تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اجرای حکم اعدام «۲۹ نفر» در ایران

صبح امروز یکشنبه، «۲۹ نفر» که پیش‌تر اعلام شده بود «به جرم شرارت و قاچاق مواد ‌مخدر» اعدام خواهند شد، در ایران به دار آویخته شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سعید مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که حکم اعدام این ۳۰ نفر در محوطه زندان اوین به اجرا گذاشته شده است.

در اطلاعیه فرماندهی پلیس تهران بزرگ، تعداد اعدام‌شدگان، ۲۹ نفر اعلام شده است.

به گفته آقای مرتضوی، اعدام این افراد در ادامه «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» صورت گرفته است.

واحد مرکزی خبر صدا و سیمای ایران به نقل اطلاعیه دادستانی تهران، هویت و جرم چند تن از این افراد را چنین اعلام کرده است:

۱- علیرضا چوبداری فرد، به جرم قتل عمد، شرارت ، سرقت مسلحانه.
۲- عبد الرضا شه‌بخش، به جرم نگهداری بیش از ۱۵۰۵ کیلوگرم تریاک.
۳- شیرآقا تاجیک به جرم قتل عمد با ضربات متعدد چاقو، تجاوز به عنف و شرارت.
۴- محمد خالق‌دادی به جرم شرارت، مشارکت در حمل و نگهداری چهار کیلوگرم هرویین.
۵- سهراب کمال‌زهی عضو مؤثر در کاروان مسلح قاچاق مواد مخدر.
۶- علی روشیان به جرم حمل و نگهداری ۴.۵ کیلوگرم هرویین.
۷- مرتضی چهاردوولی به جرم اخلال در نظم عمومی و شرب خمر.
۸- اسدالله نقدی پری به جرم نگهداری سلاح جنگی و شرارت.
۹- حسین میرزایی به جرم شرکت در باند قاچاقچیان حرفه‌ای مواد مخدر.

پلیس ایران از سال گذشته تا کنون با اجرای چند طرح «امنیت اجتماعی» افراد بسیاری را به اتهام شرارت، ناامنی دستگیر کرده است که عده‌ای از آن‌ها به دار آویخته شده‌اند.

این برای نخستین بار در سال ۱۳۸۷ است که جمهوری اسلامی افراد زیادی را هم‌زمان به دار می‌آویزد.

از زمانی که مقامات ایرانی برنامه‌ای برای مبارزه با «رفتارهای غیراخلاقی» آغاز کرده‌اند، دولت‌های اروپایی و گروه‌های مدافع حقوق بشر از ایران به علت شمار فزاینده اعدام‌ها انتقاد کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی با ۳۱۷ مورد اعدام پس از چین بیشترین استفاده را از مجازات اعدام به عمل آورده ‌است.

گزارش سالانه عفو بین‌الملل هم‌چنین از افزایش قابل توجه اعدام‌ها در ایران در مقایسه با سال ۲۰۰۶ که ۱۷۷ فقره بود، حکایت دارد.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، جرایمی هم‌چون قتل، سرقت مسلحانه، قاچاق کلان مواد ‌مخدر، تجاوز به عنف و اقدام مسلحانه علیه امنیت ملی، مجازات اعدام دارد.


فردا؛ اعدام ۳۰ نفر در ایران

نظرهای خوانندگان

بد نیست اگر گسی بتواند در مورد کارنامه اشخاص اعدام شده تحقیق بکند. شایعاتی رایج است حاکی از این که پارسال مقاله‌نویس در کنار قاتل و موادفروش کشته شده بود.

-- GorGorito ، Jul 27, 2008 در ساعت 05:57 PM

با سلام تحیات به رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای مد ذله العالی و با درود به روح پر فتوح امام خمینی آن رهبر سابق. می خواهم عرض کنم که من در این دست کم بیست سال گذشته شبها با قرص خواب آور دو سه ساعتی می خوابم! در سن سی و سه سالگی پنجاه شصت ساله به نظر می رسم. نا امنی و رو سپی گری در تهران ِ تحت ولایت بیداد می کند و روز بروز هم بدتر می شود، نا امنی چنان است که غیر ممکن است شما از شوش تا میدان فوزیه بروید و مورد تعرض آقایان محترم واقع نشوید ـ راستی یادم رفت که بگویم زن هستم ـ در همین مسیر غیر ممکن است شما قاچاق فروش انواع و اقسام مواد مخدر طبیعی و شیمیایی را با چشمان باز و غیر مسلح نبینی. غیر ممکن است که موتور سواران کیف قاپ بزن را مشاهده نکنی. و از همه غیر ممکن تر اینکه گشتهای ارشاد را که به ناحق مردم آنرا گشت گشتاپو می نامند را نبینی و از ترس و از انزجار عقده ات برای انتقام گیری افزون نشود. و گفتم به ناحق گشت های ارشاد را گشت گشتاپو می نامند، زیرا من تاریخ آلمان نازی را خوانده ام و شش بار هم گرفتار گشت های ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر شده ام. در گشتهای ارشاد و گشت های امر به معروف و نهی از منکر شما را همه نوع ارشاد می کنند حتا تجاوز جنسی و این تجاوز جنسی چنان گسترده است که حتما اولیاء امور باید از آن خبر داشته باشند. و اگر خبر داشته باشند چنانکه از امور افیون و تریاک و هرویین هم خبر دارند بنا بر این هم اعتیاد و هم تجاوز باید تا اندازه ای دست کم عمدی باشد. حالا سئوال این است که در حالی که تمامی اعدام شدگان امروز صبح طبق خبرهای موثق زیر بیست و هفت سال داشتند و انقلاب اسلامی و رهبریت امامان خمینی و خامنه ای و رفسنجانی و خاتمی و اصلاحطلب و اصولگرا دست کم سی ساله است، پس مقصر کیست؟؟ شما که سی سال است بی هیچ وقفه ای برای بر قراری امنیت آدم می کشید، گاهی تک تک و گاهی گروه گروه و گاهی قتل عام می کنید پس چرا موفق نمی شوید. و اما پرسش نهایی من از رهبری فرزانه این است که من دیشب حتا با سه قرص خواب آور نتوانستم بخوابم آیا رهبری با این ناامنی که خودشان باعث و بانی آنند توانستند بخوابند یا نه؟ اصلاح طلبان و اصولگرایان چطور. ما مردم برای آنروز بزرگی که بانیان فروپاشی اخلاق از کار بر کنار شوند لحظه شماری می کنیم. و شما که امروز از باده ی قدرت مستید بدانید که آنروز چندان دور نیست. خوب است یک روز نفت را از شما بگیرند!!!

-- زنی سی و سه ساله از تهران ، Jul 27, 2008 در ساعت 05:57 PM

آفرین بر این خانم "سی ساله" و یادداشتی که فرستاده اند. لذت بردم از اینکه "مد ظله العالی" را " مد ذله العالی" نوشته اند،

-- Mirza ، Jul 28, 2008 در ساعت 05:57 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)