تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

تاثیر بحران قفقاز جنوبی بر پرونده هسته‌ای ایران
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «بحران اوستیا و مسئله ایران» به تجزیه و تحلیل تحولات اخیر قفقاز جنوبی و تاثیر آن بر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی پرداخته است.

روزنامه کیهان در بیان دلایل حمله روسیه به گرجستان می‌نویسد: «ناشکیبایی روسیه برای مداخله نظامی در اوستیا به تعبیر برخی از کارشناسان این حوزه هیچ معنایی جز این نداشت که روس‌ها احساس کردند غرب قصد مسدود کردن شاهرگ حیاتی آنها را دارد.»

به نوشته این روزنامه محافظه‌کار «مسلما اولین اتفاقی که از این به بعد رخ خواهد داد این است که روس‌ها - چنانکه در این کار سابقه دارند - تلاش کنند با ایران به عنوان یک برگ در مقابل غرب برخورد کنند.»
سرمقاله نویس کیهان معتقد است که «پس از بحران اوستیا، غرب به وضوح احساس می کند مهم ترین سرمایه خود در مقابل ایران را که «اقدام اجمالی» بوده از دست داده است.»

با چنین گزاره‌ای تحلیلی، نویسنده سرمقاله کیهان در تشریح تغییر رفتار غرب در خصوص پرونده هسته‌ای ایران می‌نوسد: «نکته نهایی این است که به نظر می‌رسد فرایند مبادله امتیاز و چانه زنی متقابل که مهم ترین ابزار غرب برای رفع بن بست‌های مذاکراتی خود درباره ایران بوده، این بار به اندازه گذشته کارآمد نخواهد بود. رویارویی نظامی و استراتژیک بین روسیه و غرب بحرانی عمیق تر از آن بوجود آورده است که با امتیازهای جزئی قابل رفع و رجوع باشد.»

ابراز نگرانی از سیاست‌های کلان دولت نهم
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «همه ما روی یک کشتی نشسته‌ایم» به انتقاد برخی محافظه‌کاران همسو با احمدی‌نژاد از اقدامات دولت نهم واکنش نشان داده است.

این روزنامه در مقدمه سرمقاله خود بدون اشاره به نام دولت یا جریان سیاسی خاصی می‌نویسد: «وقتی جریانی به قدرت می‌رسد. با رقبایش کاری می‌کند کارستان. از وزیر تا وکیل و خدم و حشم، همگی را با یک چوب می‌راند. گروه دیگر که از راه می‌رسد، ماجرا معکوس تکرار می‌شود. نه فکری انباشته می‌شود، نه تجربه‌ای گران‌سنگ می‌شود و نه نسلی پاسداری می‌شود و نه مدیریتی حرمت نهاده می‌شود!»

اعتماد ملی در ادامه سرمقاله خود به انتقادهای علی اکبر ناطق نوری از برخی اقدامات دولت نهم در اجرا نکردن برخی مصوبات مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره می‌کند و می‌آورد: «چه کسانی چنین نکرده‌اند؟ چرا نکرده‌اند؟ به چه دلیل پاسخگو نیستند؟ اگر اهداف درست بوده، چرا تن نداده‌اند؟ مگر دولت‌ها، قوای سیاسی، مجالس‌، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت و در یک کلا‌م ارکان مملکت، هر یک در جزایر مستقلی به حیات خویش ادامه می‌دهند؟»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «به راستی کجای کار معیوب است؟ تا چه زمانی باید از کیسه ملت هزینه ندانم‌کاری، آزمون و خطا و بی‌برنامگی‌ها را داد؟ همه ما روی یک کشتی نشسته‌ایم. حتی اگر دوست هم نداشته باشیم، فعلا‌ همگی همسفریم و ناخدایمان رئیس دولت نهم است.»

تشریح برخی دلایل افزایش نرخ تورم در ایران
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «چالش کنترل تورم» به عواملی که در سال‌های اخیر منجر به افزایش نرخ تورم در ایران شده، پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که «کنترل تورم در ایران به دلایل متعددی از پیچیدگی‌های مضاعفی برخوردار است.»

به اعتقاد نویسنده سرمقاله سرمایه «بسیاری از ابزارهای متداول بانک‌های مرکزی جهان همچون عملیات بازار باز، فروش اوراق قرضه و افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ایران اجرا نمی شود.»
با چنین گزاره‌‌ای روزنامه سرمایه نتیجه می‌گیرد: «این امر به آن مفهوم است که بسیاری از پدال‌های ناوبری اساساً در اختیار بانک مرکزی نیست و به همین دلیل کنترل سرعت حرکت قیمت‌ها برای سیاستگذاران اقتصادی بسیار دشوار است.»

سرمایه در پایان می‌آورد:‌ «هنگامی که دولتمردان برای دستیابی به اهداف جاه طلبانه خود بر پدال افزایش نقدینگی می‌فشارند همچون گنجشکی می‌مانند که در جیک جیک مستان، فکر زمستان را از یاد برده است و آن هنگام که سرمای تورم همه را به لرزه درمی آورد زمین و آسمان را به هم می دوزند و از بقال و کاسب خرده پا تا تورم جهانی را عامل تورم معرفی می کنند تا راهی برای تبرئه خود بیابند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)