تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«آمریکا اجازه نمی‌دهد تنگه هرمز بسته شود»

ناوگان پنجم آمریکا اعلام کرد که آمریکا و متحدانش به ایران فرصت مختل کردن کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس را که گذرگاه آبی انتقال نفت از بزرگترین مناطق صدور نفت خام در جهان است، نخواهند داد.

فرمانده سپاه پاسداران ایران در اظهاراتی که شنبه منتشر شد، گفت که جمهوری اسلامی در صورتی که هدف حمله قرار گیرد حمل و نقل در گذرگاه تنگه هرمز را محدود خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا در بیانیه‌ای به نقل از دریادار کوین کاسگریف که با رسانه‌های بحرین گفتگو کرده است، اعلام کرد:‌ «به آنها اجازه بستن تنگه هرمز داده نخواهد شد.»

کاسگریف که فرمانده ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین است، این اظهارات را هنگام سخن گفتن از رویکرد مشترک با جامعه بین‌المللی برای حفظ آزادی کشتیرانی در گذرگاه حیاتی هرمز بیان کرد.

وی همچنین این اظهارات را درپی هشدار جدید محمد‌علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد.

سردار جعفری هفته جاری درمورد هرگونه حمله به ایران برسر برنامه هسته‌ای این کشور هشدار داد و گفت که طبیعی است وقتی کشوری هدف حمله قرار می‌گیرد از همه توانایی‌های خود علیه دشمن استفاده کند و بدون شک کنترل ما بر خلیج فارس و تنگه هرمز یکی از این توانایی‌ها خواهد بود.

حدود ۴۰ درصد جریان نفت جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند که گذرگاه آبی با عرض کم در دهانه خلیج فارس است و ایران را از شبه جزیره عربستان جدا می‌کند.

نگرانی از درگیر شدن اسرائیل و ایران به علت برنامه هسته‌ای تهران موجب شد قیمت نفت به رکورد ۱۴۳ و پنجاه و چهار سنت برسد.

از زمان انتشار گزارشی در ماه جاری که حاکی از تمرین‌های نظامی اسرائیل برای حمله به ایران بود، پیش‌بینی‌ها در خصوص حمله احتمالی به ایران به علت برنامه هسته‌ای این کشور افزایش یافته است.

ایران به علت بی‌توجهی به درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود با سه قطعنامه تحریم‌ها از سوی این شورا روبرو شده است.

کشتی‌های آمریکایی و ایرانی در سال‌جاری چند مورد رویارویی در خلیج فارس داشته‌اند.

ایران که دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک (سازمان کشورهای صادر کننده نفت) اعلام کرده که استفاده از سلاح نفت در دستور کار این کشور قرار ندارد، اما ازسوی دیگر نیز این مسئله را تکذیب نکرده است.

نظرهای خوانندگان

وقتی بدانیم سخنان فرمانده امریکایی در پاسخ به سخنان محمد علی جعفری (عزیز جعفری) فرمانده سپاه پاسداران ایراد شده و بدانیم که سخن جعفری جمله ای شرطی بود مبنی بر اینکه «اگر امریکا و اسرائیل به ایران حمله کنند جریان نفت را مختل می کنیم»این سخن سخنگوی ناوگان پنجم امریکا معنای بیشتری پیدا می کند:ایران اکنون وارد دالان جنگ شده و سناریوی جنگ کلید خورده است. این مطالب را در کنار اظهارات البرادعی، هانس بلیکس و همچنین جان بولتون قرار دهید. خدا به داد ایران برسد.

-- مهتاب ، Jul 1, 2008 در ساعت 11:22 AM

وجود ناوگان های امریکائی ومناطق نظامی وابسته در دورتادور ایران اجازه کوچکترین اقدام مهمی را بارتش و سباه ایران نمیدهد وبه علت ترس امریکائیان از مقاومت احتمالی ایران بنظرم بد جوری بمناطق نظامی تاسیسات غیر نظامی ایران حمله خواهند کرد البته در صورتیکه نظام باقی بماند وای بحال ملت ایران

-- ح ، Jul 2, 2008 در ساعت 11:22 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)