تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

لایحه «حمایت از خانواده» در دستور کار است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اعتراض نمایندگان اعلام کرد که لایحه «حمایت از خانواده» در دستور کار مجلس قرار دارد.

اظهارات آقای لاریجانی امروز چهارشنبه در پاسخ به اعتراض گروهی از نمایندگان که به خارج شدن لایحه «حمایت از خانواده» از دستور کار مجلس برای تکمیل آن اعتراض داشتند، ایراد شده است.

این لایحه قرار بود در هفته جاری در دستور کار مجلس قرار بگیرد که اعلام شد برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون حقوقی مجلس بازگرداننده شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای لاریجانی در پاسخ به محمد دهقان نماینده مردم طرقبه که این اقدام هیئت رئیسه را مغایر با آیین‌نامه داخلی مجلس می‌دانست، گفت: «این لایحه در دستور کار مجلس قرار دارد و خلاف آیین‌نامه رخ نداده است.»

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به خروج این لایحه از دستور کار مجلس، گفت: «نمایندگان هرگز در برابر فضاسازی و لجن پراکنی مشتی لائیک گردآمده حول جایزه بگیران از اجنبی دست از وظیفه قانونی خود بر نمی‌دارند.»
منظور خانم آلیا گروهی از فعالان مدنی و حقوق زنان هستند که در ماه‌های اخیر مخالفت خود را با این لایحه اعلام کرده‌اند.

این نماینده مجلس در عین حال گزارش‌ها در مورد خارج شدن این لایحه از دستور کار مجلس را رد کرد و افزود: «برخی روزنامه‌ها به استناد مصاحبه برخی همکاران، عنوان‌سازی کردند که این لایحه از دستور کار مجلس خارج شده است، در حالی که در دستور کار قرار دارد.»

حمیدرضا حاجی بابایی عضو هئیت رئیسه مجلس، یکشنبه هفته جاری از خارج شدن لایحه «حمایت از خانواده» از دستور کار مجلس شورای اسلامی خبر داده بود.

انتقاد از خروج این لایحه از دستور کار مجلس، در حالی صورت می‌گیرد که آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه ایران نیز اخذ مالیات از مهریه زنان (ماده ۲۵) و ازدواج مجدد مردان بدون اجازه همسر (ماده ۲۳)، که در لایحه جدید حمایت از خانواده منظور شده را غیر ضروری و به ضرر زنان دانسته است.

براساس ماده ۲۵ این لایحه، وزارت امور اقتصادی و دارائی موظف شده «از مهریه‌های بالاتر از حد متعارف و غیر منطقی با توجه به وضعیت زوجین و مسایل اقتصادی کشور، متناسب با افزایش میزان مهریه، به صورت تصاعدی در هنگام ثبت ازدواج مالیات وصول نماید.»

ماده ۲۳ نیز تصریح می‌‌کند که «اختیار همسر دائم بعدی، منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانایی مالی مرد و تعهد اجراء عدالت بین همسران می‌باشد.»

لایحه «حمایت از خانواده» در شهریورماه سال گذشته از سوی قوه‌ قضاییه ایران تدوین و به دولت محمود احمدی‌نژاد ارائه شد.
این لایحه سپس با تغییراتی از سوی دولت نهم به کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم ارائه شد؛ اما پس از بررسی‌های اولیه در این کمیسیون مسکوت ماند.

اعتراض‌ها به این لایحه از سوی فعالان مدنی در ایران از زمانی آغازشد که مفادی از آن در کمیسیون قضایی مجلس هشتم بدون بازنگری تأیید و آماده ارائه به صحن علنی مجلس برای تصویب نهایی شد.
طی چند هفته گذشته سایت‌ها و نهاد‌های مختلف مدافع حقوق زنان به همراه بیش از 3000 نفر از فعالان مدنی ،سیاسی و فرهنگی از طیف‌های مختلف در داخل و خارج از کشور، با امضای بیانیه‌ای، مخالفت خود را با این لایحه ابراز داشته اند.


