تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

محکومیت اعدام‌های ۶۷ از سوی عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای در بیستمین سالگرد اعدام‌های مخفیانه و دسته‌جمعی سپتامبر ۱۹۸۸ (۱۳۶۷) در ایران، خواستار مجازات افراد مسئول در «کشتار دسته‌جمعی زندانیان» این کشور شد.

در این بیانیه آمده است که مرتکبین این اقدامات که به طرز شرم‌آوری حقوق‌بشر را نقض کرده‌اند نباید مشمول مصونیت قضایی شوند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین از دولت ایران خواسته است مانع بازدید خانواده‌های قربانیان از قبرستان خاوران که زندانیان به صورتی دسته‌جمعی و حتی ناشناخته در آن‌جا دفن شده‌اند، نشود.

این سازمان از بازداشت و آزار و اذیت مخالفان و خانواده‌های قربانیان که به صورتی آرام در محل جمع می‌شوند و نظرات خود را ارئه می‌دهند ابراز نگرانی کرده است.

عفو بین‌الملل در این بیانیه تأکید کرده است که مرتکبین اعدام‌های دسته‌جمعی یادشده باید بر اساس قوانین بین‌المللی و استانداردهای محاکمه عادلانه، محاکمه شوند و در صورت اثبات گناهکاری، متناسب با جرمشان مجازات شوند که البته این مجازات نباید شامل اعدام یا تنبیه بدنی باشد.

در دوره زمانی حد فاصل اوت ۱۹۸۸ (مرداد ۶۷) تا نزدیكی دهمین سالگرد انقلاب اسلامی در فوریه ۱۹۸۹ (بهمن ۶۷)، مقامات ایران موج وسیعی از اعدام زندانیان سیاسی را به راه انداختند كه در نوع خود، پس از آن چه در سال‌های اول و دوم پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) صورت گرفت، بزرگ‌ترین موج اعدام به شمار می‌رود.

گفته می‌شود در جریان این اعدام‌ها در مجموع بین ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر، از جمله زنان، جریان كشته شده‌اند.

نظرهای خوانندگان

یه سوال این‌جا پیش می‌آید:
.قتی اینجا نوشتید «سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای در بیستمین سالگرد اعدام‌های مخفیانه و دسته‌جمعی سپتامبر ۱۹۸۸ (۱۳۶۷) در ایران، خواستار مجازات افراد مسئول در «کشتار دسته‌جمعی زندانیان» این کشور شد.» باید از شما پرسیده شود که آیا مسئولان این کشتار را می‌شناسید؟ اگر شناخته شده هستن باید نام ذکر کنید.
فکر می‌کنم از این مسئله یه عنوان یک ابزار سیاسی بهره‌برداری می‌شود. به این صورت که نام نمی‌آوریم تا بعد از گیروکشی، نام‌ها سوخت نشوند.

-- محمد ، Aug 22, 2008 در ساعت 03:07 PM

باید توجه داشت که این کشتارها بعد از حمله مجاهدین از داخل خاک عراق به ایران انجام شد و اکثر کشته شده ها از مجاهدین خلق بوده اند، این موضوع را می توان از دو دیدگاه بررسی کرد
نخست از نظر حقوق بشری که این گروه به صرف داشتن عقیده ای اعدام شده اند و شرایط محاکمه عادلانه آنها مهیا نبوده و حتی از اتهام خود و حکم صادره علیه خود اطلاعی نداشتند و از داشتن و کیل و هیآت منصفه و غیره محروم بودند
دوم از نظر اینکه اینان طرفداران کسانی بودند که به کشور خیانت کرده بودند و با دشمن ایران یعنی عراق - در زمانی که عراق به مرزهای ما حمله کرده بود و به مال و ناموس ایرانیان تجاوز می کرد - همکاری می کردند و همینطور که میدانیم مجازات خیانت در اکثر کشورها مرگ است
مانند همیشه هیچ سیاه و سفیدی وجود ندارد و آنچه که حقیقت دارد فقط خاکستری است

