تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

کاهش قیمت مسکن در ایران
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «دلایل کاهش قیمت مسکن» به بررسی فراز و فرود قیمت زمین و مسکن در چند سال اخیر در ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت مسکن در ایران، رشد شتابان تسهیلات بانکی به متقاضیان خرید بوده است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه، رونق بخش مسکن در اقتصاد ایران، همچنین موجب اشتغال‌زائی در بخش قابل توجهی از نیرو‌های جویای کار در این کشور شده است.

سرمایه با اشاره به روند نزولی قیمت مسکن در ایران یکی از مهمترین دلایل آن را «برنامه‌های دولت برای اعمال مالیات بر معاملات مسکن و رونق موقتی بورس» عنوان کرده است.

اعتراض به صدور حکم بازداشت عمرالبشیر
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «بوی نفت در دیوان کیفری لاهه» به صدور حکم بازداشت عمرالبشیر رئیس‌جمهوری سودان از سوی دادگاه لاهه واکنش نشان داده است.

کیهان صدور چنین حکمی علیه رئیس‌جمهور یک کشور عربی را «یک اقدام غیرقانونی و باج‌خواهانه» می‌داند.

این روزنامه در بخشی از سرمقاله امروز خود با تشریح سوابق و دلایل شکل‌گیری دادگاه لاهه با استناد به برخی از بند‌های اساسنامه این دادگاه، به‌طور صریح می‌نویسد که این دادگاه صلاحیت احضار عمرالبشیر رئیس‌جمهوری سودان را ندارد.

این روزنامه همچنین با اشاره به ناآرامی‌های گسترده در منطقه دارفور سودان که موجب صدور حکم دادگاه لاهه علیه عمر البشیر شده است، می‌نویسد: «در دارفور جنایتی علیه بشریت رخ نداده و اقدامی که مشمول جرایم جنگی باشد اتفاق نیفتاده است که دیوان صلاحیت رسیدگی به آن را داشته باشد.»

کیهان در پایان سرمقاله‌اش با انتقاد از صدور چنین حکمی آن را اقدامی سیاسی علیه یکی از کشور‌های اسلامی اعلام کرده و از مقامات این دادگاه پرسیده است که چرا برای عاملان کشتار مردم فلسطین حکم بازداشت صادر نمی‌کند.

مذاکرات ایران و غرب در ژنو
سرمقاله روزنامه کارگزاران با عنوان «چالش و فرصت مذاکرات ژنو» به قلم صادق خرازی به بررسی مذاکرات روز گذشته ایران وغرب پرداخته است.

این روزنامه حضور نماینده‌ای از آمریکا در مذاکرات ژنو را به‌ طور تلویحی نشانه شکست سیاست‌های واشنگتن در قبال پرونده هسته‌ای تهران ارزیابی می‌کند.

سرمقاله‌نویس کارگزاران در بخش دیگری از سرمقاله خود با انتقاد از سیاست‌های اروپا در مواجهه با پرونده هسته‌ای ایران، از مسئولان جمهوری اسلامی در خصوص برخی ابهامات می‌پرسد: «ماجرای توافق سال گذشته ایران و آژانس موسوم به مدالیته دارای سوالات جدی است. چرا در قبال همکاری گسترده ایران با آژانس بخشcivil پرونده هسته‌ای ایران فیصله پیدا کرده و چرا مطالعات ادعایی دامنه خود را وسیع‌تر نموده، بخش‌های دفاعی و امنیتی را هدف قرار گرفته است؟ و چرا گزارش‌های اخیر آژانس خیلی کلی و در عین حال در برگیرنده سوالاتی فراتر از مسوولیت آژانس است و چرا پیشنهاد 1+5 در حد اعلام رئوس و برنامه‌های کلی است و فاقد تعهدات و تضمین‌های جزئی است؟»

این روزنامه در پایان در تشریح چرائی حضور نماینده آمریکا در این مذاکرات می‌نویسد که واشنگتن از این اقدام به‌دنبال چهار هدفِ «همراهی با 1+5 »، « طرفدارنشان دادن استفاده از دیپلماسی»، «اتمام حجت با ایران» و «گرفتن اهرم از اوباما مبنی بر عدم مذاکره با ایران و کمک به مک‌کین» است.

سیاست ایران در مذاکرات هسته‌ای با غرب
روزنامه رسالت نیز در سرمقاله امروز خود با عنوان «استراتژی اخم یا لبخند» به موضوع مذاکرات روز گذشته ایران و غرب درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران پرداخته است.

رسالت در بخشی از سرمقاله خود می‌نویسد: «ما هم اکنون نبردی دیپلماتیک را با غرب آغاز نموده‌ایم که ارزش آن کمتر از فتح خرمشهر یا نبرد نظامی با دشمن نیست.»

این روزنامه همچنین معقتد است که «تهران و غرب از یک زاویه به مذاکرات هسته‌ای ژنو و مذاکراتی که در آینده انجام می‌شود نمی‌نگرند و در ماورای نگاه ایران نوعی نگرش تهاجمی همراه با چاشنی فرصت محوری مستتر» است.

آن‌طور که این روزنامه محافظه‌کار نوشته است، مذاکرات سعید جلیلی با خاویر سولانا و ویلیام برنز، مذاکره دولت ایران با دولت‌های غربی نیست، بلکه مذاکره نماینده ملت ایران با نماینده دولت‌های غربی است، چراکه این دو مقام غربی فاقد نمایندگی از سوی افکار عمومی آمریکا و اتحادیه اروپا هستند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد که ایران در مذاکره با آمریکا هیچ‌گاه از استراتژی لبخند پیروی نخواهد کرد و بالعکس آن‌چه برخی رسانه‌های خارجی سعی در القای آن را دارند، استراتژی اخم مبنای ادامه مذاکرات تهران با غرب خواهد بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)