تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

نقش قبيله‌گرایی و مواد مخدر در خشونت‌های افغانستان


نيروهای ناتو در افغانستان بار ديگر درباره تشديد خشونتها و گسترش نفوذ طالبان در اين کشور هشدار دادهاند. دکتر مصطفی دانش روزنامه‌نگار و پژوهشگر در مسائل آسيای ميانه در گفتگویی با راديو زمانه بر نقش قبيله‌گرایی و مواد مخدر در احيای نفوذ طالبان انگشت می‌گذارد.

دکتر دانش می‌گويد: «... نيروهائی که در کنفرانس بن تعيين شدند و قدرت سياسی را به دست گرفتند همان مجاهدين سابق بودند که امروز هم در قدرت هستند ولی اختلاف و برخورد قبيله‌ای بين آن‌ها شديد است، بخصوص بين پشتون‌ها و غير پشتون‌ها. تا زمانی که يک وحدت ملی به‌وجود نيايد و تمام قبايل به اين نتيجه نرسند که بايد در اين وحدت ملی، منافع کشور افغانستان را در نظر بگيرند، مشکل به سادگی و صرفا با يک قانون اساسی که غرب در آنجا به‌وجود آورده حل نخواهد شد.»

او دليل ديگر نفوذ طالبان را فقر کشور و کاهش شديد درآمد ملی می‌داند و اضافه می‌کند: «صدور گاز اين کشور به آسيای ميانه که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليون دلار به صندوق اين کشور واريز می‌کرد قطع شده و سيستم کشاورزی از بين رفته است. از ۴ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلاری هم که جامعه بين‌المللی مدعی است به افغانستان کمک می‌کند، بيش از ۳ ميليارد آن هزينه نيروهای خارجی می‌شود و برای مثال در سال ۲۰۰۵ فقط ۳۰۰ ميليون دلار برای کمک به صندوق دولت درنظر گرفته شده بود که دو سوم آن نيز به جيب جنگ‌سالاران و مافيای مواد مخدر ريخته شد. در مقابل ميلياردها دلار درآمد توليد مواد مخدر صرف بازسازی شبکه‌ها و باندهای قاچاق و مبارزه با نيروهای خارجی در افغانستان می‌شود.»

گفتگوی کامل حسين علوی با دکتر مصطفی دانش را اينجا بشنويد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


مزرعه سبز، برنامه اول

مايیم که مهم هستيم

صدای کفش‌های پاشنه‌بلند در شوراها

زیباروی عرب محبوب ايرانی‌ها

کابل اکسپرس