تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد روسیه از مواضع هسته‌ای ایران

نماینده روسیه در سازمان ملل، از ایران به خاطر رد ایده مذاکره با گروه ۱+۵ برای حل‌ و فصل بن‌بست ادامه‌دار بر سر برنامه هسته‌ای این کشور انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مقر سازمان ملل، شورای امنیت، سوم مارس (سیزدهم اسفند) سومین دور مجازات‌ها علیه ایران را به علت مقابله‌جویی با درخواست‌های این شورا برای تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم اعمال کرد.

بر اساس این گزارش، پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه به همراه آلمان اعلام کرده‌اند برای تقویت بسته مشوق‌های ژوئن 2006 در ازای تعلیق غنی‌سازی و مذاکره با این شش کشور آماده هستند.

اما ایران تأکید دارد تنها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پرونده هسته‌ای خود مذاکره خواهد کرد.

«ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «ماهیت منفی اظهارات مقامات ایران درباره مذاکره با این شش کشور، مسلماً سازنده و کمک‌کننده نیست.»

وی ابراز امیدواری کرد «موضع ایران تغییر یابد» و افزود: «تنها راه برای حل و فصل مسأله هسته‌ای ایران، دیپماسی و مذاکره است.»

رویترز می‌افزاید: چند روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران تأکید کرد که این کشور صرفاً با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکره خواهد کرد.

احمدی‌نژاد گفت: «مسأله هسته‌ای ایران تنها به آژانس مربوط می‌شود و ایران با کسی خارج از آژانس در این‌باره مذاکره نخواهد کرد.»

شش قدرت‌جهانی امیدوارند خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ایران را به مذاکره ترغیب کند.

ویتالی چورکین همچنین تأکید کرد: ایران نیز باید سازنده‌تر عمل کند و ضرورت گفت‌و‌گوی جدی با شش قدرت جهانی را درک کند.

ایران تا کنون شرط اصلی برای گفت‌و‌گو با گروه ۱+۵، یعنی تعلیق غنی‌سازی را رد کرده است؛ اما حداقل برای گفت‌وگو با سولانا مشتاق بوده است.

چورکین تأکید کرد: «برنامه غنی‌سازی ایران هیچ توجیه اقتصادی ندارد؛ چرا که این کشور می‌تواند سوخت هسته‌ای را از روسیه به مبلغی بسیار پایین‌ خریداری کند.»
ایران با این تحلیل مخالف است.

روسیه نیروگاه اتمی بوشهر را در جنوب ایران ساخته و سوخت هسته‌ای مورد نیاز رأکتور آن را نیز تحویل داده است.

به موجب توافقنامه ایران و روسیه، سوخت هسته‌ای مصرف شده در نیروگاه بوشهر به روسیه بازگردانده خواهد شد.

ایران هفته گذشته به وسیله نامه ۲۰ صفحه‌ای منوچهر متکی وزیر ‌خارجه این کشور به بان کی‌مون دبیر‌ کل سازمان ملل تهدید کرد: بر ضد کشورهای غربی به خاطر خساراتی که به این کشور به سبب مجازات‌های سازمان ملل برسر مسأله هسته‌ای وارد آمده، درخواست غرامت خواهد کرد.

نظرهای خوانندگان

من قبول دارم که پروژه اقتصادی نبوده است. می دانم که قانون جنگل حاکم است. می دانم که این هموطنان عزیز در رنج و فقیرم هستند که بیشتر از ذیگر ایرانیان عزیز از ماجراجویی های نادانان حاکم صدمه می بینند. می دانم که آنچه که این نادانان حاکم در جریان گروگان گیری (قرار داد ننگین الجزایز) ادامه جنگ و این پروژه بسیار گران هزینه کرده اند میتوانست تا حالا ایران را جلوتر از ترکیه از نظر قدرت اقتصادی نا وابسته به نفت قرار دهد. همه اینها را میدانم. ولی میخواهم بگویم که اینکه ایران پولش را خرج چه بکند یک مثیله داخلی است که هیچ خارجی ای حق دخالت در آن ندارد. در زمانیکه در آزمایشگاههای اتمی وزارت انرژی آمریکا سالیانه 50 بمب اتم جدید تولید می شود (دو هفته پیش آگاه شدم که با همکاری دانشگاه کالیفرنیا و وزارت انرژی آمریکا) نه آمریکا و نه هیچ کشور قلدر دیگری حق ندارد در امور داخلی ایران دخالت کند و بگوید که ایران چه در صلاحیتش است و چه در صلاحیتش نیست (اگر چه که ملاشاهی ظالم حاکم که همه مردم را صغیر و نادان می داند و خود را قیم و ولی مردم کرده حق شکایت از روش قیم مآبیکشورهای قلدر/زورگو ندارد)
دکتر مرتضی آقامحمدی

-- دکتر مرتضی آقامحمدی ، Apr 2, 2008 در ساعت 06:47 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)