تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست توقف اعدام نوجوانی در ایران

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از قوه قضائیه خواستار توقف اعدام قریب الوقوع ابومسلم سهرابی شد.

ابومسلم سهرابی متهم است در سن ۱۷ سالگی فردی را که قصد تجاوز به وی داشته به قتل رسانده است.

کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در بیانیه‌ای که روز گذشته صادر کرده، مقامات محلی استان فارس را مسئول فراهم آوردن مقدمات اجرای حکم این نوجوان «علی‌رغم دستور قوه قضاییه برای بازنگری در پرونده» دانسته است.

براساس این گزارش، سهرابی فردی به ‌نام امین را که هشت سال بزرگتر از وی بوده است به خاطر دوبار تجاوز به وی در حالی‌که باردیگر قصد داشته این عمل را انجام دهد، طی یک درگیری به قتل رسانده است.


این کمپین در بیانیه خود اعلام کرده است که برخلاف رای قاضی پرونده مبنی بر وجود شواهدی که نشان می‌دهد این نوجوان به خاطر دفاع از خود مرتکب قتل شده، «مقامات محلی مدعی هستند که دستوری از سوی تهران برای توقف اعدام دریافت نکرده‌اند.»

این در حالی است که غلامحسین رئیسی، وکیل سهرابی، به‌طور رسمی اعلام کرد که علی‌رغم این‌که تقاضای تجدید نظر در حکم شده است و مقامات قضایی در تهران دستور بررسی مجدد پرونده را داده‌اند، اما هنوز مقامات محلی در استان فارس بر اجرای حکم اعدام اصرار دارند و مشغول انجام مقدمات اعدام سهرابی هستند.


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در بیانیه خود از رئیس قوه قضائیه خواسته است «مقامات محلی‌ای را که از این دستور سرپیچی می‌کنند، از کار برکنار کند.»

اتحادیه اروپا نیز پنج‌شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف اجرای حکم اعدام در ایران شده است.

اتحادیه اروپا از ایران خواسته که اعدام را متوقف و بر اساس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مصوبه ۱۸ دسامبر ۲۰۰۷ در راستای ممنوع‌سازی مجازات اعدام در سراسر جهان، این نوع مجازات را تعلیق کند.

پیش‌تر سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با صدور بیانیه‌ای، تصویب یک فوریت از طرح «تشدید مجازات اخلال در امنیت روانی جامعه» در مجلس ایران را «دارای عواقبی فاجعه‌بار برای آزادی بیان در اینترنت» ارزیابی کرده بود.

براساس قانون مجازات اسلامی که مبنای داوری محاکم پس از انقلاب در ایران است، جرائمی از جمله قتل، زنای محصنه، سرقت مسلحانه، ارتداد و قاچاق مواد مخدر مجازات اعدام دارد.

گروه‌های حقوق‌بشر نیز در هفته‌های اخیر با صدور بیانیه‌ای از مسئولان قضایی ایران خواسته‌اند که صدور حکم مجازات اعدام برای افراد زیر سن قانونی را متوقف و از اعدام چهار نوجوانی که در آستانه اجرای حکمشان قرار گرفته‌اند صرف نظر کند.

در ایران برای حدود ۱۴۰ نوجوان که در سن زیر ۱۸ سال مرتکب قتل شده‌اند، حکم اعدام صادر شده است.

این گروه‌ها با اعلام این‌که چنین اعدام‌هایی نقض قوانین بین‌المللی است از مسئولان قضایی ایران خواستند که اعدام قریب‌الوقوع چهار نوجوان را که هنگام قتل کمتر از ۱۸ سال داشتند را لغو کند.


پیوندهای مرتبط
بیانیه ۲۴ گروه حقوق‌بشر برای توقف اعدام نوجوانان
اروپا، ایران را به توقف اجرای اعدام فراخواند
نگرانی گزارشگران بدون مرز از قوانین جدید اعدام

نظرهای خوانندگان

In regim in harfa halish nist, faghat koshtan o marg o khoun o siahi o tariki o badbakhti be armaghan avardand. vaghti ham nojavanan o javanan dar in system mortakeb be in karha mishan bejaye tajzi o tahlil in bicharehar o ham edam mikonand

-- Nam ، Jul 21, 2008 در ساعت 04:10 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)