-- محمد ، Aug 22, 2008 در ساعت 03:07 PM

من و پالتاك: بلاخره سازمان عفو بين الملل پس از گذشت بيست سال اين جنايت را محكوم كرد !!!! اما از ياد نميبريم كه در تمامي اين سالها نه تنها هيچ يك از اين سازمانهاى حقوق بشرى اين جنايت را محكوم نكرده بودند، بلكه با سكوت خود در بيست سال پيش مشوق جمهورى اسلامى در كشتار هر چه بيشتر انقلابيون در ايران بودند.
محكوم كردن اين جنايت توسط عفو بين المل در امروز چيزي نيست جز اينكه به سياست تازه اي در قبال جمهوري اسلامي رو آورده اند. آنها بخوبى ميدانند كه بازماندگان كشتار دهشتناك آن سالها امروز به " اخته گانى " اروپا و آمريكا نشين تبديل شده اند كه براى نشان دادن چهره هاى حقوق بشرى و دمكراتشان نه تنها هرگز عفو بين الملل را در مقابل سكوت آن زمان مورد ماخذه قرار نخواهند داد، بلكه بخاطر وابستگى هاى سياسى شان به دولتهاى ميزبان تمام تلاش خود را در ارايش چهره سازمانهاى متقلبى مانند عفو بين الملل و ديده بان حقوق بشر بكار خواهند برد. چند سالى است كه حراج يادمان كشتار دهه شصت شروع شده است. و هر آنكس كه ارزان تر بفروشد موفق تر است.

بار ديگر بر اين واقعيت تكيه ميكنيم كه قربانيان كشتار دهه شصت نه " دمكرات و حقوق بشرى بودند" و نه "‌به اطلاعيه هاى عفو بين الملل و سازمانهاى حقوق بشرى اعتقاد داشتند " . آنها ازاديخواهانى ضد امپرياليست بودند كه تمامى اين ارگانها را بدرستى ابزارى براى پيشبرد سياستهاى امپرياليستى در جهان ميدانستند و تنها تكيه شان به كارگران و زحمتكشان كشورشان براى برپايى حاكميت مردم بر مردم بود.

-- mano-paltalk ، Aug 23, 2008 در ساعت 03:07 PM

اکثرملت ایران نمی دانند درسال 67چه اتفاقی افتاده است نمونه اظهارنظرفوق گواه این واقعیت است .درست است که قتل عام زندانیان پس از حمله گروهک تروریست مسعودرجبی ازخاک عراق به ایران انجام گرفت ولی آن کشتار مربوط به طرف داران همان سازمان است که چندین سال قبل ازحمله آن کروهک به ایران دستگیرشده ودرمحاکم قضائی محاکمه وزندانی شده بودند؟که به عنوان سرموضع پس ازعملیات مرصاد به سراغ آنان رفتند .که مصداق گنه کرد دربلخ آهنگری .به شوشترزدندگردن مسگری .وآن اعدامهانشان داد که آقایان به احکام قضائی خودهم پایبندنیستند.

-- ابراهیم ملکی ، Aug 23, 2008 در ساعت 03:07 PM

پس بفرمایید آنها گروگانهایی بودند در دست جمهوری اسلامی تا در صورت وجود بهانه به دم تیغ سپرده شوند. شرم ...

-- بدون نام ، Aug 23, 2008 در ساعت 03:07 PM

عاملان اصلی این جنایت (به جز آنها که دارای مقامهای بالا هستند) در طی سالهای گذشته پس از بازنشستگی‌های زود هنگام تشویقی، به تجارت و انباشت ثروت مشغول هستند مطمئن باشید شناسایی شده‌اند و در صورت اطمینان از طرف عفو بین‌الملل برای محاکمه معرفی می‌شوند.

-- بدون نام ، Aug 23, 2008 در ساعت 03:07 PM

انچه حقیقت دارد رنگ خاکستری شرم است ننگ ابدی بر قاتلان زندانیان در بند ...

-- بدون نام ، Aug 23, 2008 در ساعت 03:07 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)