانه ومطبوعات یار ویاور بازماندگان و قربانيان وآسيب ديده گان راه عدالت وآزادي خواهم بود
صارمی ...
نه دیپلمات بود.؟ ونه تاجر؟ فقط وفقط یک خبرنگارایرانی ومتعهدووظیفه شناس بود.او درطی بیش از دوسال حضورش در افغانستان بارها فریاد مظلومیت مردم دردمند وستمدیده آن دیار مصیبت زده را به گوش جهانیان رساند و خبرسقوط مزارشریف راباخون خود مخابره کرد وخود خبر شد
..همه خوب میدانیم که صارمی غریب ومظلوم نه اولین ونه آخرین شهید عرصه اطلاع رسانی نخواهدبود...
آری ایثار وشجاعت راهرکسی ندارد باید لایقش باشی تا تورا بستایند...
صارمی را مجامع جهانی وکنوانسیونهای بین المللی. خبرنگاران .آزاداندیشان.... دوست ودشمن ستودنش
...حال ما چه کرده ایم.... وچه کنیم تارسالت حرفه ای ورشادت صداقت او برای نسلهای بعد به ماندگار بماند..

آری .....خون بهای صارمی ها.....17مرداد روز خبرنگاراین
میراث باافتخار حرفه خطیر خبرنگاران وروزنامه نگاران وگزارشگران (سایر رسانه ها) هفده مردادماه روز خبر نگار برهمگان مبارک باد.
گرامی بادیاد و نام وخاطره تمامی کسانیكه در راه انجام رسالت حرفه اي شان وآگاهی بخشی به جامعه بشری در سراسرعالم گیتی دچار آسیب مصیبت ویا صدماتی گردیده ویا جان باختند .

حجت صارمی

-- حجت صارمی ، Aug 4, 2008 در ساعت 02:30 PM

17 مرداد نه، 17 امرداد درست است. لطفا لحاظ کنید. مرداد یعنی مرگ و امرداد یعنی بی مرگی. مرسی

-- مهرداد ، Aug 4, 2008 در ساعت 02:30 PM

رئيس جمهور در بخش ديگرى از سخنان خود با اشاره به تلاش رسانه هاى غربى براى غيرواقعى نشان دادن توان، استعداد، ظرفيت و زيبايى هاى ايران گفت: اگر ما بتوانيم از طريق رسانه ها توانمندى ها و استعدادهاى فراوان كشورمان را به گوش جهانيان برسانيم به يقين ديدگاه و نوع نگاه بسيارى از مردم كشورها نسبت به كشورمان عوض خواهد شد.دكتر احمدى نژاد با بيان اينكه ما بايد در عرصه رسانه هاى جهانى حرفى براى گفتن داشته باشيم، خطاب به خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: هر چند رسانه ملى ما به تنهايى در دنيا نقش خودرا ايفاكرده است اما اين نقش بايد در ساير رسانه هاى كشور گسترش يابد چراكه استعدادهايى كه در كشور مى جوشد در دنيا بى نظير است و در اين زمينه شمابايد مديريت كنيد و دولت نيز پشتيبانى مى كند.رئيس جمهور افزود: انتظار من از مطبوعات و خبرگزارى ها اين است كه در محيط منطقه اى و بين المللى فعال باشند و در اين زمينه دولت از اقدامات آنها پشتيبانى خواهد كرد.
وى افزود: امروز مأموريت ما اين است كه ايران را با همان چهره زيبا و توانمند به جهانيان معرفى كنيم.

-- بدون نام ، Aug 9, 2008 در ساعت 02:30 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)