در همین رابطه:
شیرین عبادی: با کشتن من هم این لایحه تصویب نمی‌شود
لایحه‌ی حمایت از خانواده، علیه کیان خانواده
رییس مرکز زنان و خانواده: تعدد زوجات قانون الهی است
گزارشی از جلسه‌ی اعتراض به لایحه‌ی حمایت از خانواده
«تعدد زوجات بین مردان ایرانی هم امری ناپسند است»
اعتراض مدافعان حقوق بشر به لایحه حقوق خانواده
نگرانی از حذف احکام سنگسار و تعدد زوجات در ایران

نظرهای خوانندگان

مکاره بازاری است این مجلس حقوق بگیران دست چین
رهبر معظم.

-- بدون نام ، Sep 3, 2008 در ساعت 07:40 PM

man fekr mikonam in layehe be in dalil ke karhaiy ke besyari az mardan jamee ye ma anjam dadand ghanoni beshe belakhare tasvib mishe pas bayad mobareze ra be movazate layehe jore digari aghaz kard .va khanomhaye an mardan ra ham dar in rah hamrah nemood .

-- nmidam ، Sep 3, 2008 در ساعت 07:40 PM

البته مشکل مهم و روز مردم و مملکت همین لایحه است و 30 میلیارد دلار بدهی دولت و تورم و ... همه ربطی به نمایندگان منتخب مردم و آقای لاریجانی ندارد!! ضمناً فکر نمی‌کنم زشتی دو زن داشتن مقام معظم هم با تصویبِ محال این لایحه حل شود!

-- خاطره‌ها ، Sep 3, 2008 در ساعت 07:40 PM

همبستكي زنان از همه ي طبقات عقب نشيني قدم به قدم را در دستور قرار دادند و يك بار ديكر نشان داد جمهوري اسلامي در مقابل اتحاد دستجمعي به سرعت عقب نشيني ميكند اما بايد هشيار بود زيرا مجددا در يك جو ارعاب اين لايحه تصويب خواهد شد

-- فرهاد-فرياد ، Sep 3, 2008 در ساعت 07:40 PM

اول از همه دولت نهم و جناب اقاي احمدي نژاد بايد در ملا عام و حضور رسانه ها در پيشقدم شدن براي اين امر خودشان اقدام به اختيار كردن همسر دوم در حضور همسر اول خود و پخش مستقيم از رسانه هاي سيما اگه راست ميگن بكنند بعد بنيان خانواده هارو از هم بپاشن چاه مكنيد بهر كسي اول خودتان بعد ملت

-- بنده خدا ، Sep 4, 2008 در ساعت 07:40 PM

همانطور كه ميدانيم اسلام داراي سيستم حكومتي ست و سيستم بايد در همه ي ابعاد اجرا شود به همين دليل تفكرات فقها جند همسري را براي اجتناب از جرايم ديكر وارد سيستم كرده است زماني ميتواند سنكسار كند كه جند همسري را آزاد كرده باشد . ولي توجه نميكنند كه انسان قرن بيستم با انسان 1400 سال بيش متفاوت است طبق آمار و ارقام تعداد كساني كه به آن جرايم سنكسار شده اند درصدي از جمعيت را تشكيل نميدهند به همين دليل انسان امروزي قانوني تصويب نميكند كه نزديك به صد درصد جامعه را نا امن كند تا قانوني را اجرا كند كه مشمول شايد كمتر از جند هزار نفر شود لذا فقهاي امروزي بايد تفكرات سيستم را به روز كنند يعني هم سنكسار نكنند و هم جند همسري را كنار بكذارند و به اين طريق قوانين اسلامي را به روز كنند و از اين همه نا امن كردن بنيان حانواده دست بردارند . اكر به فرض ايديولوكهاي اسلامي رسيدن به خدا اصل باشد روشهاي حود را جهت رسيدن به حدا را نيز بايد آسان تر كنند .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 4, 2008 در ساعت 07:40 PM

تعدد زوجات از آنجا آمد که محمد از زنها خوشش می آمد و به احدی رحم نمی مرد
حتی از زن پسر خوانده خود نیز نگذشت

-- davood ، Sep 4, 2008 در ساعت 07:40 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)